Vysoký výkon, litr objemu, jen tři válce a turbo. Jak dlouho vydrží moderní tříválce?

Tomáš Starý
26. 8. 2019 6:01
Dříve se jednalo spíše o kuriozitu, kterou jsme vnímali jako ústupek emisním normám a daňovým předpisům v západní části Evropy, kde se výše různých poplatků a daní z provozu vozidla určuje podle tabulkové spotřeby paliva, respektive vypouštěných emisí CO2. Našinec vždycky raději sáhl po osvědčené klasice v podobě atmosférického čtyřválce a na litrové tříválce s turbem se díval s despektem. Hospodští „odborníci“ přece věděli moc dobře, že malý motůrek nic nevydrží. Jak je to s nimi tedy po letech, kdy už tyhle motory dosahují hranice svého předpokládaného životního cyklu?
Pod kapotou fabie se objeví i nový turbodiesel 1,4 TDI.
Pod kapotou fabie se objeví i nový turbodiesel 1,4 TDI. | Foto: Škoda Auto

Lepší volba než diesely

I přes zmíněná rizika lze ale moderní downsizované tříválce s turbem považovat za solidní a spolehlivé motory. A pro běžného uživatele představují rozhodně lepší volbu než nesmírně komplikované a na opravy drahé diesely, dokonce i ve spotřebě se jim vyrovnají. Příklad? Fabia 1.4 TDI (motor na obrázku) jezdí za 4,5 litru a Fabia 1.0 TSI za pět. Ano, my víme, že se filtry pevných částic nyní rozšiřují už i do benzinových motorů, ale ty saze netvoří v takové míře jako diesely a snad nebudou s GPF takové potíže jako s DPF.

Jediné, co tedy litrovým tříválcům zůstává, je ta protivná schodovitá charakteristika dodávky výkonu. Spolehlivost je tedy sice dobrá, ale řidič se musí na projev motoru překalibrovat. Proto jestli můžete, raději hledejte Octavii s motorem 1.2 TSI než 1.0 TSI. Starší čtyřválec byl z řidičského pohledu prostě lepší.

 

Právě se děje

Další zprávy