Brno - Ředitelství silnic a dálnic je zodpovědné za stav silnic první třídy, a proto má platit i za nehody, které se na nekvalitních silnicích stanou.
Vyplývá to z rozhodnutí Nejvyššího soudu, který se zastal firmy Ambiente v Heřmanově Městci. Ta se od roku 2008 soudí o více jak 320 tisíc korun za zničený mercedes.
Řidič firemního auta havaroval na silnici první třídy číslo 38, konkrétně na jednom z mostů na Vysočině. Ne proto, že by jel rychle nebo porušil jiná pravidla silničního provozu, ale kvůli nerovnosti a vyjetým kolejím plným vody.
Koho žalovat?
"Příčinou dopravní nehody byla závada na komunikaci. Případné spoluzavinění řidiče nebylo prokázáno ani v rámci přestupkového řízení, ani znaleckými posudky," potvrdili už předtím soudci v Havlíčkově Brodě, kde případ projednávali.
Krajský soud v Hradci Králové však zamítl žalobu firmy, podle které mělo Ředitelství silnic a dálnic zaplatit asi 320 tisíc korun za škodu na zničeném autě. Soudci rozhodli, že vlastníkem silnice je stát a ten nemůže své pravomoci delegovat na ředitelství. Soudci ale neupřesnili, koho tedy měla firma žalovat.
Společnost se proto obrátila na Nejvyšší soud. Její advokáti argumentovali, že Ředitelství silnic a dálnic má právo hospodařit s majetkem státu, a proto by mělo také zaplatit náhradu škody za zničené auto.
Nejvyšší soud nyní firmě vyhověl a nařídil nové projednání případu. Senát vedený soudcem Petrem Vojtkem rozhodl, že státní příspěvkové organizace, jakou je právě Ředitelství silnic a dálnic, jsou samostatnými právnickými osobami, které navenek vystupují samostatně, jednají vlastním jménem a na vlastní odpovědnost.
A ředitelství tak může odpovídat za škodu, kterou způsobil špatný stav silnice, již má udržovat. "Není vyloučena odpovědnost Ředitelství silnic a dálnic," rozhodli soudci Nejvyššího soudu.
Co všechno vás může zabít na silnici. Podívejte se:
Sporů o náhradu škody přibývá
Počet nehod způsobených špatným stavem vozovky podle policejních statistik v Česku rychle roste. V roce 2010 došlo k 448 takovým nehodám, což je proti předchozímu roku nárůst o téměř polovinu. Počet nehod rostl i loni.
Také sporů o to, kdo má platit škodu na autech způsobenou nekvalitními silnicemi, v Česku přibývá. Jeden z nejznámějších případů se stal loni v červnu, kdy si na deseticentimetrovém schodu na dálnici D1 poškodilo auta několik řidičů.
Ředitelství silnic a dálnic tehdy uznalo, že chybovalo, a všechny případy předalo pojišťovně Kooperativa. Ta ale s vyplacením odškodnění váhala, podle ní se neprokázalo, že by zvlnění dálnice zavinilo zanedbání údržby nebo technologického postupu ze strany dálničního ředitelství.