Praha - Nejméně do konce roku 2019 bude v Česku nadále fungovat dosavadní způsob výběru mýta, tedy mikrovlnný systém. Přinejmenším po tuto dobu zatím nedojde ani ke zpoplatnění silnic nižších tříd. Vyplývá to z dnešní dohody vládní koalice ČSSD, ANO a KDU-ČSL.
Dosavadní smlouva se společností Kapsch skončí v roce 2016. Teprve pak může stát - kvůli omezení v dosavadní smlouvě - vypsat nové výběrové řízení na dalších deset let provozu. To by mělo být technologicky neutrální a teoreticky tak umožnit přechod na satelitní systém bez mýtných bran.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) požaduje, aby přechodné období před vypsáním nové soutěže trvalo pět let, zatímco koaliční partneři jsou ochotni připustit jen tři roky.
Pro přechodné období plánuje vláda kvůli nedostatku času vypsat zakázku pouze na provoz současného systému využívajícího mýtné brány. Technologicky neutrální soutěž, u které stát nebude zájemcům o zakázku nařizovat, jakou technologií mají mýtné v Česku vybírat, bude následovat až poté.
Zkrácení tohoto přechodného období není podle Ťoka příliš šťastné. Krátká lhůta podle něj může výrazně posílit pozici nynějšího provozovatele, společnosti Kapsch, která jako jediná nebude mít náklady spojené s tvorbou vlastního systému. Ostatní uchazeče, kteří by o zakázku mohli mít zájem, tak může příliš krátké období, po které by mohli mýto vybírat, od účasti v soutěži odrazovat.
Podle bývalého ministra dopravy za ODS Zbyňka Stanjury ale vypsání soutěže jen na provoz mýtných bran nahrává stávajícímu dodavateli, společnosti Kapsch. "Při podmínce využití stávajících mýtných bran nemá žádná jiná firma technické znalosti potřebné pro jejich provozování," uvedl Stanjura.
Výrazný posun dnes koalice dojednala v případě pravomocí řídicího výboru, který ustanovila v roce 2014 vláda, aby kontroloval úředníky ministerstva dopravy při přípravách mýtného tendru. Nově by v ní měli mít regulérní hlas i členové parlamentních stran včetně opozice, jejichž účast ve výboru byla dosud jen poradní, uvedl Kasal. Ministr dopravy by rovněž měl mít povinnost s řídicím výborem projednat všechny materiály ještě před jednáním vlády a dosáhnout pro své návrhy podporu výboru.
Do hry by se navíc měl vrátit externí poradce, který ministerstvu dopravy pomůže s přípravou hlavní soutěže na provoz mýtného systému. Ten by měl zároveň vyřešit i otázku zpoplatnění silnic nižších tříd, a definitivně tak určit, zda se vybírání mýtného od kamionů při průjezdu silnicemi druhých a třetích tříd vyplatí.
S rozšiřováním mýtného na silnice nižších kategorií, jako způsobu řešení objíždění zpoplatněných dálnic, ministerstvo dopravy nesouhlasí. Podle Ťoka existují jiné účinnější metody, jako je například využívání zákazových značek. Rozšířit zpoplatnění na silnice druhé a třetí třídy požadují zejména lidé z koaliční ČSSD. Zadání analýzy ekonomické výhodnosti zavedení poplatku pro kamiony i na komunikacích nižších tříd mýtnému manažerovi nicméně schvaluje dopravní expert ČSSD Jan Birke.
Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem je v systému zaregistrováno téměř 830 000 kamionových palubních jednotek. Smlouva se společností Kapsch vyprší na konci příštího roku.