Vysoký výkon, litr objemu, jen tři válce a turbo. Jak dlouho vydrží moderní tříválce?

Tomáš Starý
26. 8. 2019 6:01
Dříve se jednalo spíše o kuriozitu, kterou jsme vnímali jako ústupek emisním normám a daňovým předpisům v západní části Evropy, kde se výše různých poplatků a daní z provozu vozidla určuje podle tabulkové spotřeby paliva, respektive vypouštěných emisí CO2. Našinec vždycky raději sáhl po osvědčené klasice v podobě atmosférického čtyřválce a na litrové tříválce s turbem se díval s despektem. Hospodští „odborníci“ přece věděli moc dobře, že malý motůrek nic nevydrží. Jak je to s nimi tedy po letech, kdy už tyhle motory dosahují hranice svého předpokládaného životního cyklu?
Foto: iStock

Rizika však existují

Přesto z koncepce motoru jistá rizika plynou. Ale pokud s nimi bude uživatel počítat, lze životnost motoru značně prodloužit. Většina maloobjemových tříválců je vybavena přímým vstřikováním paliva (s výjimkou motoru Renault 0.9 TCe, který si ponechal nepřímý vstřik).

A už z principu jsou tu tak dvě nebezpečí: vznik karbonových úsad na pístech i sacích ventilech (ventily nemá co omývat) a také ředění oleje benzinem při neustálých jízdách na krátkou vzdálenost (motor běží za studena na bohatou směs a benzin, který navíc omývá olejový film z pístu, se nestačí u studeného motoru z oleje odpařit).

Dále jsou tu přeci jen komplikované periferie a namáhané turbodmychadlo, které má už z principu fungování nějakým způsobem omezenou životnost. A nevyrovnaný chod tříválce vyžaduje tlumení torzních kmitů, které dávají zabrat dvouhmotovým setrvačníkům (pokud je auto má).

Schodovitá charakteristika průběhu výkonu pak má za následek namáhání spojky, což ostatně potvrdil i dlouhodobý test Světa Motorů, kdy byla u Rapidu nutná výměna ani ne po 50 000 km. Výrobce sám spojku modifikoval a nová už by měla vydržet výrazně déle.

 

Právě se děje

před 25 minutami

Kandidátku ČSSD na jihu Moravy opustilo 14 lidí poté, co vedení strany dosadilo na pozici lídra Romana Onderku místo jihomoravského předsedy Štefana.

Zdroj: ČTK
před 17 minutami

Dálnice D8 je kvůli nehodě uzavřená, jeden vůz skončil v příkopu, čtyři lidé jsou zranění

Dálnice D8 je na 42. kilometru ve směru na Německo zavřená kvůli nehodě automobilu, který se převrátil přes střechu a skončil v příkopu. Komunikace bude policejního webu uzavřená zhruba do 21:00. Čtyři lidé jsou lehce zraněni, řekl mluvčí krajské záchranné služby Prokop Voleník.

"Osoby odvezla záchranná služba do nemocnic," doplnil mluvčí. Na místě podle něj zasahoval také vrtulník letecké záchranné služby, který se vrátil prázdný zpět na základnu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy