Praha - Česká pošta se nemůže zbavit odpovědnosti za poničenou zásilku s odkazem na "zvláštní povahu věci", pokud ji odesilatel označil jako křehkou. Vyplývá to z rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Pošta navíc "balík do ruky" vůbec nepředala adresátce.
Žena odeslala zdobené pštrosí vejce jako Balík Do ruky s doplňkovou službou křehké a udanou cenou 2500 korun. V zásilce bylo vejce vyplněno zmačkaným hedvábným papírem, obaleno bublinkovou folií a uloženo do vícevrstvé kartonové krabice ze všech stran vyložené kousky mirelonu.
Při převzetí zásilka nejevila známky poškození obalu. Adresátka však později zjistila, že uvnitř byla horní chlopeň kartonové krabice z vnitřní strany proražena a kraslice poškozená.
Česká pošta reklamaci odmítla s tím, že škoda byla způsobena zvláštní povahou věci a navíc reklamace byla uplatněna až po třech dnech, tedy opožděně. Žena se tedy obrátila na Český telekomunikační úřad.
"Regulátor zjistil, že příslušná zásilka nikdy nebyla řádně dodána. Adresátka totiž balík nalezla před svým domem, přičemž zpochybnila pravost svého podpisu na Potvrzení o převzetí zásilky. V den, kdy měla na tomto dokumentu převzetí zásilky podpisem potvrdit, byla prokazatelně celý den pracovně mimo domov, což doložila potvrzením zaměstnavatele," uvádí ČTÚ.
Nejistotu ohledně okamžiku doručení přitom způsobila právě pošta tím, že nedodržela podmínky. Proto se podle ČTÚ nemůže odvolávat na to, že reklamace byla podána po dvoudenní lhůtě.
Regulátor také zjistil, že charakter poškození kraslice odpovídá tomu, že zásilka utrpěla náraz - například v důsledku pádu jiné zásilky na krabici s vejcem. Náraz sice díky relativně pružné vnitřní výstelce krabice nezanechal výrazné stopy na obalovém materiálu, ale zároveň byl natolik silný, že část vejce vylomil.
Úřad také zdůraznil, že kraslice z pštrosího vejce je výrazně větší, a tedy i silnější, pevnější a obecně odolnější než ze slepičího. I proto, že pštros sedící na vejci vytváří větší tlak než slepice.
"Povaha" této zásilky se tak neliší od subtilnějšího porcelánu nebo skla, uvedl regulátor. Předměty z těchto materiálů přitom jsou běžným obsahem poštovních zásilek, aniž by pošta kdy v minulosti poukazovala na jejich zvláštní povahu.
Obsah "pštrosí" zásilky tedy odesílatelka chránila odpovídajícím způsobem, a proto má nárok na zaplacení udané ceny 2500 korun. Kromě toho má nárok i na vrácení samotného poštovného 150 korun - tuto částku tedy pošta nemůže zahrnout do celkového limitu 2500 korun.
Pošta neuspěla ani s odvoláním (takzvaným rozkladem) proti rozhodnutí. "Celou částku jsme uhradili, byť se nedomníváme, že by pochybení tak, jak je popsáno, bylo na naší straně. Ale rozhodnutí jsme samozřejmě respektovali," říká mluvčí státní pošty Matyáš Vitík.