Aneta Řezníčková
24. 7. 2023 18:17
Češi, kteří se chystají na dovolenou do požárem postiženého Rhodosu, se dělí na dvě skupiny. Ta první, která míří na zatím bezpečný sever, se chystá k odletu. Ta druhá považuje riziko za vysoké a chce po cestovních kancelářích kompenzace. Další lidé na ostrově již jsou. Redakce Aktuálně.cz s pomocí právníků sestavila návod, jak řešit problémový zájezd.
Kompenzace za zkažený zážitek
Kromě finanční ztráty je cestovní kancelář taktéž odpovědná za újmu za narušení dovolené. "Jedná se o výjimečné situace, kdy byla vada natolik závažná, že vám zkazila část zájezdu nebo zájezd úplně zmařila," uvádí dTest. Příkladem může být poznávací zájezd, na který nebyl zajištěn slíbený český průvodce. V takovém případě cestující mohou požadovat finanční kompenzaci za způsobenou újmu.
- Při uplatňování práva na finanční kompenzaci se lze řídit takzvanou frankfurtskou tabulkou slev, kterou využívají při rozhodování zejména německé soudy. Podle tabulky lze například za chybějící bazén požadovat slevu 10 až 20 procent, u nižší třídy dopravního prostředku až 15 procent z ceny zájezdu.
Písemnou reklamaci s nárokem na slevu stačí podat až po návratu z dovolené, reklamaci je však dobré podat co nejdříve. Na vyřízení má cestovní kancelář 30 kalendářních dnů. Právo na slevu se promlčí nejdříve za dva roky, reklamaci je však nutné podat co nejdříve po návratu.