Praha - Zrušení běžného účtu má být podle zákona zdarma, téměř polovina bank si za něj přesto v praxi účtuje až stovky korun.
Z vyjádření ministerstva financí i České národní banky přitom vyplývá, že takový postup je obcházením zákona.
Když chce drobný klient ČSOB, UniCredit Bank, Volksbank, Citibank či LBBW zrušit účet, musí nejdříve zaplatit za zrušení každého trvalého příkazu a inkasa. Teprve pak mu banka umožní "bezplatně" ukončit samotný účet.
Vysoké poplatky naúčtuje dosavadní banka nezávisle na tom, zda odcházející klient ruší účet u ní na pobočce, nebo zda zajde rovnou do nové banky a využije takzvaný Kodex mobility. Ten je doporučován jako nejjednodušší způsob pro přechod ke konkurenci.
Těmto poplatkům se lze až na výjimky vyhnout jen tak, že si klient zruší trvalé příkazy a inkasa sám přes internet. To ovšem neumí každý, navíc o této nelogické komplikaci málokdo tuší. U ČSOB přitom vyjde i tento levnější způsob řádově na desítky korun.
Podle ministerstva financí je takový postup v rozporu se zákonem. "Zánikem právního vztahu zanikají automaticky i jednotlivé platební příkazy," tlumočí názor úřadu jeho mluvčí Ondřej Jakob. Prakticky stejný názor má i Česká národní banka, která na finanční trh dohlíží.
Pozor na pobočce
Samotné zrušení účtu je u všech bank skutečně zdarma. Řada z nich se k tomu rozhodla ještě dříve, než jim to přikázal nový zákon o platebním styku, účinný od listopadu 2009.
Určitou výjimkou je účet Poštovní spořitelny. Také ten lze zrušit v zásadě zdarma; pouze lidé vypovídající účet dříve než po roce zaplatí 200 korun. To je nicméně v souladu se zákonem, který povoluje právě výjimku pro vztahy trvající méně než rok.
Některé banky však přesto našly způsob, jak odcházejícího klienta připravit až o stovky korun.
Popíšeme si to na příkladu pana Nováka. Řadu let je klientem ČSOB, v rámci běžného účtu má aktivních pět trvalých příkazů a tři svolení k inkasu. Nyní se ale rozhodl účet zrušit.
Nezávisle na tom, zda běžně využívá internetové bankovnictví, půjde kvůli zrušení účtu pravděpodobně rovnou na "svou" pobočku.
Pokud mu tam nikdo nezdůrazní, že ČSOB i v tomto případě účtuje poplatky za ukončení každého trvalého příkazu a inkasa, dostane pan Novák ze zanikajícího účtu zpátky méně peněz, než čeká.
Za jejich zrušení na pobočce totiž banka účtuje 40 korun, celkem mu tedy ze zůstatku strhne 320 korun.
Jestliže banka pana Nováka upozorní, že při zrušení příkazů přes internet zaplatí jen po šesti korunách, může jej "bezplatné" zrušení účtu přijít jen na 48 korun.
Rekordmanem je Volksbank
Podobně jsou na tom klienti čtyř dalších bank. Také u nich je před zrušením účtu nejdříve potřeba zrušit jednotlivé trvalé příkazy a inkasa.
Nejdražší je Volksbank - konec každého trvalého příkazu či inkasa na pobočce přijde na 50 korun. U UniCredit Bank, Citibank a LBBW přijde na 40 korun. Se čtyřicetikorunovým poplatkem počítá také sazebník Raiffeisenbank, ta jej prý ale při rušení účtu neúčtuje (na přímý dotaz jej sice zástupci banky nejdříve potvrdili, po zveřejnění článku ale svou původní informaci opravili - pozn. red.)
UniCredit Bank a Volksbank ale - oproti ČSOB - alespoň neúčtují poplatky při rušení trvalých příkazů či inkas prostřednictvím internetu.
"Když přijde takový klient na pobočku, nabídneme mu, aby si příkazy zrušil bezplatně sám v internet bankingu. Sepíšeme s ním kompletní zrušení účtu, opětovná návštěva pak již není nutná," vysvětluje mluvčí Volksbank Lucie Hálová.
Naopak Citibank vybírá 40 korun nezávisle na tom, jakou formou ke zrušení dojde. Neplatí jen nejbohatší klienti.
LBBW sice nevybírá za rušení trvalých příkazů přes internet, u inkas ale účtuje vždy 30 korun - lze je zrušit jen na pobočce.
Zbývající větší banky - Česká spořitelna, Komerční banka, Poštovní spořitelna, GE Money Bank, mBank nebo Fio banka - žádný poplatek za rušení příkazů na pobočce neúčtují, pokud současně zaniká samotný účet.
Kodex mobility nepomůže, naopak!
Pan Novák by si překvapivě nepolepšil, ani kdyby tušil o takzvaném Kodexu mobility a zašel si rovnou založit nový účet do levnější banky.
Tento kodex je přitom obvykle doporučován jako nejjednodušší způsob, jak přejít ke konkurenci. Stačí prý navštívit novou banku a ta za klienta zhruba do dvou týdnů vyřídí u té dosavadní vše potřebné - včetně převodu trvalých příkazů a inkas.
Využití samotného kodexu je sice pro klienty zdarma, stejně jako zrušení účtu u bývalé banky... Avšak za případné zrušení (převod) trvalých příkazů a inkas si stará banka naúčtuje stejné poplatky, jako kdyby si je klient rušil na pobočce.
Zástupci několika bank totiž online deníku Aktuálně.cz potvrdili, že komunikace mezi nimi neprobíhá online, ale v "papírové formě".
Dosavadní banka tedy klientovi ze zanikajícího účtu strhne stejně vysoké poplatky, jako kdyby je přinesl osobně na "papírovém nosiči". U zmíněné pětice bank tak může jít až o stovky korun.
Čtěte také
- Volksbank zdraží levné konto z Kauflandu na šestinásobek
- ČSOB ruší kritizovaný poplatek za vklad na účet
- Poštovní spořitelna zdraží platby na pobočkách i karty
- Naši banku budete mít rádi, slibuje Kellnerova Air Bank
- První banka vydává bezkontaktní karty, zrychlí platby
- Češi jsou prý málo zadlužení, nová banka to chce změnit
Nové banky - typicky bezpoplatková Fio banka - přitom nemohou ovlivnit, kolik "stará" banka ještě odcházejícímu klientovi naúčtuje.
V rámci České bankovní asociace přistoupily k tomuto dobrovolnému kodexu všechny banky kromě nízkonákladové mBank.
Využít jej chce i nová Air Bank ze skupiny PPF, a to o dost výraznější formou než konkurenti. Podle informací Aktuálně.cz bude nejenže kodex aktivně propagovat, ale nabídne novým klientům i kompenzaci všech výdajů, které jim kvůli odchodu od dosavadní banky vzniknou.
Nelogické a nesmyslné...
Podle ministerstva financí je účtování těchto poplatků nelogické. "Vypoví-li klient smlouvu s bankou, potom dnem účinnosti výpovědi tento právní vztah zaniká," říká mluvčí úřadu Ondřej Jakob.
"Z povahy věci vyplývá, že po zániku právního vztahu není banka oprávněna pro klienta provádět další platební transakce, což se týká i transakcí na základě dříve uděleného trvalého platebního příkazu. Není tedy třeba, aby je klient vedle výpovědi smlouvy ještě zvlášť rušil," dodává Jakob.
Prakticky stejný názor má i Česká národní banka. "Zrušení rámcové smlouvy, které je podle zákona zdarma, je právní úkon, jehož součástí je i zrušení veškerých služeb vyplývajících ze smluvního vztahu s bankou, včetně například zrušení trvalého příkazu," uvedla v odpovědi na dotaz Aktuálně.cz.
Také podle Patrika Nachera, provozovatele webu BankovniPoplatky.com, je zmíněný postup absurdní.
"Když jde někdo zrušit účet, jehož součástí jsou trvalé příkazy a povolení k inkasu, je nasnadě, že tím ruší logicky i je. Vybírat poplatek za jejich ukončení v momentě, kdy ruším celý účet, mi přijde - jemně řečeno - nesmyslné," upozorňuje Nacher.
"Chvástat se, že klienti za zrušení účtu nic neplatí, ale zároveň zpoplatňovat ukončení jednotlivých služeb tohoto účtu, je vskutku komické," dodává Nacher.
... banky ale změnu nechystají
Zástupci bank dostali prostor, aby tento nelogický postup vysvětlili. Většinou ale jen zdůraznili, že přes internet si lidé mohou zrušit příkazy zdarma nebo výrazně levněji než na pobočce.
"Zrušit účet je možné až po zrušení veškerých navázaných produktů a služeb," obhajuje poplatky UniCredit Bank její mluvčí Tomáš Pavlík. Poplatky podle něj odpovídají reálným nákladům banky vynaloženým na zrušení příkazů.
ČSOB, UniCredit Bank, Volksbank ani LBBW se zatím nechystají zmíněné poplatky zrušit, blíže neurčenou změnu připouští jen Citibank.