Praha - Týden před volbami představil starosta čtvrtého pražského obvodu Pavel Horálek z ODS vizi, jak by se mohla za několik let změnit jedna z nejšpinavějších ulic v zemi - pražská magistrála.
Z široké betonové plochy, kudy projede denně až sto tisíc aut, by se asi dvoukilometrový úsek před Nuselským mostem měl proměnit v městský bulvár se zelení, místem pro pěší i cyklisty.
Při představování proměny pražské magistrály stál vedle starosty Horálka v sále nuselské radnice premiér a předseda občanských demokratů Petr Nečas, podle něhož ulice 5. května, autostráda v centru Prahy není jen lokální záležitostí, ale má celostátní význam.
"Tato ulicie je dnes mrtvou ulicí," řekl starosta Prahy 4 Horálek. "Ta ulice nejde přejít, není tam zeleň, není tam život." Podle starosty existují tři varianty proměny ulice 5. května.
1. varianta: Dělící pás zeleně
Místo betonového plotu, který magistrálu rozděluje na dva směry, vznikne zelený pás stromů. Tím by se prostor pro auta zmenšil na 60 procent. Chodníky a zeleň by tvořily 25, respektive 15 procent plochy.
"Mluví se o tom už dvacet let. Myslíme, že toto řešení není perspektivní," tvrdí Václav Škarda z atelieru K2, který studie proměny magistrály za 250 tisíc korun pro radnici Prahy 4 vypracoval. Dodal, že současná podoba ulice 5. května před Nuselským mostem je evropskou raritou.
2. varianta: Střídavý jízdní pruh
Revolučnější varianta počítá s tím, že by se magistrála ze tři pruhů v každém směru zúžila na dva. Uprostřed, mezi zelenými pásy se stromy by pak zůstal ještě jeden jízdní pruh, kterým by se podle dopravní situace jezdilo jedním, nebo druhým směrem.
"Je to systém, který dobře funguje v zámoří. Ulice 5. května by se řádně ozelenila a zjednodušilo by se také přecházení. Ulici by se vrátil život," řekl starosta Horálek.
Rozloha zeleně by se ze současných pouhých 25 procent zvýšila na 44 procent.
3. varianta: Městský bulvár
Nejradikálnější proměna předpokládá to, že by uprostřed ulice vznikla pěší zóna, což je běžné například v Paříži nebo Barceloně. Pro auta by zbylo 44 procent místa, větší část by využívali chodci a cyklisté, respektive by tam byla vysazena zeleň.
Podle starosty čtvrtého pražského obvodu je ovšem možné k této proměně magistrály přistoupit až poté, co budou dokončeny vnější i vnitřní okruh nebo vyřešeno parkování aut. "Nemá cenu budovat pěší zónu, v jejíž blízkosti budou v kolonách čoudit automobily," řekl Horálek.
Všechny strany chtějí zklidnit dopravu
Proměna pražské magistrály by podle odhadů vyšla na stovky milionů korun a podle premiéra Petra Nečase by se na financování mohl podílet ekologický fond Evropské unie.
Starosta Pavel Horálek už o možnosti proměnit ulici 5. května začal jednat s pražským magistrátem. Neobává se toho, že by po komunálních volbách - ať je vyhraje kdokoli - projekt usnul.
Všechny rozhodující politické síly v Praze se totiž hlásí k tomu, že chtějí provoz na magistrále zklidnit, a to i na druhé straně Nuselského mostu v okolí Národního muzea.