průmysl

Český průmysl loni vzrostl o 1,7 procenta, vrátil se na předcovidovou úroveň

Česká průmyslová produkce loni meziročně vzrostla o 1,7 procenta. Dostala se tak na předcovidovou úroveň z roku 2019, pomohla tomu hlavně výroba aut. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). V prosinci průmysl meziročně vzrostl o čtyři procenta.

"Nejvýrazněji tento výsledek ovlivnila výroba motorových vozidel, kde produkce meziročně vzrostla o více než desetinu. V řadě dalších klíčových odvětví českého zpracovatelského průmyslu však meziročně produkce klesla," uvedl k celoročnímu růstu ředitel odboru statistiky průmyslu ČSÚ Radek Matějka.

Výroba aut v loňském roce meziročně vzrostla o 11,7 procenta. Pohoršila si ale naopak například produkce potravinářských výrobků, která klesla o 1,5 procenta. Zpracování dřeva kleslo o více než osm procent a výroba kovových konstrukcí byla nižší o 3,8 procenta. Produkce a rozvod elektřiny, plynu a tepla se snížily o 3,1 procenta.

Zdroj: ČTK

Víc než polovina průmyslových firem bude propouštět, tvrdí Asociace exportérů

Podle průzkumu, který si mezi svými členy udělala Asociace exportérů, předpokládá 57 procent firem, že bude muset v příštím roce propouštět zaměstnance. Čtrnáct procent firem hodlá zaměstnance naopak přijímat a 29 procent neví. Polovina firem očekává v roce 2023 pokles tržeb. Podle místopředsedy asociace Otty Daňka nedostatečná podpora státu podnikům s vysokými cenami energií zásadně sníží konkurenceschopnost českého průmyslu. 

Řada firem podle Daňka kvůli zdražení energií omezila výrobu, například skláři, huťaři, porcelánky, pekaři, výrobci potravin. Dosavadní vládní pomoc velkým firmám, které mají přes 250 zaměstnanců, označil za marginální. Průmysl podle něj nyní prochází nejbouřlivějším obdobím v novodobé historii. 

Zdroj: ČTK

Nedostatek čipů bude omezovat výrobu aut nejméně do roku 2024, tvrdí studie

Automobilový průmysl se bude s omezováním výroby v důsledku nedostatku čipů potýkat přinejmenším do roku 2024. Předpovídá to podle agentury DPA studie poradenské společnosti Alix Partners. Studie upozorňuje, že poptávka po čipech pro automobily s rozvojem digitalizace a elektrifikace roste, zatímco dodavatelé čipů se kvůli hrozbě hospodářské recese a stoupajícím úrokovým sazbám zdráhají investovat do nových výrobních kapacit.

Situaci podle studie komplikuje rovněž skutečnost, že ziskové marže dodavatelů jsou u běžných čipů pro automobily až o 11 procentních bodů nižší než u čipů pro zábavní elektroniku či pro průmyslové zákazníky. Automobilový průmysl je navíc z pohledu dodavatelů "pouze malým odběratelem čipů" s podílem mezi šesti a deseti procenty na globální výrobní kapacitě, píše se ve studii.

Poptávka po čipech pro automobily bude podle studie i v roce 2024 převyšovat nabídku, což bude tlačit vzhůru ceny těchto čipů i automobilů. V současné době činí doba od objednání do dodání čipů šest měsíců, takže je dvakrát delší než obvykle.

Zdroj: ČTK

Průmyslová výroba v září zrychlila meziroční růst na více než osm procent

Průmyslová výroba v Česku v září meziročně stoupla o 8,3 procenta po srpnovém růstu o 7,2 procenta. Zářijové výsledky podpořilo meziroční zvýšení výroby motorových vozidel o téměř 60 procent. Meziměsíčně byla průmyslová výroba v září nižší o 0,2 procenta. Hodnota nových zakázek se meziročně zvýšila o víc než pětinu. Čísla dnes na svém webu zveřejnil Český statistický úřad.

Zářijové výsledky průmyslu jsou do značné míry podobné srpnovým, uvedl ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky Českého statistického úřadu Radek Matějka. "Loňská nízká srovnávací základna ve výrobě motorových vozidel významně ovlivnila meziroční tempo růstu. V rámci letošního roku však byla průmyslová produkce na úrovni srovnatelné s předchozími měsíci," doplnil.

Stavební výroba v Česku po letních prázdninách naopak zrychlila meziroční pokles. V září se reálně snížila o 3,7 procenta, zatímco v srpnu byla nižší o 0,4 procenta. Klesla i meziměsíčně, a to o 1,7 procenta. Pozemní stavitelství, tedy stavby budov, se ve srovnání se stejným měsícem minulého roku snížilo o 4,8 procenta. Produkce inženýrského stavitelství, kam spadá budování cest nebo telekomunikačních a energetických sítí, meziročně klesla o 1,1 procenta.

"V září se stavební produkce vrátila k meziměsíčnímu poklesu a klesla také meziročně. O něco lépe si vedlo inženýrské stavitelství, jehož srovnávací základna byla nižší. Pozemní stavby se potýkaly s vyšší základnou a vývoj brzdil segment menších firem," uvedla vedoucí oddělení statistiky stavebnictví a bytové výstavby Českého statistického úřadu Petra Cuřínová

Zahraniční obchod Česka skončil v září schodkem 13,9 miliardy korun, meziročně byl o 2,6 miliardy menší. V deficitu je obchodní bilance osmý měsíc v řadě. Negativní vliv na zářijový výsledek měl opět větší deficit obchodu s ropou a zemním plynem kvůli jejich zdražení na světových trzích, ukázala data statistiků.

Zdroj: ČTK

Český průmysl roste, brzdí ho ale výroba aut. Vzrostlo i stavebnictví

Český průmysl po únorovém poklesu o 0,3 procenta v březnu přešel do meziročního růstu o 0,4 procenta. Stále ho ale brzdí výroba aut, uvedl Český statistický úřad.

Stavební výroba v Česku v březnu zpomalila meziroční růst na 8,2 procenta z únorových 18,9 procenta. Pozemní stavitelství, což je stavba bytových i nebytových budov, se v březnu meziročně zvýšilo o 6,2 procenta a inženýrské stavitelství, tedy stavby cest nebo telekomunikačních a energetických sítí, o 14,7 procenta. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad. Meziměsíčně byla stavební produkce o 3,7 procenta nižší.

"Stavební produkce v březnu zpomalila meziroční tempo růstu a meziměsíčně po více než půl roce klesla. Růst brzdilo zejména pozemní stavitelství, produkce inženýrských staveb dále rostla dvouciferným tempem," uvedla vedoucí oddělení statistiky stavebnictví a bytové výstavby Petra Cuřínová.

Zdroj: ČTK

Provozní zisk automobilek loni prudce stoupl, uvedla EY

Přední světové automobilky v loňském roce prudce zvýšily své zisky, navzdory negativním dopadům nedostatku čipů a dalších součástek na jejich výrobní aktivity. Podle studie poradenské společnosti EY se loni souhrnný provozní zisk 16 největších světových automobilových koncernů zvýšil o 168 procent na 134 miliard eur (zhruba 3,3 bilionu korun), napsala agentura DPA.

"Celkově přední automobilové koncerny v loňském roce zvládaly čipovou krizi pozoruhodně dobře. Odbyt sice u řady podniků klesl, v oblasti zisku byl však vývoj v některých případech vynikající," uvedl analytik EY Constantin Gall. Dodal, že automobilkám se vyplatila strategie zaměřit se zejména na výrobu dražších vozů a omezit poskytování slev. "Marže v roce 2021 dosahovaly rekordních úrovní," upozornil.

Nejvyšší marže ze sledovaných automobilek podle EY dosáhl americký výrobce elektromobilů Tesla, těsně za ním následovali němečtí producenti luxusních vozů BMW a Mercedes-Benz.

Předloni automobilový průmysl tvrdě zasáhla pandemie covidu-19, s problémy se toto odvětví potýká také v letošním roce.

Zdroj: ČTK
Pokračovat