Cupra Formentor na vlastní kůži: Trocha sportu, spousta stylu a zvědavých pohledů

Cupra Formentor na vlastní kůži: Trocha sportu, spousta stylu a zvědavých pohledů
Důrazně tvarovaná příď si zjednává respekt, zvědovst budí výrazné logo se stylizovanými trojúhelníky v měděné barvě.
Důrazně tvarovaná příď si zjednává respekt, zvědovst budí výrazné logo se stylizovanými trojúhelníky v měděné barvě.
Neobvykle tvarovaný crossover kombinuje mírně zvýšenou stavbu s dlouhým rozvorem a krátkými převisy.
Vystouplé zadní blatníky umocňují vizuální šířku vozu a podporují sportovní dojem.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
24. 3. 2021 10:10
„To je Maserati? Ne? Tak Alfa Romeo? Porsche?“ Všude zněly stejné otázky. Už dlouho se kolem testovacího auta neshlukovalo se zájmem tolik lidí. Seat jako pravý otec celého nápadu si nemohl přát nic lepšího. Značka Cupra mu pomáhá vystoupit ze stínu koncernové rodiny a získat zákazníky, kteří se chtějí odlišit. Což je vlastně důležitější, než jestli Formentor doopravdy umí něco zvláštního.

Když před třemi lety Seat oznámil záměr udělat z Cupry samostatnou značku, naše první reakce byly spíše skeptické. Na prestiži, která ospravedlní vyšší cenu, je třeba pracovat dlouho a komplexně. Příběh uměle vytvořené značky DS s technikou Citroënu ukazuje, že polovičatá řešení nevedou k úspěchu a první dojem se špatně dělá napodruhé.

Předem jasné také bylo, že nová značka nepřinese žádnou unikátní techniku. To by odporovalo přísné unifikaci nejen v rámci skupiny Volkswagen, ale v celém oboru. Tlak na náklady, ekologii a bezpečnost vyústil v několik standardizovaných řešení, na něž různí výrobci staví už jen variace.

Jenže to je právě ono. Auta se mění v doplňky životního stylu a jednotlivé značky se od sebe většinou liší už jen designem a marketingem. Tak proč nezkusit něco úplně nového? Dlouhá tradice, jakou má Mini nebo Volvo, je sice výhoda, ale už ne tak neprůstřelná. A co víc, nová značka za sebou netáhne nic nepříjemného z minulosti.

Přídomek - a poslední rok i značku - Cupra dosud nosily ostré verze běžných modelů Seatu jako Leon a Ateca. Formentor je první vůz, který jako Seat neexistuje. Vychází vstříc módě SUV, i když volí sportovnější odstín: je o sedm centimetrů vyšší než Leon, ale o devět nižší než Ateca.

Což na jedné straně přináší sošnou siluetu přikrčené šelmy, přitažlivou pro mladší publikum, na druhé pohodlné nastupování, jež ocení i lidé vyššího věku. Cupra se sice prezentuje jako sportovní značka, ale základní verzi pohání stejný motor 1.5 TSI jako Leon nebo Octavii, a právě s ním by mohlo jít o celkem pohodový povoz pro všední den.

My testujeme Formentor s nejzuřivější verzí motoru 2.0 TSI. Díky velkému turbodmychadlu dává až 228 kW a 400 Nm, přes povinný sedmistupňový automat pohání všechna kola neskromného rozměru 245 R19. Dodává se výlučně k výbavě VZ, kterou zvenku prozradí čtyři hlavně výfuku, uvnitř skořepinové přední sedačky a startování na volantu ve stylu Ferrari.

Takové odkazy mohou mít pro někoho až neodolatelné kouzlo, nicméně jízda má přeci jen blíž ke Golfu R, z něhož pochází pohonná soustava. Důsledně utažený podvozek se nehoupe, nenaklání a poslouchá na slovo, prudké manévry zjednodušuje strmý převod řízení. Pokud pádly pod volantem udržíte motor nad 4000 otáčkami, je Formentor rychlý jako střela. Pohon všech kol je ovšem nastavený spíše opatrně a na výjezdu ze zatáčky neposkytuje takovou oporu, jakou známe z Audi RS Q3.

Když se ale nehodláte vyšťavit a prostě chcete jen rychle zvládnout dlouhou cestu, jeví se naladění této verze příliš ultimativně. Pérování je prkenně tvrdé, motor naplno zabere až nahoře, a jelikož ho převodovka v zájmu účinnosti dusí  nízko, střídají se vlažné reakce s překotnými návaly síly po podřazení. A že DSG nepodřazuje právě pohotově. Ani klidná jízda přitom neudrží spotřebu pod deseti litry, ostřejší styl si řekne o třináct.

Univerzálnější volbou bude některý ze slabších motorů. Zejména nelamte hůl nad slabším dvoulitrem se 140 kW, který díky efektivitě tak zvaného Atkinsonova cyklu dokáže jezdit překvapivě úsporně. Dálkaři neudělají chybu s tichým a pohotovým dieselem.

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 4Drive

Motor: benzinový 4válec, 1984 cm3
Výkon: 228 kW při 5400 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 2000 ot./min
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,9 s
Kombinovaná spotřeba: 7,7 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 420 l 
Cena: od 1 334 900 Kč

Pak se Formentor ukáže jako příjemné vybočení z řady se zajímavě vyřešeným prostorem - má spoustu místa i na zadních sedadlech, nemusí se do něj šplhat jako do vysokých SUV, jen kufr má spíše skromných 420 litrů. Více zamrzí odbytý komunikační systém z obyčejných Seatů, snad na něm přátelé v Barceloně ještě zapracují.

Benzinová patnáctistovka s ručním řazením stojí 775 000 Kč. Vezmeme-li v úvahu bohatou výbavu, je to o 35 000 korun víc než za menší a méně výrazné SUV Ateca. Za tak bohatou dávku stylu to není nijak přemrštěný příplatek. Vždyť některé asijské značky chtějí za módně tvarované crossovery ještě víc peněz.

 

Právě se děje

Další zprávy