Alfou a omegou nové generace kompaktního sportovního Audi je motor. Pod kapotou totiž pracuje v segmentu ojedinělý pětiválec - přeplňovaná jednotka 2.5 TFSI -, který má nově 294 kW, tedy rovných 400 koní. Cupru Formentor VZ5 pohání stejný pětiválec, ovšem s výkonem "jen" 287 kW, tedy 390 koní. Síla vozu je navíc k dispozici dříve než u předchůdce, a to mezi 5600 až 7000 otáčkami za minutu. Točivý moment 500 Nm pak mezigeneračně narostl o 20 Nm.
Výkon na všechna kola posílá sedmistupňový dvouspojkový automat a celá tato soustava umožňuje Audi RS3 zrychlovat z 0 na 100 km/h za 3,8 vteřiny. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, ovšem omezovač se dá odblokovat a maximální hodnota tak stoupne na 280 km/h. A i pak je tu cesta ještě ke zvýšení - stačí si připlatit za dynamický paket s keramickými brzdami a omezovač se rázem posune až na 290 km/h.
Pro srovnání, Mercedes-AMG A 45 S s přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 310 kW, tedy ještě vyšším než Audi, a pohonem všech kol zrychluje na 100 km/h za 3,9 sekundy a i s odblokovaným omezovačem jede nejvýše 270 km/h.
Audi nabídne RS3 jako sedan nebo pětidveřový hatchback Sportback a u obou jdou se silným motorem ruku v ruce i další úpravy. Výfuk tak má variabilní ovládání klapek, což umožňuje hrát si se zvukem motoru, na zadní nápravě je elektronicky řízená vícelamelová spojka na hnacím hřídeli ke každému kolu. To zajišťuje optimální dělení točivého momentu mezi kola podle situace a především - umožňuje třeba na okruhu projíždět zatáčky řízeným smykem. Systém totiž umožňuje přenášet celou sílu jen na jedno zadní kolo. Auto má dokonce specifický driftovací režim.
Standardní sportovní podvozek je o 25 mm blíže vozovce než u běžného Audi A3, na přání se pak dodávají ještě adaptivní tlumiče. RS3 má také standardně progresivní řízení, kdy se jeho převod zmenšuje podle toho, jak roste úhel natočení volantu. Další novinkou je modulární regulátor jízdní dynamiky, jinými slovy systém, který sbírá data z komponentů, které ovlivňují jízdu v příčném směru a synchronizuje je tak, aby Audi pořád nabízelo co možná nejlepší jízdní vlastnosti.
O zastavení se starají odvětrávané kotouče s vnitřním chlazením a průměrem 375, respektive 310 mm vzadu, za příplatek se ale dodávají i keramické kotouče vpředu s průměrem 380 mm.
Vnější vzhled tradičně přiostřují specifické nárazníky, provedení masky chladiče nebo difuzor s dvojitou koncovkou výfuku. Místo standardních diodových světel může mít auto také reflektory Matrix LED, které mají v dolních rozích protažená digitální světla pro denní svícení. Na nich se třeba při jízdě objevuje pixelový motiv šachovnicové vlajky a při odemknutí nebo zamknutí vozu pak v jedné polovině šachovnice a ve druhé nápis RS3. Standardně má vůz 19palcová litá kola, nabídku laků pak doplnil nový odstín zelené a šedé, přičemž sedan může mít poprvé černou kontrastní střechu.
Uvnitř zaujmou na první pohled dole zploštělý volant (volitelně se dodává i kruhový) a sportovní sedadla s výrazným bočním vedením, která mohou mít v kombinaci s volitelnou kůží Nappa černé, červené nebo zelené prošívání. Červenou nebo zelenou mají i volitelné designové pakety, přidávající na několika místech barevné prvky. Standardem jsou digitální budíky, které mohou ukazovat třeba čas na kolo nebo dobu potřebnou ke zrychlení. Specifické informace umí předávat i multimediální systém s centrální dotykovou obrazovkou.
Objednávky na Audi RS3 se v obou karosářských verzích otevřou v polovině srpna, na trh pak budou uvedeny na podzim. RS3 Sportback stojí nejméně 1 552 900 korun, RS3 jako limuzína přijde na minimálně 1 626 900 korun.