Za první republiky vyráběly osobní auta. Připomeňte si pohrobky českých automobilek

Petr Korbel
11. 1. 2020 6:54
V meziválečném Československu, jehož trh byl dlouho poměrně chráněný a uzavřený, se vedle domácí „velké trojky“ (Škoda, Praga a Tatra) uplatňovali i menší výrobci osobních vozů. Ti se sice s tehdejšími západními automobilkami „fordovského“ typu nemohli z kvantitativního hlediska srovnávat, ale často nabízeli technicky zajímavá vozidla.

Dnešních dnů se dožila jen výroba osobních škodovek, ale ani za ostatními prvorepublikovými značkami nezbyly pouze muzejní exponáty. Většinou žijí dodnes, byť pod nimi nalezneme jiné výrobky. Podívejte se do přehledu.

Jawa

Jawa byla zbrojovkou, pokles vojenských zakázek ji však přiměl rozšířit záběr o silniční vozidla. Nejprve šlo o motocykly, od roku 1934 přibyl licenční automobil Jawa 700. V roce 1937 následovala opět dvoudobá Jawa 600 Minor (na obrázku vlevo) vlastní konstrukce. Za okupace firma tajně připravila model Minor II, ten však v podmínkách centrálního plánování nesměla vyrábět a do dějin vešel jako Aero Minor II. Jawa se musela spokojit s rolí výrobce motocyklů. Poslední šance pro auto vycházející z tradic Jawy svitla v roce 1959. Tehdy klesla poptávka po motocyklech a ústřední orgány řešily, jak naplnit kapacity jejich výrobců. Objevila se myšlenka, že ve strakonické továrně ČZ by se mohl vyrábět modernizovaný Minor III, jehož prototyp s celokovovou karoserií vznikl už v roce 1951 (předchozí generace používaly dřevěnou kostru).

Přípravné práce však byly záhy zastaveny; kapacity naplnil export motocyklů do SSSR. Značka Jawa ovšem žije a mezi motorkáři má stále skvělý zvuk. Používá ji firma Jawa Moto, která motocykly - například typ 660 (ve verzi Vintage na obrázku vpravo) - vyrábí v zásadně modernizované továrně v Týnci nad Sázavou, a licenci na název i logo si koupila indická Mahindra.

 

Právě se děje

Další zprávy