Vysoký výkon, litr objemu, jen tři válce a turbo. Jak dlouho vydrží moderní tříválce?

Tomáš Starý
26. 8. 2019 6:01
Dříve se jednalo spíše o kuriozitu, kterou jsme vnímali jako ústupek emisním normám a daňovým předpisům v západní části Evropy, kde se výše různých poplatků a daní z provozu vozidla určuje podle tabulkové spotřeby paliva, respektive vypouštěných emisí CO2. Našinec vždycky raději sáhl po osvědčené klasice v podobě atmosférického čtyřválce a na litrové tříválce s turbem se díval s despektem. Hospodští „odborníci“ přece věděli moc dobře, že malý motůrek nic nevydrží. Jak je to s nimi tedy po letech, kdy už tyhle motory dosahují hranice svého předpokládaného životního cyklu?
Foto: iStock

A důležité je i palivo

Druhým problémem je nekvalitní palivo bez aditiv. Kvůli přímému vstřikování se zkrátka musí počítat s tím, že v motoru se bude hromadit karbon (usazené tvrdé organické sloučeniny na bázi uhlíku). Ovšem používáním aditivovaného paliva, případně vlastní dodatečnou aditivací, lze aspoň zajistit dobrou kondici vstřikovačů a snížit tvorbu karbonových úsad na pístech a ventilech na minimum.

Tankujte proto jen osvědčené palivo, které obsahuje čisticí aditiva. Případně kupte fungující přísadu VIF do paliva a aditivujte si při tankování sami. Karbonové nánosy na pístech totiž mohou vést k detonačnímu spalování (motor nejprve upraví předstih a obohatí směs, aby zabránil detonacím, takže klesne výkon a vzroste spotřeba) a v konečné fázi vám praskne píst. Přesto se asi nikdo neubrání profesionální dekarbonizaci motoru po 100 až 150 000 km.

 

Právě se děje

Další zprávy