"Všechny sedačky jsou bezpečné," shrnuje výsledek aktuálních testů expert rakouského autoklubu ÖAMTC Steffan Kerbl. Jedenáct z nich dostalo hodnocení "dobrá", šest dopadlo "uspokojivě". Rozdílná známka přitom podle Kerbla nemá tentokrát co do činění s nebezpečností sedačky, ale zpravidla jde na vrub manipulace či některého z méně kritických parametrů.
Výsledek zároveň ukázal, jak vážně berou testy samotní výrobci. Například autosedačka "Chicco Kiros i-Size" se během nárazových testů na jaře 2021 oddělila od základny "Kiros i-Size Base", a v testu tak zákonitě propadla. Nástupnický model "Chicco Kiros Evo i-Size + Kiros Evo i-Size Base" nyní prošel zkouškami opakovaně a reputaci si napravil - v případě nehody nabízí dítěti dobrou ochranu.
Obdobné ponaučení si z jarního testu vzal výrobce Lionelo. V potahové látce jeho sedačky Antoon RWF našly rozbory zpomalovače hoření TDCP a TCPP, které jsou podezřelé z narušení hormonálního systému člověka. Nástupnický model Lionelo Antoon Plus už těmito nebezpečnými látkami znečištěn není.
Jiná věc však je, zda v minulosti stigmatizovaný název vezmou na milost zákazníci.
Tak například sedačku řady Kiros se redakci Aktuálně.cz nepodařilo v nabídce českých prodejců dohledat, ačkoliv značka Chicco je mezi tuzemskými zákazníky známá a dobře zavedená. Kdo po ní touží, musí využít nabídky zahraničních e-shopů. Potvrzuje se tak zkušenost prodejců, že do obchodu s autosedačkami už zpravidla míří zákazník poučený, který si na vyhlédnutý výrobek sbírá reference.
Ani sebelepší hodnocení však podle autoklubů nenahradí praktickou zkoušku. "Ne každá sedačka se hodí do všech aut," vysvětluje Steffan Kerbl s tím, že na bezpečnou montáž má vliv například tvar zadního sedadla nebo délka přezky bezpečnostního pásu. Není také nic výjimečného, že je autosedačka vůči sedáku v autě příliš velká, což se stává zejména u dělených sedadel. "Pokud mají dětskou sedačku používat například i prarodiče, měla by při rozhodování o koupi vedle rozměrů hrát roli i hmotnost a jednoduchost montáže," upozorňuje Kerbl.
Může se také stát, že se dítě v některé sedačce nebude cítit dobře a odmítne v ní sedět. Například kvůli tvrdému polstrování nebo když příliš obepíná tělo. Proto odborníci radí navštívit specializovanou prodejnu spolu s dětmi a vyhlédnutý model si nejprve na místě vyzkoušet, což platí i o zkušební montáži do auta.
Metodika společných testů německého, rakouského a švýcarského autoklubu se od roku 2015 nezměnila. I dřívější doporučení pro konkrétní typy dětských autosedaček tak zůstávají v platnosti.