Luxusní sourozenec Škody Octavia v akci. Nové Audi A3 má náskok díky tlačítkům

Luxusní sourozenec Škody Octavia v akci. Nové Audi A3 má náskok díky tlačítkům
Novinka i tentokrát sází na stejný technický základ jako Golf nebo Octavia. V tomto případě se jedná o platformu MQB Evo, rozvor náprav je shodný s Golfem.
Tomu odpovídá vnitřní prostor, který se nemůže rovnat Octavii nebo Leonu.
Místo toho ale dostanete patrně nejatraktivnější design z celého koncernového kompaktního kvarteta.
Testovanému kousku pochopitelně pomáhá atraktivní sportovní paket S line. Oproti základní verzi stojí 70 000 navíc a kromě atraktivního vzhledu přináší sportovní podvozek, minimálně 17" kola (testované auto má příplatkové 18") nebo zadní parkovací senzory.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 12. 2020 6:02
Audi bylo první prémiovou značkou, která vkročila do segmentu kompaktních aut. V roce 1996 tehdy první generace modelu A3 přijela na stejné platformě, již následně dostala první Octavia. Jaké je nejnovější čtvrté provedení „á-trojky“, které se mimo jiné musí poprat s tvrdou konkurencí v podobě BMW řady 1 a Mercedesu třídy A? Zjišťovali jsme v testu.

Kromě srovnání s prémiovou konkurencí se u nové A3 logicky nabízí i pasování s koncernovými sourozenci. Novou A3 totiž již počtvrté podpírá stejný technický základ jako Octavii, Leon a Golf.

Nová A3 sází na dravé a expresivní tvary, předchůdce byl usedlejší a elegantnější.
Nová A3 sází na dravé a expresivní tvary, předchůdce byl usedlejší a elegantnější. | Foto: Martin Přibyl

V porovnání s nimi je A3 nejbližší Golfu, oproti Octavii a Leonu má kratší rozvor, což se podepisuje na stísněnějším (byť nadále pro menší postavy dostatečném) prostoru na zadních sedadlech a podobně jako Golf již od 110kW motorů zpřístupňuje vyspělejší zadní víceprvkovou nápravu. Octavia a Leon musí v takovém případě stále sázet na jednodušší zkrutnou příčku s vlečenými rameny a víceprvek dostávají až s motory o 140 kW a více.

Proč však dát přednost Audi před Golfem, když je přibližně o 200 000 korun dražší? Stačí se poprvé do auta posadit a pochopíte. Rozdíly mezi obyčejným a prémiovým koncernovým kompaktem totiž nejsou do velké míry v "železe" na podvozku nebo v motorovém prostoru, ale v palubním systému a celkovém pojetí interiéru. Pokud totiž chcete nejlepší možnou koncernovou ergonomii, musíte si připlatit.

Zatímco Leon, Octavia a Golf mají ve své podstatě identický palubní systém, který sází na maximální tlačítkovou dietu a celé ovládání integrují na dotykový displej, Audi nasazuje vlastní řešení. K dotykovému displeji tak má starou dobrou tlačítkovou klimatizaci, knoflík pro vypnutí systému stop-start i na přepínání jízdních režimů.

Bod navíc Audi zaslouží také za to, že nedalo vale klasickým větším USB konektorům, vedle malého USB-C máte k dispozici běžné USB-A. U Octavie, Golfu a spol. se staršími kabely již nepochodíte.

Nová A3 nabízí jeden z nejergonomičtějších interiérů napříč aktuálními modely celého koncernu. Přitom to není na úkor designu.
Nová A3 nabízí jeden z nejergonomičtějších interiérů napříč aktuálními modely celého koncernu. Přitom to není na úkor designu. | Foto: Martin Přibyl

Skvěle funguje rovněž digitální displej, který umožňuje kromě zobrazení mapy i měnit rozhlasové stanice nebo vyvolat poslední použité kontakty z mobilního telefonu.

Menu na dotykovém displeji je navíc snadno pochopitelné, navzdory pokročilým funkcím přehledné a samotný panel má bleskurychlé reakce. Podobně jako u dalších moderních Audi, však i nová A3 přišla o možnost ovládat navigaci a spol. pomocí otočného ovladače mezi sedadly. Na rozdíl od BMW a Mercedesu tak řidiči nedává na výběr.

Stejně jako novinka přišla o mechanický ovladač, postrádá nyní i jednoduchou a elegantní palubní desku s vyjíždějícím displejem, kterou nabídla předchozí generace. Nová A3 je uvnitř o poznání divočejší, na kvalitě provedení naštěstí příliš neslevila a snadno tak v tomto ohledu překonává Mercedes a s bavorákem je minimálně srovnatelná.

Právě interiér jednoznačně posouvá Audi A3 do role nejlepšího koncernového hatchbacku. Doladěné ovládání přidává k příplatkovému adaptivnímu podvozku, který podobně jako u Golfu mistrně kombinuje jízdní komfort, obratnost a jistotu v zatáčkách. Nebo na výsost pohodlným sedadlům.

Tohle nejsou ledajaká tlačítka, nabízí precizní stisk a na zmáčknutí reagují jasným cvaknutím.
Tohle nejsou ledajaká tlačítka, nabízí precizní stisk a na zmáčknutí reagují jasným cvaknutím. | Foto: Martin Přibyl

Pochvalu si zaslouží i motor. Testovaná benzinová přeplňovaná jednapětka o výkonu 110 kW v kombinaci se sedmistupňovým automatem a mildhybridním systémem, nabídne ten správný mix dostatečného výkonu pro suverénní jízdu a příjemné spotřeby. Bez nějakého velkého snažení není problém jezdit za šest litrů.

Kromě mildhybridní pomoci, díky níž je motor navzdory filtru pevných částic schopen příjemně zatáhnout již v nízkých otáčkách (elektromotor přidá dodatečných 50 Nm), k nízké spotřebě pomáhá i takřka neznatelné umění vypnout při částečné zátěži dva ze čtyř válců.

Jediné, co bychom mohli motoru vytknout, je tak snad cukání, když dojíždíte na světla a místo úplného zastavení se znovu pokusíte rozjet. Motor se kvůli nízké spotřebě již dopředu vypíná, a když následně naskakuje, lehce cukne.

Podobně jako u Golfu nebo Octavie již automatickou převodovku ovládá jen miniaturní páčka. Hlasitost upraví dotykové kolečko vzadu.
Podobně jako u Golfu nebo Octavie již automatickou převodovku ovládá jen miniaturní páčka. Hlasitost upraví dotykové kolečko vzadu. | Foto: Martin Přibyl

Zvyk vyžaduje také to, že jako všechny koncernové mildhybridy i Audi A3 podle údajů z radaru nebo mapy volí při puštění plynu podle svého vlastního přesvědčení správný režim. Buď vypne motor a začne plachtit, nebo bude pomocí motoru brzdit. Reakce auta se tak musíte naučit číst, nelze spolehnout na to, že budou vždy stejné.

K podobným drobným pihám na kráse pak patří i fungování adaptivního tempomatu. Který se při dálničním předjíždění dlouho nemá ke zrychlování a rychlost začne nabírat až ve chvíli, kdy jste bezpečně v druhém pruhu, bez onoho pomalu jedoucího kamionu. Nešikovné.

Přes tyto drobné nedostatky se ale Audi podařilo vytvořit skvělé auto, u kterého jsme po týdnu dospěli k závěru, že mu vlastně nelze nic moc vytknout, že v něm drtivá většina funkcí pracuje tak, jak má.

Škoda, že je za takový závěr nutné zaplatit. Úplně nejzákladnější A3 s 81kW tříválcem a manuálem vyjde na 681 900 korun, odpovídající VW Golf stojí lehce přes půl milionu. Testovaná varianta se 110kW jednapětkou a automatem ve sportovní verzi S line vyjde minimálně na 832 900 korun, u VW za podobné peníze pořídíte skvělý Golf GTI se 180kW dvoulitrem.

Lepší digitální přístrojový štít než Audi na současném automobilovém trhu nikdo nenabízí.
Lepší digitální přístrojový štít než Audi na současném automobilovém trhu nikdo nenabízí. | Foto: Martin Přibyl

A to jsme ještě nezapočítali příplatky, takže testovaný vůz vyjde na 1,3 milionu. Chtělo by se říci, že v prémiovém segmentu je to standardem, a vlastně je. Jenže v případě takového BMW řady 1 se s podobnou výbavou dá za méně peněz, konkrétně za 812 500 korun, pořídit benzinová varianta 120i s automatem a výkonem 131 kilowattů.

Novinka v nabídce Audi to tak nebude mít jen složité v porovnání s Golfem, kterému musíte odpustit komplikovanější ovládání, ale i s nejmenším bavorákem. Ten je levnější a ve finále není nikterak horší.

Audi A3 Sportback 35 TFSI S tronic S line

Motor: benzinový 4válec, 1498 cm3, turbo
Výkon: 110 kW při 5000-6000 ot./min
Točivý moment: 250 Nm při 4000 ot./min
Nejvyšší rychlost: 224 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,4 s
Kombinovaná spotřeba: 4,7-5,0 l/100 km (NEDC)
Objem zavazadlového prostoru: 380 l 
Cena: 832 900 Kč (1 291 700 Kč test. vůz)

 

Právě se děje

Další zprávy