Vysoký výkon, litr objemu, jen tři válce a turbo. Jak dlouho vydrží moderní tříválce?

Tomáš Starý
26. 8. 2019 6:01
Dříve se jednalo spíše o kuriozitu, kterou jsme vnímali jako ústupek emisním normám a daňovým předpisům v západní části Evropy, kde se výše různých poplatků a daní z provozu vozidla určuje podle tabulkové spotřeby paliva, respektive vypouštěných emisí CO2. Našinec vždycky raději sáhl po osvědčené klasice v podobě atmosférického čtyřválce a na litrové tříválce s turbem se díval s despektem. Hospodští „odborníci“ přece věděli moc dobře, že malý motůrek nic nevydrží. Jak je to s nimi tedy po letech, kdy už tyhle motory dosahují hranice svého předpokládaného životního cyklu?
Foto: Ford

Jak dopadly jejich testy?

Prakticky o obou motorech se dá říci, že stotisícovou metu překonaly bez zaváhání, aspoň tedy pokud jde o základní mechanické části motoru. Litrové EcoBoosty obecně zvládnou najíždět s přehledem 200 000 km a jediné, co se po této metě začne projevovat, je přirozený pokles kompresních tlaků a horší nástup výkonu z nízkých otáček. Mechanicky tyhle motory zatím drží a není důvod se domnívat, že by se brzy měly rozletět na prvočinitele.

Strach, že malý tříválec nevydrží vysoké tlaky kvůli přeplňování, není namístě. Automobilky technologii na výrobu bytelných pístů a ojnic mají díky maloobjemovým dieselům. To jsou motory, které snášejí ještě větší zátěž, a jak asi sami víte, naftové jednašestky také fungují dobře. A pamatujte, že tady nejde říci, že by se zátěž motoru dělila počtem válců. Plný točivý moment vždycky přenáší jeden válec, který je zrovna v pracovním cyklu expanze po zážehu (resp. vznícení u dieselu).

 

Právě se děje

Další zprávy