Praha - Volksbank končí, seznamte se definitivně se Sberbank. Více než po roce od dokončení obchodu nahrazuje tradiční rakouskou značku, která v Česku působila od roku 1993, značka ruského gigantu.
Jaké další změny kromě nového loga na pobočkách, v dokumentech či na platebních kartách lze od příchodu největší ruské banky, která je ovládaná Kremlem, čekat?
Zástupce banky před rokem prohlásil, že Česko bude jakousi laboratoří pro celý bankovní byznys ruské skupiny ve střední Evropě.
V nejbližších měsících ale zatím banka žádné převratné změny nechystá a podle mluvčí Lucie Hálové bude pokračovat v nabídce stávajících produktů. To potvrzuje i pohled do sazebníku, který bude platný od dubna. Kromě názvů se nemění nic podstatného.
Sběr baňk
Sberbank podepsala smlouvu s Volksbankou o odkupu české a šesti dalších národních poboček v rámci bývalého komunistického bloku již v září roku 2011. V únoru 2012 pak nový vlastník převzal veškerá akcionářská práva.
Banka si v Česku hned na úvod svého působení připsala jednu malou „prohru“. Nemá jednoduchou doménu sberbank.cz. Tu si na podzim roku 2011, jak online deník Aktuálně.cz informoval jako první, zaregistrovala společnost z Hradce Králové s těžko uvěřitelným názvem Sběr baňk s.r.o. Informace o bance tak je třeba hledat na doméně sberbankcz.cz.
Přesně před rokem na tiskové konferenci místopředseda představenstva Sberbank Sergej Gorkov kromě jiného uvedl, že během čtyř let chce banka zvýšit dvouprocentní podíl mezi firemními klienty v Česku na pět procent.
V pozadí zájmu nemá zůstat ani segment běžné klientely. Podle Gorkova by se Česká republika měla stát testovací zemí pro zavádění nových produktů. "První produkty pro drobné klienty plánujeme zavádět v Česku. Zdejší Volksbank je k těmto inovacím nejvíce připravena," uvedl tehdy Gorkov bez bližších podrobností.
Podle Lucie Hálové banka za předchozích 12 měsíců pod novým vedením spustila nový spotřebitelský úvěr, který je bez poplatků a v případě bezproblémového splácení vrací na konci úvěru část splacených peněz. Přístup k balíčkovým kontům či k hypotékám se zatím neměnil.
Průměrná a komplikovaná konta
Banka již vystavila na svém webu sazebník, který bude platit od dubna. Z něho je patrné, že žádné změny nejsou v plánu ani pro následující měsíce. Nadále tak bude platit, že Volksbank/Sberbank bude nabízet konta, která lze cenou zařadit do průměru (běžný klient zaplatí zhruba od 70 do 150 korun měsíčně).
Navíc i tato banka se přidala k praxi tuzemských finančních domů, které vybírají poplatky, ale zároveň jich část za určitých podmínek vrací. Četba sazebníku je i kvůli tomu poměrně složitá i pro zkušené „oko“, laik-běžný klient se v něm ztratí.
Banka například nabízí věrnostní bonusy. Ty zlevňují poplatky o 25 procent pro aktivní klienty. Aktivní klient je ten, kterému měsíčně na účet dorazí alespoň 1 platba ve výši 15 tisíc korun a který zároveň měsíčně provede alespoň 5 odchozích transakcí.
Plnění těchto povinností přitom banka kontroluje čtvrtletně, poplatky nejdřív účtuje celé, pak ve čtvrtletí následujícím po splnění podmínek poměrnou část každý měsíc vrací, aby opět na konci čtvrtletí klienta prověřila.
Dokážeme si celkem živě představit, že nad tím klient v bance s poradcem stráví i půl hodinu času na vysvětlení. Možná i proto se tržní podíly Volksbank v Česku pohybují mezi jedním až dvěma procenty.
„Připravujeme modernizaci nabídky běžných účtů pro občany, podnikatele a malé firmy. Nechci ještě prozrazovat detaily. Už dnes však mohu říci, že nové účty budou nejen srovnatelné s těmi nejlepšími na trhu, ale přinesou také benefity, které klienti na našem trhu dosud nemají možnost získat,“ říká pro Aktuálně.cz produktový manažer banky Jaroslav Ševela. Ďábel je vždy skryt v detailech, takže toto vyjádření nemá zatím smysl jakkoli dále komentovat. Uvidíme.
Kvalitní hypotéky
Hodně důležitým segmentem pro běžnou klientelu jsou také hypoteční úvěry. Jak si Volksbank stála zde? V poslední dostupné výroční zprávě za rok 2011 se píše, že banka v tom roce uzavřela nové smlouvy ve výši 2 miliard korun. Celý trh přitom „udělal“ 119 miliard. I zde tak Volksbank zůstává na svých jeden až dvou procentech podílu. Pro srovnání: bankovní nováček Equa bank dokázal za první rok působení na hypotečním trhu získat smlouvy v hodnotě 2,1 miliardy korun.
Čtěte také: Do Česka jde ruský bankovní gigant. Doménu mu zabrali Ruský bankovní gigant jde do Česka, koupil Volksbank Kellnerova banka má 100 tisíc klientů. Víme, co chystá |
Hypotéky přitom Volksbank/Sberbank nabízí dobré. „Volksbank se na trhu vyjímá jednou z nejtransparentnějších cenových nabídek. Sazby, které banka uvádí, nejsou sazby „od“, ale klienti, pokud splňují nároky na bonitu, mají skutečně šanci tyto sazby získat bez nutnosti splnění dalších podmínek (pojištění, kreditních karet). Kromě toho je také jednou z mála bank, která nevyžaduje k hypotéce zřízení běžného účtu,“ vystavuje bance kladné hodnocení Libor Ostatek, ředitel hypotečního makléře Golem Finance.
Podle zkušeností z reálného prodeje řadí banku z pohledu ceny do „levnějšího středu“. „Takže cenově určitě konkurenceschopní jsou," dodává Ostatek.
„Kromě běžných typů hypoték vnímáme Volksbank také jako specialistu na financování oprav a rekonstrukcí bytových domů. Banka má v tomto oboru dlouholeté zkušenosti a tím i konkurenční výhodu,“ dokončuje zamyšlení nad úrovní hypotečních služeb této banky Ostatek. Nový majitel by tedy v oblasti hypoték měl zapracovat především na části prodeje.
Zaměřeno na Rusy?
Že Volksbank, jejíž mazání z české bankovní mapy tedy nyní definitivně začíná, byla mezi tuzemskou konkurencí za pověstnou šedou myš, potvrzují i sazby na spořicích produktech. Na termínovaných vkladech lze získat „až“ 2,63 procenta, na spořicím účtu 1,23 procenta. Výsledek? Za rok 2011 celkem 37 miliard vkladů, běžná (retailová) klientela měla v bance 15 miliard. Například Air Bank má za 15 měsíců na českém trhu 35 miliard, zhruba na 15 miliardách je internetová mBank.
Nechce se věřit, že by banka, která v Rusku má takřka třicetiprocentní podíl na trhu, se v Česku plánovala spokojit s tak nevýraznou pozicí. Na bližší plány si tedy ale stále musíme počkat. Týká se to i budování nových poboček.
„V tuto chvíli máme 23 poboček. Tento rok se budeme soustředit na modernizaci pobočkové sítě pod značkou Sberbank a inovaci produktů, při které budeme klást větší důraz na využití internetu. Strategii rozvoje pobočkové sítě teprve připravujeme a v tuto chvíli je předčasné o ní hovořit,“ říká Ševela.
Logicky se taky nabízí dotaz, zdali se Sberbank výrazně zaměří na ruskou komunitu v Česku? „Ruská klientela je pro nás důležitá. Nezaměřujeme se však pouze na ni. Ruským občanům poskytujeme produkty za stejných nebo velmi podobných podmínek jako ostatním klientům,“ odpovídá Ševela.
Sberbank tak nabízí hodně otázek a zatím velmi málo otevřených odpovědí.