reklama
 
 

Pokuty pro dodavatele energií. Kdo dostal nejvyšší?

13. 5. 2013
Energetický regulační úřad uložil pokuty v celkové výši 8,78 milionu korun
Doporučujeme

Praha - Energetický regulační úřad uložil v loňském roce dodavatelům elektřiny a zemního plynu pokuty v celkové výši 8,78 milionu korun. Vyplývá to ze statistik, které získal online deník Aktuálně.cz.

Nejvyšší pokutu - 1,4 milionu korun - dostala společnost České energetické centrum Jih, druhou nejvyšší firma Central Energy, třetí pak společnost Centropol Energy. Vysokou pokutu dostala také sesterská společnost Českého energetického centra Jih, České energetické centrum, a.s.

Většina pokut byla firmám uložena za chyby nebo nesrovnalosti ve smlouvách, v jejichž důsledku mohl být zákazník uveden v omyl. Vyšší sankce pak dodavatelé dostali za to, že uváděli nepravdivé údaje o právech a povinnostech klientů. A vůbec nejvyšší pokuty úřad udělil firmám, které kromě výše zmíněných nedostatků vyvíjely silný tlak na zákazníky a v časové tísni je nutily podepsat smlouvy.

Energetický regulační úřad loni obdržel přes osm tisíc stížností na praktiky dodavatelů energií. Jejich počet ale postupně klesal - zatímco v prvním čtvrtletí přišlo měsíčně v průměru 796 podnětů, ve čtvrtém čtvrtletí už jen 587. Největší počet stížností eviduje úřad obvykle v lednu. Od začátku letošního roku zatím úřad obdržel přes 1300 stížností.

Úřad loni uskutečnil přes 500 kontrolních akcí, z toho 249 z podnětu odběratelů a 268 z vlastní iniciativy (jednalo se například o zvláštní pohyby v počtu připojovaných domácností u některých dodavatelů či nesrovnalosti v jiných výkazech).

Zhruba dvě třetiny z celkových více než pěti set prověřených stížností byly vyhodnoceny jako neopodstatněné. Správní řízení pak zahájil úřad jen se 187 subjekty.

Central Energy se soudí

Nejvyšší pokutu loni dostala společnost České energetické centrum Jih - 1,4 milionu korun. Podle Energetického regulačního úřadu bylo důvodem padělání smlouvy na sdružené dodávky energií.

"Přestože klientka odstoupila od smlouvy v souladu s občanským zákoníkem, byla změnou statusu ze strany obchodního zástupce Českého energetického centra Jih nadále evidována jako odběratelka této firmy," uvádí úřad ve svých materiálech.

Nový vlastník společnosti, kterým je od letošního roku švýcarská společnost Cromicron SA, se k pokutě nechtěl vyjádřit s tím, že jde o záležitost předešlých vlastníků.

Pokutu ve výši 80 tisíc získala podle údajů ERÚ také sesterská firma České energetické centrum, a. s., a to za nátlak na zákazníka.

Vysoké pokuty dostaly i společnosti, které nedodržely zákonné lhůty. Příkladem je Central Energy, která má Energetickému regulačnímu úřadu zaplatit 350 tisíc korun, tedy druhou nejvyšší pravomocnou sankci udělenou v loňském roce.

Central Energy podle úřadu v roce 2011 nedodržela třicetidenní lhůtu pro zveřejnění nových ceníků. Jednatel společnosti Robert Bárta ale namítá, že k tomu došlo kvůli všeobecně nepřehledné situací ohledně nových cen na rok 2012.

"Neměli jsme jinou možnost než zahájit správní řízení," říká k tomu mluvčí úřadu Jiří Chvojka. Podle Bárty ale lhůtu pro zveřejnění ceníků nedodržely i některé další firmy, těm však pokuta udělena nebyla. Central Energy se proto po neúspěšném odvolání obrátila na soud.

Podobně na tom byla i společnost Centropol Energy. Za včasné neposkytnutí podkladů a informací týkajících se její působnosti dostala od úřadu pokutu 100 tisíc korun.

Na změně lze vydělat až deset tisíc, ale...

Podle analytika kalkulátoru cen energií TZB-info Jana Schindlera mohou zákazníci díky změně dodavatele v letošním roce uspořit na dodávkách zemního plynu až 9700 korun. Tento příklad roční úspory se vztahuje na domácnosti se spotřebou 20 MWh za rok a vychází z porovnání nejlevnějšího a nejdražšího dodavatele v distribučním pásmu společnosti RWE.

U elektřiny při ročním odběru 30 MWh je pak rozdíl mezi nejlevnějším a nejdražším dodavatelem na území skupiny ČEZ zhruba 4500 korun. "V případě, že zákazníci elektřinou i topí, mohou v síti ČEZu změnou dodavatele ušetřit zhruba 6000 korun za rok," říká Schindler.

Lidé by si ale měli dát pozor na to, aby ve snaze získat levnou energii nepodepsali nevýhodnou smlouvu. "Neměli by nic podepisovat v tísni. Smlouvu, včetně všeobecných smluvních podmínek, by si měli pořádně přečíst. Součástí totiž mohou být například různé sankce," varuje jednatel poradenské společnosti ENA Jiří Gavor.

Také Petr Woff, analytik serveru CenyEnergie.cz, radí především si pozorně přečíst smlouvu včetně poznámek označených hvězdičkou vespod stránky, dodatků a odkazovaných dokumentů. "Garance nižší ceny, přísliby finanční prémie nebo nadstandardních služeb nemusejí být kvůli podmínkám a omezením tak atraktivní, jak se zprvu zdá," dodává.

"Klíčová věc je nikdy nic neplatit v hotovosti. Za žádných okolností," radí mluvčí Energetického regulačního úřadu Jiří Chvojka. Připomíná aktuální případy z posledních dnů, kdy podvodní "prodejci" chtěli zejména po seniorech peníze za údajné chyby ve smlouvách.

Zájem o změnu mírně klesá

Zájem zákazníků o změnu dodavatele energií letos oproti loňskému roku mírně klesá. Podle údajů operátora trhu OTE se pro změnu dodavatele elektřiny za první čtyři měsíce letošního roku rozhodlo 150 334 odběratelů, zatímco ve stejném období loňského roku jich bylo 201 209. Menší rozdíl je pak ve změnách dodavatele plynu - toho v letošním lednu až dubnu vystřídalo 124 255 zákazníků, ve stejném období loňského roku šlo o 144 603 odběratelů.

Podle jednatele společnosti ENA Jiřího Gavora může za slábnoucí tendencí stát například to, že se společnosti snaží zákazníky nalákat na různé druhy slev nebo jiné výhody, které jsou často spjaty s fixací smlouvy na delší období. "Tím se počet zákazníků schopných měnit dodavatele snižuje," vysvětluje Gavor.

Gavor však neočekává, že by se počet změn dodavatele v následujících obdobích snížil nějak rapidně. Jako jeden z trendů vidí návrat k dominantním dodavatelům.

Mírný pokles ve změnách dodavatelů očekává i Petr Woff. Kvantitu podle něj nahradí kvalita. "Hemžení na energetickém trhu zpomalí, jelikož lidé věnují více času nezávislým srovnávačům a smluvním podmínkám. Úspora jim ale právě proto neuteče," míní Woff.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama