Ombudsman Fejk: Čeho by si měl u drah všímat

Ombudsman Fejk: Čeho by si měl u drah všímat
PENÍZE: Podle ministra dopravy Víta Bárty je právě kvalita služeb na seznamu jeho priorit v souvislosti s Českými drahami... hned za vyrovnaným hospodařením. Petr Žaluda (na snímku), generální ředitel ČD - už zaznamenal první úspěch - loňský rok byl poprvé od oddělení nákladní dopravy ziskový. Dráhy vydělaly devět milionů korun. Nemusí pršet, stačí když kape.
BEZPEČÍ: Bezpečnost cestujících nejspíš nový ombudsman příliš neovlivní, ale měl by vědět, že i tady je co zlepšovat. Technické parametry a bezpečnost tratí spadá na bedra Správy železniční a dopravní cesty, která koleje a s nimi související zařízení převzala v roce 2008. Lidé, kteří zařízení ovládají, ale nejméně do poloviny roku "patří" pod České dráhy. V pátek například poslala dispečerka nedaleko Náměšti na Hané proti sobě dva vlaky na stejnou kolej. Chybu si naštěstí uvědomila a vlaky dálkově zastavila.  Navzdory doporučení Drážní inspekce na řadě tratí se zjednodušeným řízením dopravy chybí technická zařízení, která by mohla podobná lidská pochybení odstranit. Na snímku následky selhání lidského faktoru ve Vodňanech na Strakonicku.
ZPOŽDĚNÍ: To bude pro Petra Fejka hlavní pole. Loni přijel se zpožděním téměř každý desátý vlak. Bylo jich zhruba 750. podle statistik Českých drah o 0,7 % víc než přede rokem. Nejméně spolehlivé byly dálkové spoje, které přijely na čas jen v 83,6 procentech případů. Dráhy ale argumentují tím, že ve více než 40 procentech případů zastavila vlaky takzvaně vyšší moc - policie, počasí nebo nehoda na trati.
ČISTOTA: Červené koženkové sedačky, zlomený ulepený stolek a přetékající odpadkový koš. I když počet nových vlaků ve vozovém parku drah roste, na celkovém dojmu se projevuje jen málo a právě za špinavé vagony platí dráhy pokuty. Jak ale upozornil mluvčí drah, průměrná pokuta za čistotu na jeden vlak klesla o 58 procent. Většinu pokut navíc dostaly dráhy za grafitti.
Foto: Ludvík Hradilek
Veronika Skálová Veronika Skálová
1. 3. 2011 15:50

Prvním březnovým dnem začíná nová kariéra Petra Fejka jako ombudsmana pro kvalitu u Českých drah. Na co by se měl zaměřit?

 

Právě se děje

Další zprávy