novinář

Austrálie stáhla z Číny dva novináře, kteří v zemi čelili vyšetřování

Dva korespondenti australských médií v Číně se po ukrývání na zastupitelských úřadech vrátili do Austrálie. Čínské úřady je vyšetřovaly v případu údajně spojeným s národní bezpečností. V úterý o tom informovala australská veřejnoprávní stranice ABC.

Korespondent ABC v Pekingu a dopisovatel ekonomického deníku Australian Financial Review (AFR) v Šanghaji v pondělí večer místního času nastoupili do letadla do Sydney poté, co byli každý zvlášť vyslýcháni čínským ministerstvem státní bezpečnosti. Oficiálně obviněni nebyli. ABC neuvedla, čeho se jejich případ konkrétně týkal.

ABC připomíná, že incident se odehrál jen několik dní po zatčení novinářky čínského původu s australským pasem Čcheng Lej (v anglickém přepisu Cheng Lei), která pracovala pro významnou čínskou státní televizi CGTN v Pekingu.

Zdroj: ČTK

Zemřel novinář a bývalý redaktor Svobodné Evropy Martin Schulz, bylo mu 66 let

Ve věku 66 let zemřel v úterý 23. června někdejší novinář, publicista a bývalý starosta obce Doubice na Děčínsku Martin Schulz. Na Facebooku o tom informovala jeho žena Dominika Slonimová.

Schulz se narodil v roce 1954 v Příbrami. Z politických důvodů nemohl v komunistickém Československu studovat na vysoké škole. Od roku 1974 vystřídal řadu dělnických profesí. V 70. a 80. letech se pohyboval v tehdejším československém undergroundu. V roce 1982 se vystěhoval do tehdejší NSR, kde později působil jako externí spolupracovník radia Svobodná Evropa, od roku 1988 pak jako jeho zaměstnanec.

Po listopadu 1989 moderoval se svým otcem Milanem Schulzem v České, dříve Československé televizi publicistický pořad Sněží. Moderoval také pořad Na hraně. V roce 2007 se stal starostou Doubic na Děčínsku za sdružení Doubice 2018. V čele obce zůstal osm let. V Doubici Schulz vlastnil restauraci Fabrika.

Zdroj: ČTK

Maroko špehovalo novináře pomocí technologie izraelské firmy

Marocká vláda využila technologii kontroverzní izraelské společnosti NSO Group ke sledování novináře Umara Rádího, který kritizoval porušování lidských práv v Maroku. Podle agentury Reuters to dnes oznámila organizace na ochranu lidských práv Amnesty Internationa

Zdroj: ČTK

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK

Soud v Maroku poslal novinářku na rok do vězení kvůli údajné interrupci. Případ v zemi vyvolal vlnu protestů

Soud viní Hadžar Rajsúníovou z toho, že otěhotněla mimo manželský svazek a podstoupila nelegální interrupci. Osmadvacetiletá žena, která je ve vězení od 31. srpna, podstoupení zákroku odmítá. Uvedla, že se svým súdánským partnerem jsou manželé. Případ vyvolal velkou pozornost jak mezi novináři tak i mezi lidskoprávními organizacemi, napsala agentura AP. Právníci držené novinářky již uvedli, že se odvolají. 

Soud poslal na rok do vězení i partnera marocké novinářky. Lékař obviněný z provedení interrupce dostal dva roky vězení a další dva roky po propuštění nesmí provozovat svou lékařskou praxi.

Jak Rajsúníová uvedla, během zadržení se jí při výslechu vyptávali zejména na její práci novinářky, na její kolegy v deníku Achbár al-Júm a členy rodiny.

Zatčení novinářky vyvolalo po celé zemi vlnu protestů za legalizaci interrupcí. Mnoho z demonstrantů případ Rajsúníové označilo za "velkou ránu" pro pokrok v oblasti ženských práv v Maroku. Ještě před dnešním verdiktem soud v Rabatu dvakrát zamítl žádost o dočasné propuštění novinářky. Deník Achbár al-Júm, pro který pracuje, je kritický k vedení země. Rodina marocké novinářky již obvinila úřady, že její zadržení je politicky motivované. Organizace Amnesty International vyzvala k okamžitému propuštění vězněné ženy.

Zdroj: ČTK

Bulharská novinářka přišla o místo po kritice justice, desítky kolegů se jí zastaly

Desítky novinářů z bulharského rozhlasu BNR dnes protestovaly proti omezování svobody slova poté, co se do problémů v redakci dostala jejich kolegyně Sylvia Velikovová, která upozorňovala na problémy v justici. Informovala o tom agentura Reuters. Nový ředitel zpravodajství respektovanou zpravodajku a rozhlasovou hlasatelku Velikovovou ve čtvrtek suspendoval. Svůj postup odůvodnil tím, že porušila pracovní smlouvu, když jako host v jednom z pořadů vyzvala posluchače, aby se účastnili protestů proti jmenování nového generálního prokurátora.

Zdroj: ČTK
Pokračovat