Brno - Zboží, které spotřebitele v obchodech láká k nákupu označením Česká kvalita, musí být vyrobené v Česku, a ne v jiných evropských zemích.
Na takovém výkladu trvá Státní zemědělská a potravinářská inspekce.
Státní dozor tak nepřipouští argumenty řetězce Penny Market, který má "vlastní výklad" a některé výrobky označil visačkami Česká kvalita s českou vlajkou i přes to, že byly vyrobeny v cizině.
Podle inspekce jde o jednoznačné klamání spotřebitelů, kteří mají stále větší zájem o tuzemské výrobky. "Za výrobky, které jsou označovány za české, musí být považovány pouze ty, které jsou vyrobeny v Česku," říká Martin Klanica, vrchní ředitel Státní zemědělské a potravinářské inspekce.
Stačí "česká receptura"?
"Označení Česká kvalita používáme u tuzemských výrobků, pokud receptura, chuť a tradice je čistě tuzemská, a u produktů s domácím původem všech nebo většiny surovin, které byly zpracovány, vyráběny, kontrolovány a baleny v Česku," řekl v minulém týdnu marketingový ředitel společnosti Penny Market David Kolář.
"Nařčení z klamání spotřebitelů jednoznačně odmítáme. S inspekcí intenzivně jednáme a znovu se snažíme vysvětlit, že od počátku vnímáme českou kvalitu i ve smyslu české receptury a know-how," vysvětluje zástupce řetězce.
Typicky sunar se sice podle Koláře vyrábí ve Velké Británii, ale podle české receptury a výhradně pro českého spotřebitele, a proto do kategorie Česká kvalita jednoznačně patří. Totéž je prý případ Mochovské zeleniny, která je připravována podle tradičních českých receptur, a ačkoli se vyrábí v Rakousku, je dodávána pouze do Česka.
Zástupce Penny Market nicméně připustil, že některé další výrobky označili zaměstnanci visačkou Česká kvalita chybně.
Přestože "firma přijala opatření, aby se podobná situace už neopakovala", podobnou chybu odhalila i následující kontrola.
Penny Market nicméně zdůrazńuje, že už po první zprávě inspektorů revidoval seznam výrobků nesoucích označení Česká kvalita. "Označení sporných výrobků jsme stáhli a posílili jsme denní kontroly označení na všech prodejnách. Není naším záměrem klamat zákazníky, systémově jsme označení výrobků upravili a sedmnáct špatně označených výrobků při 240 kontrolách je důkazem, že jde spíše o ojedinělé nedostatky," dodává jeho marketingový ředitel.
Pravá česká zabijačka z Německa
Vlastní výklad má i řetězec Lidl. Inspekce před týdnem zjistila, že používal označení výrobků Pravá česká zabijačka i pro výrobky z Německa.
Lidl tvrdí, že "rozhodně neklame své zákazníky" a podle právního posudku, který si nechal vypracovat, prý postupoval v souladu s platnou legislativou.
"Pravá česká zabijačka je v tomto případě pouze název marketingové akce, nikoliv označení země původu jednotlivých produktů nabízených v rámci této tematické akce," vysvětluje mluvčí Lidlu Lucie Borovičková.
Podle Borovičkové totiž není uváděna mylná, klamavá nebo nepravdivá informace, například že se jedná o výrobek vyrobený v České republice. "Pouze nabízené produkty v rámci této akce jsou v České republice známy jako produkt tradiční zabijačky," dodává mluvčí.
Online deník Aktuálně.cz nabídl oběma řetězcům větší prostor k obhajobě svého postupu formou rozhovoru, zatím jej však nevyužily.
Cizí suroviny nevadí, výroba ano
Státní zemědělská a potravinářská inspekce ale ustoupit nehodlá. Prodejcům, kteří klamou označením potravin za české, tak hrozí pokuty.
"Takto označené zboží sice může být vyrobeno i ze zahraničních surovin, které v Česku nejsou dostupné, například z kakaa či některých druhů ovoce, ale musí se vyrábět v České republice. Na tomto výkladu trváme a neustoupíme z něj," zdůrazňuje Martin Klanica z potravinářské inspekce.
Podle něj jde o trik prodejců, kteří chtějí jenom využít skutečnosti, že lidé preferují v obchodech výrobky z Česka.
Výzkum, který si zadalo ministerstvo zemědělství, totiž nedávno ukázal, že Češi věří českým potravinám víc než zahraničním. Ve zdravotní nezávadnost českých potravin podle něj věří téměř tři čtvrtiny obyvatel, u potravin z dovozu je to jen něco málo přes dvě pětiny.
Inspekce má přitom podporu spotřebitelských sdružení. Například sdružení Spotřebitel.net už zaslalo Radě pro reklamu stížnost na diskontní řetězec Penny Market, který právě na české výrobky láká v nejnovější kampani. Podle sdružení jde o klamání.
"Zejména v ekonomicky složitější době může být český původ zboží pro řadu spotřebitelů, snažících se podporovat tuzemské hospodářství, rozhodující. A právě z tohoto důvodu je třeba na danou kampaň poukázat jako na klamavou reklamu," říká právník sdružení Spotřebitel.net Miroslav Huml.