Za první republiky vyráběly osobní auta. Připomeňte si pohrobky českých automobilek

Petr Korbel
11. 1. 2020 6:54
V meziválečném Československu, jehož trh byl dlouho poměrně chráněný a uzavřený, se vedle domácí „velké trojky“ (Škoda, Praga a Tatra) uplatňovali i menší výrobci osobních vozů. Ti se sice s tehdejšími západními automobilkami „fordovského“ typu nemohli z kvantitativního hlediska srovnávat, ale často nabízeli technicky zajímavá vozidla.

Dnešních dnů se dožila jen výroba osobních škodovek, ale ani za ostatními prvorepublikovými značkami nezbyly pouze muzejní exponáty. Většinou žijí dodnes, byť pod nimi nalezneme jiné výrobky. Podívejte se do přehledu.

Praga

Tradice výroby automobilů Praga započala v roce 1909. V meziválečném období byla z českých automobilek dlouho nejúspěšnější (model Piccolo na obrázku vlevo bývá označován za český Ford Model T), dokud ji díky typu Popular nepředstihla v roce 1936 mladoboleslavská Škoda. V březnu 1945 továrnu zničily bomby. Po osvobození se v nouzových podmínkách rozeběhla omezená montáž, ale vládní orgány rozhodly, že nová velká továrna na osobní auta už v Praze nevznikne. Pragovka proto nejprve vyráběla nákladní automobily a od roku 1964 se specializovala na převodovky používané v náklaďácích a autobusech.

Po roce 1989 prošla řadou turbulencí. Produkce převodovek pokračuje ve firmě Technometra Český Brod, jež vedle náhradních dílů k aviím a karosám dodává i převodovky pro nová vojenská a komunální vozidla. Značku získala společnost Praga-Export, která byla založena v roce 2006 a nabídla například závodní auta Praga Rl a R4S. Ve spolupráci skupiny Praga-Export s firmou Orbis Avia vzniká také šestimístný víceúčelový hornoplošník Praga Alfa (verze SM-92TE na obrázku).

 

Právě se děje

Další zprávy