Praha - U většiny čerpadel Falco II Czech, firmy, která dostala od České obchodní inspekce největší pokuty ze všech za prodej pohonných hmot nesplňujících normu, si už benzin nebo naftu nekoupíte.
Redaktoři deníku Aktuálně.cz objížděli čerpací stanice dříve provozované touto firmou na Vysočině a ve východních Čechách.
Na stojanech a na dveřích visí už mírně vybledlé papíry s nápisy "Z technických důvodů zavřeno". V regálech uvnitř prodejen najdete ještě plechovky a lahve s nápoji, dokonce i časopisy a cukrovinky. Tak to alespoň vypadalo v Olešné a Hlinsku. Vjezd k další čerpací stanici, v Havlíčkově Brodě-Perknově, což byla vlastně jen cisterny s výdejním stojanem, zahrazují železná vrata s masivním zámkem.
Zavřeli již v prosinci
"Víme, že se tady prodával nekvalitní benzin a nafta. Ti, kteří natankovali více, si pak často stěžovali, že jim motor škytá a netáhne," říká více obyvatel obce Skuhrov, která se nachází v těsné blízkosti čerpací stanice firmy, které ČOI udělila absolutně nejvyšší třímilionovou pokutu.
"Zavřeli už před Vánocemi," říkali lidé ze Skuhrova, ale báli se prozradit své jméno.
"Stalo se, že lidem z okolí se hromadně porouchaly motory aut. Majitel ale všechny opravy zaplatil. Dokonce jsem některé lidi vyplácel hotově z pokladny benzinky," citoval deník Blesk bývalého zaměstnance benzinky.
To, že s pohonnými hmotami, které prodává zákazníkům, zřejmě bude něco v nepořádku, tušil i další bývalý zaměstnanec firmy Falco II Czech v Seči Jiří Nepovím. "Například, když zákazníci čerpali do průhledných kanystrů, tak se mi nezdála barva benzinu či nafty," sdělil Aktuálně.cz.
Tak dnes vypadají kontrolované benzínky (galerie není dostupná v mobilu)
Vzorky byly čiré
Byl jednou přítomen i odběru vzorku pro Českou obchodní inspekci. "Já i inspektoři jsme se divili, že jsou jak benzin, tak i nafta v čiré skleněné nádobě průhledné jako obyčejná voda."
Podle něho ale přímo na čerpací stanici k manipulaci s pohonnými hmotami nedocházelo. "Přijela cisterna zpravidla a já jsem dostal příslušný doklad, že pohonné hmoty dodalo Čepro," sdělil. I když někdy se prý také doplňovaly nádrže v noci, mimo provozní dobu čerpadla. "Měli klíče od nádrží a mě k tomu nepotřebovali," vysvětlil.
To, že by se u čerpadel firmy Falco II Czech prodávaly nekvalitní pohonné hmoty, popřel v rozhovoru pro agenturu ČTK jednatel firmy Milan Semrád. Špatné vzorky paliv podle něho způsobilo smíchání benzinu a nafty v cisternách dodavatele. "Zboží se k nám vozilo v menším množství. Když vám dovezou 3000 nebo 5000 litrů nafty a předtím stáčí benzin, tak cisterny mají v rourách třeba 50 litrů benzinu, a tím se změní složení paliv," řekl ČTK Semrád. "Složení nikdy nebylo takové, aby poškozovalo motory. Samozřejmě jsem ale zboží u dodavatele reklamoval," dodal.
Semrád také řekl, že kvůli pokutě od ČOI je firma v insolvenčním řízení.
Jiří Nepovím pracuje na stejné čerpací stanici i nadále, i když nyní je už zaměstnancem jiné firmy AktivOil. Ta čerpací stanici a další - také bývalou firmy Falco II Czech v deset kilometrů vzdálené Třemošnici - začala provozovat 10. ledna.
Nový provozovatel čeká na ČOI
Ještě předtím nový vlastník a provozovatel (vlastnil pumpy i dříve, ale Falco II Czech je měla v nájmu) musel u specializované firmy objednat vyčištění všech nádrží. To pak oznámil v dopisu zákazníkům obou čerpacích stanic.
"Jsme si vědomi toho, že pověst těchto čerpacích stanic byla v minulosti značně pošramocena prodejem nekvalitního paliva bývalým nájemcem. Chceme vás ubezpečit, že uděláme vše proto, aby dobrá pověst byla těmto čerpacím stanicím opět navrácena," píše se v oznámení podepsaném Pavlem Šemíkem, jednatelem a obchodním ředitelem firmy AktivOil z Ústí nad Labem.
Místní lidé se však podle čerpadlářů nyní po sérii článků ve sdělovacích prostředcích nadále bojí u těchto pump tankovat. "Vytočíme tak desetinu toho, co bývalo obvyklé," shodli se jak v Seči, tak i Třemošnici. "Já bych byl nejraději, kdyby už co nejdříve zase přijela Česká obchodní inspekce, abychom měli pro lidi důkaz, že nešidíme," uzavřel Jiří Nepovím.