Piráti: SMS lístky jsou drahé, Praha tratí 40 milionů ročně

Petr Koděra Eliška Nová, Petr Koděra
23. 4. 2015 13:43
Praha zvažuje uzavřít další dodatek ke smlouvě na SMS jízdenky, kterou vyšetřuje policie. Objevily se přitom další pochybnosti o výhodnosti kontraktu mezi dopravním podnikem a firmou Erika.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Vojtěch Marek

Praha – Kvůli obchodu pražského dopravního podniku s telekomunikační firmou Erika, která dodává SMS jízdenky, stíhají protikorupční detektivové mimo jiné bývalého šéfa dopravního podniku Martina Dvořáka.

Nyní se objevily další pochybnosti o výhodnosti kontraktu uzavřeného v roce 2008 bez soutěže.

Opoziční politické uskupení Pirátů, které s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) spolupracuje na řešení problémového projektu opencard, totiž nechalo spočítat, že Praha platí Erice nevyšší provize za esemeskové jízdenky napříč celou republikou.

Zatímco například v Plzni si loni Erika účtovala za každou SMS jízdenku marži 14,4 procenta, v Praze to bylo o téměř deset procentních bodů více. A to i přesto, že v Praze nakoupí cestující v celkovém objemu mnohem více elektronických lístků než na západě Čech. "S nadsázkou můžeme hovořit o množstevní přirážce," říká předseda zastupitelského klubu pirátů Jakub Michálek.

Dodal, že stávající smluvní podmínky jsou "tristní". "Praha přichází minimálně o 40 milionů korun ročně," podotkl Michálek.

Zástupci Eriky ale trvají na tom, že na kontraktu není nic špatného. "Smlouvu považujeme za vyváženou a pro obě strany výhodnou," řekl firemní mluvčí Kamil Chalupa.

Dodal, že srovnávání marží v jednotlivých městech je jeden ze stále opakovaných omylů, je totiž zapotřebí uvést všechny detaily. A to prý piráti neudělali.

"Každé město, kde SMS jízdenky fungují, si v zadávací dokumentaci definuje vlastní nastavení smluvní odměny a vůbec rozsahu celého systému, záleží například také na cenotvorbě tarifů u SMS jízdenek," podotkl Chalupa s tím, že dvě třetiny z 24procentní marže odchází do kapsy mobilním operátorům.

Foto: Česká pirátská strana

Piráti přesto na základě analýzy navrhují, aby dopravní podnik začal se společností Erika jednat o dalším snížení provize.

Praha by navíc podle nich mohla zvýšit cenu SMS jízdenky až o pět procent, čímž by klesl jejich prodaný počet a naopak by se zvýšil prodej papírových kuponů, z nichž dopravní podnik dostává víc peněz. V roce 2018, až smlouva skončí, by pak Praha měla podle pirátů vypsat výběrové řízení na nového dodavatele. 

Další peníze z pochybné smlouvy?

Piráti zadali analýzu marží, protože kritizovaná a prakticky nevypověditelná desetiletá smlouva se aktuálně dostala znovu na scénu.

Primátorka Krnáčová totiž oznámila, že Praha zvažuje uzavřít s Erikou smluvní dodatek. Podle něj má firma zajistit další službu – aplikaci do mobilních telefonů, kam by si cestující mohli nahrát časové kupony. Tím by Erika z veřejných rozpočtů inkasovala další peníze, přestože zatím není jasné, jak vysoká by tentokrát provize měla být.

Dodatek však budí nedůvěru. Třeba proto, že by novou službu dopravní podnik pořídil bez soutěže stejně jako SMS jízdenky. Přitom Praha službu vůbec nepotřebuje teď hned. Časové kupony se totiž rozhodla nabízet i v papírové podobě jako před několika lety pod tíhou obav, že současný provozovatel systému opencard, s nímž se soudí, by mohl aplikaci zablokovat. A způsobit tak problémy více než jednomu milionu cestujících, kteří mají v systému aktuálně nahrané několikaměsíční nebo roční jízdenky za dvě miliardy korun.

"Nechápu, proč radnice otevírá dveře firmě, která se do dopravního podniku dostala bez výběrového řízení," říká David Ondráčka, ředitel nevládní protikorupční organizace Transparency International, která obchody dopravního podniku dlouhodobě sleduje.

"Dopravní  podnik by  měl  hledat  způsob,  jak  se  ze  smlouvy  vyvázat,  a  ne  ji naopak rozšiřovat," přidala se Petra Kolínská, zastupitelka za Trojkoalici a členka dozorčí rady dopravního podniku.

Čí to byl nápad?

Když se v těchto souvislostech server Aktuálně.cz snažil zjistit, kdo dodatek ke stávající problémové smlouvě s Erikou navrhl a proč, nedopídil se konkrétního jména, ani přesvědčivého důvodu. Město i dopravní podnik ukazují na toho druhého.

"S touto variantou přišel dopravní podnik," řekla primátorka.

Dopravní podnik ale od začátku tvrdí, že s Erikou jedná na základě žádosti města. Poté, co Krnáčová označila za autora nápadu s rozšířením smlouvy dopravní podnik, navíc dává městská společnost zpátečku.

"Jestli tohle paní primátorka řekla, tak já dopředu můžu říct, že my do takového projektu vůbec nepůjdeme. Jestliže to není v zájmu města, tak to není ani v zájmu dopravního podniku," řekl generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Dopravní podnik navíc tento týden oznámil, že raději ještě nechá celou smlouvu s Erikou prověřit vnitřními auditory, než by uzavřel další, už devátý, dodatek.

Piráti ovšem pochybují o smysluplnosti další prověrky. "Spíše než audit výhodnosti smlouvy, která je naprosto očividně nevýhodná, je třeba urychleně začít jednat o snížení ceny," říká Jakub Michálek.

Smlouva z Dvořákovy éry

Smlouvu na SMS jízdenky uzavřel dopravní podnik v roce 2008 za ředitelování Martina Dvořáka - tehdy ještě s firmou Crowsnest, kterou později Erika celou převzala. Smlouvu s Crowsnestem, uzavřenou bez soutěže, pak začala stejně jako další smlouvy dopravního podniku (na papírové jízdenky nebo pronájem prodejních míst) před třemi lety vyšetřovat policie.

Že s původní smlouvou, která během posledních let doznala řady změn, není něco v pořádku, uznal nakonec i obviněný exšéf dopravního podniku Martin Dvořák. "Jediná smlouva, o které se dá polemizovat o její výhodnosti z hlediska doby trvání, je na SMS jízdenky," řekl Dvořák před třemi lety České televizi.

Kromě Dvořáka policie předloni obvinila mimo jiné i bývalého šéfa představenstva společnosti Crowsnest Antonína Vilímce. Jeho stíhání ale státní zástupce zastavil poté, co Vilímec v prosinci 2013 zemřel.

 

Právě se děje

Další zprávy