ČEZ
Firma ČEZ představuje druhého největšího dodavatele plynu v Česku. Majoritním akcionářem je stát, který prostřednictvím ministerstva financí drží zhruba 70 procent akcií.
Počet zákazníků s fixací: U elektřiny asi polovina klientů, u plynu zhruba tři čtvrtiny klientů
Počet zákazníků, kteří k ČEZ přešli z režimu DPI: 293 tisíc
1. Jak ČEZ zvládá aktuální situaci kolem zdražování energií?
Také ČEZ ujišťuje, že energii pro své zákazníky nakupuje dostatečně dopředu, díky čemuž klienty chrání před prudkými výkyvy cen směrem nahoru na velkoobchodních trzích. "Problémem samozřejmě je, že vysoké velkoobchodní ceny trvají už dlouho," přiznala mluvčí ČEZ Alice Horáková.
2. Je pro ČEZ problém, že má tolik zákazníků fixaci, protože jim tím pádem nemůžete zvýšit ceny, ale elektřinu a plyn současně kupujete za výrazně vyšší ceny?
Horáková uvedla, že pro ČEZ je mnohem větší problém než fixace v tom, že výrobci i obchodníci v době vysokých a nestálých cen musí na burzách dorovnávat rozdíly mezi uzavřenými kontrakty a aktuálními cenami.
Pro ČEZ je to o to komplikovanější, že v případě elektřiny je prostřednictvím svých dceřiných firem jak obchodníkem, tak i výrobcem. "Dorovnávání rozdílů je samozřejmě běžná praxe i ve standardní době, ale v tuto chvíli mohou být tyto rozdíly velmi velké. Burzy se tak zajišťují proti tomu, kdyby jedna ze stran nedodržela své závazky a bylo nutné nakoupit (nebo prodat) dohodnutý objem za aktuální tržní ceny," popsala Horáková.
A nabízí příklad, jak tyto transakce fungují: "Když je prodejný kontrakt uzavřený v minulosti na 50 eur (a elektřina ještě nebyla dodaná) a cena pro stejný typ kontraktu by nyní na trhu byla 200 eur, tak výrobce musí na burzu poslat 150 eur (tzv. margin call). I mnohem větší firmy než ČEZ tak mohou mít problémy s tím, že tyto finanční prostředky nemají."