Rakouský test Českých drah: Jen pro otrlé nostalgiky

Tomáš Fránek
30. 8. 2011 13:40
Rakouský list Die Presse kriticky hodnotil úroveň cestování v České republice
Foto: České dráhy

Brno/Vídeň - V létě se cestující potí, v zimě je jim zima a zpoždění vlaků je spíše pravidlem než výjimkou.

Tak hodnotí novináři z rakouského listu Die Presse kvalitu mezinárodních vlaků Českých drah.

V českých vlacích navíc není podle jejich zkušeností občas teplé jídlo a v horku selhává elektronika.

"Jízda vlakem z Česka potěší nejvíce milovníky nostalgie," uvádí novináři s tím, že ostatní cestující se musí smířit s tím, že ve vlacích, které mají v průměru dvacet let, "občas něco prostě nefunguje".

Novináři se na kvalitu českých vlaků zaměřili vlastně náhodou. Popisovali totiž spor o nákup nových vlaků za pět miliard korun od společnosti Siemens. České dráhy chtějí využít opci Rakouských spolkových drah (ÖBB), které v obřím tendru koupily desítky vlaků od Siemensu a některé z nich nebudou potřebovat.

Návrat o roky zpět

Nižší kvalita rychlíků z Česka podle Die Presse vynikne tam, kde se střídají soupravy třeba s vagony vypravenými německými drahami. Oznámení o zpoždění vlaků je běžné, píší novináři.

Podle novinářů se také stává například to, že nebylo teplé jídlo ve vlaku z Berlína přes Prahu do Vídně, jehož provoz zajišťují právě České dráhy. Podobnou zkušenost s rychlíkem z Berlína do Vídně přes Brno mají i další cestující, ale podle ohlasů pod internetovou verzí článku existují i zastánci Českých drah. Agentura ČTK jich citovala několik, kteří upozorňují, že i v rakouských vlacích není vždy všechno v pořádku.

Spor přibrzdí zlepšení služeb

České dráhy chtějí nyní vylepšit své služby nákupem 16 vlaků Railjet od společnosti Siemens. Ale kvůli vlekoucímu se sporu dodavatelů a ČD to nevypadá na rychlé řešení.

Škoda Transportation, která byla dosud téměř monopolním dodavatelem vlaků pro ČD, však tvrdí, že je drahám schopna nabídnout levnější vlaky ve srovnatelné kvalitě. Požaduje proto, aby dráhy na nové mezinárodní vlakové soupravy vypsaly výběrové řízení.

České dráhy ale na výhodnosti nákupu railjetů trvají, jsou podle nich vyzkoušené a u rakouských drah se osvědčily.

Antimonopolní úřad po stížnosti Škody už vydal předběžné opatření, které drahám zakazuje smlouvu o nákupu 16 souprav Railjet za pět miliard korun se společností Siemens uzavřít. Spor už také zamířil do Bruselu na stůl úředníků Evropské komise.

Kdo má pravdu?

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský uvedl, že Škoda není schopna dodat požadované vozy, které by mimo jiné byly schváleny pro provoz v ČR, Německu, Rakousku a Maďarsku. "Tento fakt ostatně i Škoda sama připouští," uvedl Šťáhlavský.

Siemensu zase vadí, že Škoda railjety srovnává s virtuálními vlaky, které Škoda dosud nikde nepředstavila, jen o nich tvrdí, že je schopna je do osmnácti měsíců vyrobit podstatně levněji, než kolik stojí railjety.

"Písemně jsme proto upozornili Škodu, že dle našeho názoru jde o záměrné nekalosoutěžní jednání, které obsahuje nepřípustnou srovnávací reklamu a poškozuje dobré jméno firmy Siemens. Zvažujeme, že se budeme bránit i soudní cestou," řekl mluvčí Siemensu Pavel Kaidl. 

Státní kontrola: Šestkrát víc revizorů

Kvalita vlaků Českých drah se přitom podle kontrolorů ministerstva dopravy loni zlepšila. Dráhy dostaly sice za loňský rok od ministerstva dopravy za nedodržení smluvních podmínek v součtu zhruba o třetinu větší objem pokut, nárůst je ale způsoben především šestkrát vyšším počtem kontrol.

Celkem i s pokutami od krajů zaplatily dráhy za špatnou kvalitu devět milionů korun.

Kvalitu cestování po železnici navíc zvýší konkurence soukromých dopravců. Už v září vyjede na trať Ostrava-Praha vlak společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury, svoje vlaky připravuje také společnost Leo Express.

 

Právě se děje

Další zprávy