Vysoký výkon, litr objemu, jen tři válce a turbo. Jak dlouho vydrží moderní tříválce?

Tomáš Starý
26. 8. 2019 6:01
Dříve se jednalo spíše o kuriozitu, kterou jsme vnímali jako ústupek emisním normám a daňovým předpisům v západní části Evropy, kde se výše různých poplatků a daní z provozu vozidla určuje podle tabulkové spotřeby paliva, respektive vypouštěných emisí CO2. Našinec vždycky raději sáhl po osvědčené klasice v podobě atmosférického čtyřválce a na litrové tříválce s turbem se díval s despektem. Hospodští „odborníci“ přece věděli moc dobře, že malý motůrek nic nevydrží. Jak je to s nimi tedy po letech, kdy už tyhle motory dosahují hranice svého předpokládaného životního cyklu?
Foto: iStock

Problémem jsou natažené intervaly

Nejnebezpečnějším zabijákem moderních tříválců jsou ale nesmyslně natažené servisní intervaly. Ve snaze snížit náklady na údržbu natáhly automobilky intervaly výměny oleje na zhola vražedné hodnoty. Měnit olej po dvou letech a 30 000 km? To snad u nějakého pomaluběžného dieselu s malým litrovým výkonem, ale ne u tříválce, který má 120 koní na litr, což je hodnota srovnatelná se sportovními atmosférickými motory Porsche, BMW nebo Ferrari.

Olejová náplň v těchto motorech velmi rychle degraduje a už po 10 000 km bývá znát úbytek jejích schopností. Obvykle je olej po 20 000 km už zralý na výměnu. Jestli chcete mít jistotu, přejděte u litrových tříválců na pevný interval výměny oleje po 15 000 km nebo jednom roce nejpozději. A jestli jezdíte krátké trasy a s větším zatížením, nic nezkazíte výměnou oleje už po 10 000 km.

 

Právě se děje

Další zprávy