Nechce servis vyjít vstříc?
Pokud servis svoji chybu neuzná, můžete na něj zkusit začít tlačit prostřednictvím tzv. předžalobní výzvy. "Jedná se vlastně o dopis, v němž požadujete zjednání nápravy, a pokud tak servis neučiní, tak jej budete žalovat u soudu," vysvětluje Martin Zástěra. Řada servisů se podle něj takového dopisu zalekne a raději vašim požadavkům vyhoví. Vzory předžalobních výzev se dají stáhnout na internetu. Pokud si nevěříte, u právníka vás vyjde na několik tisíc korun. A nebojte se: samotná výzva vás nijak nezavazuje k tomu hnát celou věc k soudu.
Cílem totiž není soudit se, ale mít opravené auto. Pokud nicméně k soudnímu řízení dojde, má předžalobní výzva svoje plusy. "Výhodou předžalobní výzvy je to, že v případě vyhraného soudního řízení, má žalující nárok na přiznání nákladů soudního řízení," doporučuje Tomášek. Občanskoprávní řízení podle něj může nějakou chvíli trvat, ale pokud žalující strana vyhraje, není problém si auto opravit (správně) za vlastní a finančně se zhojit na servisu.
Pokud je škoda, která špatnou opravou vznikla, malá, žaloba nemusí mít smysl. "Vzhledem ke strávenému času, nákladům na právní zastoupení, soudní poplatek a vždy existující, byť ve správných případech naprosto marginální, šanci ztráty sporu si je nutné žaloby bagatelních částek dobře rozmyslet," říká Tomášek. "Častokrát rovněž pomůže pouze kontaktovat autoservis prostřednictvím advokáta, kdy tímto krokem dá poškozený jasně najevo, že to myslí vážně a bude se bránit," doplňuje.