Test zimních pneumatik pro Fabii a Karoq: Barumka prošla "s odřenýma ušima"

Test zimních pneumatik pro Fabii a Karoq: Barumka prošla "s odřenýma ušima"
Testovaný rozměr 215/60 R16 je vhodný pro kompaktní SUV. Při zkouškách posloužila Škoda Karoq.
Přezouvání pneumatik je při testu jednou z hlavních náplní práce.
Zkoušky probíhají i za polárním kruhem, kde ještě panují opravdové zimy.
Jízdu na sněhu zvládly všechny pneumatiky vesměs velmi dobře.
Foto: ÖAMTC
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
30. 9. 2022 5:47
Aktuální test evropských autoklubů vyzkoušel celkem 33 exemplářů zimních pneumatik s rozměrem 15" a 16" vhodných pro malá auta a kompaktní SUV. Pouze dva z nich v testu zcela propadly, další čtyři však testeři nemohou s klidným svědomím doporučit. Mezi nimi i pneumatiky českého výrobce Barum, které tentokrát neuspěly při jízdě na suchu.

Pneumatiky pro Škodu Fabia a další malá auta: Rozměr 185/65 R15

Ze šestnácti testovaných značek ve frekventovaném rozměru 185/65 R15 dosáhly na nejvyšší hodnocení čtyři: Continental WinterContact TS870, Goodyear UltraGrip 9+, Semperit Speed-Grip 5 a Michelin Alpin 6.
"S žádnou z těchto gum nešlápnete vedle, jsou skutečně všestranně vyvážené a liší se jen v drobných nuancích," říká k výsledkům technický expert rakouského klubu ÖAMTC Steffan Kerbl a dodává: "Například Semperit a Continental jsou o něco lepší ve spotřebě paliva, naproti tomu Goodyear má lepší výsledky při jízdě na mokru. A Michelin je zase všechny překoná v nízkém opotřebení."

Na stejně velmi dobré hodnocení by mohly dosáhnout i BFGoodrich G-Force Winter 2 a Vredestein Wintrac, nebýt slabých výsledků na mokru a sněhu, kvůli kterým jim musela být známka snížena o jeden stupeň. Ostatně s hodnocením "dobrá" odešlo z testu celkem sedm gum s tímto rozměrem. A právě v jejich případě se podle Steffana Kerbla vyplatí zamyšlení, v jakých podmínkách budeme zimní pneumatiky nejčastěji používat. "Kdo třeba ví, že při sněhové pokrývce schová auto do garáže, může bez váhání sáhnout po pneumatikách Maxxis, které v jiných disciplínách dopadly dobře až velmi dobře," radí expert. Obdobné platí o gumách Dunlop, které patřily k nejlepším, avšak nikoliv při jízdě na suchu.

Foto: ADAC

Právě jízda na suchu se stala osudnou i českým pneumatikám Barum Polaris 5. Zejména při dálničním tempu podle testerů "neharmonicky" reagují na řidičovy povely, a navíc má auto obuté do barumek při vyhýbacím manévru sklony k přetáčivosti. Jen proto polarisy skončily jako poslední z trojice pneumatik se známkou "dostatečná", ačkoliv při jízdě na sněhu patří k nejlepším, stejně tak i ve spotřebě paliva a opotřebení.

Dvě poslední místa hodnocená "za pět" patří pneumatikám Imperial Snowdragon HP a Wanli SW611. Obě mají podle výsledků testu očividné problémy při jízdě na mokru. A jsou to problémy natolik závažné, že i nezvykle dobrý výsledek při jízdě na ledě a ve spotřebě u Wanli, stejně tak nízká spotřeba u Imperialu, nedokázaly zvrátit nekompromisní verdikt testerů.

Německý ADAC, jeden ze spolupořadatelů testu, na příkladu brzdné dráhy ukázal, proč se pneumatice Wanli SW11 vyhnout velkým obloukem: zatímco auto obuté do pneumatik Bridgestone už stojí na místě, vůz s gumami Wanli stále jede rychlostí 39 km/h a zastaví až o jedenáct metrů dál. Značka Imperial je na tom v této disciplíně jen o trochu lépe - má brzdnou dráhu o devět metrů delší než nejlepší výrobek v této kategorii.

Foto: ADAC

Pneumatiky pro Škodu Karoq a další kompaktní SUV: Rozměr 215/60 R16

Také mezi sedmnácti testovanými pneumatikami s rozměrem 16" jsou čtyři, které dosáhly na nejvyšší hodnocení. Continental WinterContact TS870, Goodyear UltraGrip Performance+ a Michelin Alpin 6 získaly špičkové hodnocení i mezi 15" gumami a zde jen potvrzují své kvality.

Zajímavá je situace u čtvrté nejvýše hodnocené pneumatiky Dunlop Winter Sport 5, neboť stejný výrobce měl u menšího rozměru vážné problémy s jízdou na suchu. Tady se nic takového nekonalo a Dunlop nakonec získal stejný počet bodů jako Continental, se kterým se tak dělí o pomyslné první místo.

Foto: ADAC

Střed žebříčku je ještě o něco vyrovnanější než u menšího rozměru. Celkem dvanáct kandidátů dosáhlo na dobré hodnocení, přičemž i zde platí, že případný zájemce o konkrétní pneumatiku by měl zvolit takovou, která nejlépe vyhoví podmínkám, ve kterých bude jezdit.

Na rozdíl od menších gum se u šestnáctipalcových nenašla ani jedna, která by v testu zcela propadla. A mezi "dostatečnými" skončila pouze jedna: pneumatika Coopertires nepřesvědčila testery svými vlastnostmi na suché vozovce. K tomu byla slabší i při jízdě na sněhu a rychleji se opotřebovala.

Foto: ADAC
 

Právě se děje

Další zprávy