Může vás zaměstnavatel poslat do karantény, když kašlete? A kolik korun dostanete, když musíte zůstat s dítětem doma, jehož školu zavřeli? Právník Tomáš Procházka z kanceláře Eversheds Sutherland radí, co můžou v souvislosti s šířením nákazy koronaviru chtít firmy po svých zaměstnancích a naopak jaká jsou jejich práva vůči zaměstnavatelům.
Prevence na první místě
Když se ve společnosti objeví jakákoliv nákaza, je potřeba dbát na prevenci. A protože lidé tráví v zaměstnání spoustu času, měl by zaměstnavatel:
- Poskytnout osvětu typu, jak si mýt ruce a jak si správně zakrývat ústa při kašli.
- Omezit osobní setkání a upřednostnit jednání a schůzky prostřednictvím video/telekonferencí, případně mimo prostory zaměstnavatele.
- Omezit pracovní cesty a velké konference, zejména v zahraničí.
- Zvážit častější úklid prostor, případně jejich úklid dezinfekčními prostředky a poskytnout dezinfekční prostředky v prostorách firmy, tedy různé gely, utěrky na výpočetní techniku. "Možná bych doporučil umístit dezinfekční prostředky tak, aby je nebylo možné "odnášet" zaměstnanci k domácímu použití," zmiňuje advokát Tomáš Procházka.
- Vybavit zaměstnance bezprostředně ohrožené nákazou ochrannými pomůckami například ve zdravotnických zařízeních nebo ve skladech, kde jsou lidé v kontaktu s mezinárodní kamionovou přepravou či na recepcích v hotelech.
- Omezit pohyb třetích osob v prostorách zaměstnavatele na vyhrazená místa, případně vstup třetích osob zakázat úplně.
- Umožnit zaměstnancům práci z domova, pokud je to možné.
"Zaměstnavatel by měl pravidelně informovat své zaměstnance o přijatých a plánovaných opatřeních, aktualizovat kontaktní údaje zaměstnanců a také osob, na které se mají zaměstnanci obrátit v případě dotazů ohledně koronaviru," říká Tomáš Procházka.