26 procent, o tolik se letos v lednu meziročně propadly prodeje nových osobních aut v Evropě. Zatímco loni, ještě před začátkem pandemie onemocnění covid-19, se prodalo podle dat analytické společnosti Jato Dynamics 1,13 milionu automobilů, letos to ve 27 státech bylo 0,84 milionu nových aut. Šlo dokonce o nejhorší prodejný výsledek v lednu od roku 1982.
"Ani snahy vlád a výrobců podporovat prodeje elektromobilů nestačily k překonání dopadů globální pandemie a místních lockdownů," komentuje situaci v lednu analytik Jato Dynamics Felipe Munoz. Prodeje se propadly především na klíčových trzích. Německo, největší trh s novými auty, ztratilo skoro třetinu loňského lednového objemu, Velká Británie atakovala téměř 40procentní pokles a Španělsko zaznamenalo úbytek dokonce o více než polovinu. Itálie naproti tomu klesla jen o 14 procent, Francie dokonce jen o necelých šest procent.
Celá řada trhů každopádně zaznamenala více než 20procentní pokles, příkladem je Česká republika s úbytkem o 22,7 procenta a 14 794 prodanými vozy. Přesto nakonec i ony výjimky se najdou. Švédsko rostlo o necelých 23 procent, tam za to ovšem může úprava systému zvýhodnění pro ekologické modely, respektive daňové penalizace pro auta s vyššími emisemi.
Norsko si meziročně polepšilo o zhruba osm procent, přičemž pokračoval zájem o daňově výrazně zvýhodněná elektrická auta (připomeňme, že loni se v Norsku prodalo poprvé více elektrických než spalovacích a hybridních vozů).
Mezi značkami nadále dominuje Volkswagen, i když se s necelými 91 tisíci prodanými auty propadl v lednu o zhruba třetinu. Druhý je Peugeot s 61 tisíci prodanými vozy, třetí Toyota s 54 tisíci automobily. Ani jeden výrobce v nejlepší desítce si nepolepšil, naopak úbytek byl vždy minimálně 19procentní. Škoda je v Evropě osmá se 46 tisíci prodanými vozidly a 22procentním meziročním poklesem.
Nejprodávanější značky v Evropě - leden 2021
1. | Volkswagen | 90 651 ks |
2. | Peugeot | 61 251 ks |
3. | Toyota | 54 336 ks |
4. | BMW | 54 135 ks |
5. | Mercedes-Benz | 49 542 ks |
6. | Renault | 48 584 ks |
7. | Ford | 48 449 ks |
8. | Škoda | 46 318 ks |
9. | Audi | 39 996 ks |
10. | Opel/Vauxhall | 34 010 ks |
Výrazná změna se ovšem odehrála v pořadí nejprodávanějších modelů. Volkswagen Golf totiž zase jednou přišel o pozici evropské jedničky. Není to v poslední době poprvé, loni ho takto v únoru či květnu překonal Renault Clio. V lednu 2021 však na prvenství nedosáhlo ani Clio, které bylo protentokrát až sedmé.
První místo všem favoritům vyfoukla Toyota Yaris s 18 tisíci prodanými kusy a meziročním tříprocentním nárůstem. Druhý skončil Peugeot 208, třetí nedávno generačně omlazená Dacia Sandero s meziročním růstem 13 procent a až čtvrtý je Volkswagen Golf. Ten meziročně ztratil až 42 procent prodaných kusů.
Nutno ovšem podotknout, že německý model se stále potýká s problémy ve výrobě, což výrazně ovlivňuje uspokojování poptávky (aktuálně má VW objednávky na 93 tisíc aut). Agentura Bloomberg aktuálně cituje rozhovor předsedy závodní rady Volkswagenu Bernda Osterloha pro německý list Braunschweiger Zeitung. Podle něj se automobilka potýká s nedostatkem bateriových článků pro hybridní verze Golfu. Ty přitom jen v Německu tvoří až 60 procent objednávek, v celé Evropě potom 40 procent.
Delší dobu se VW rovněž musí vypořádávat i s nedostatkem čipů, které se v autech objevují v mnoha zařízeních. Tento problém zasáhl celý koncern Volkswagen včetně Škody. Ta v lednu i únoru musela kvůli nedostatku dílů, nejenom čipů, rušit některé směny. Přerušení výroby postihlo i Volkswagen, který navíc očekává omezení dodávek čipů i ve druhém čtvrtletí roku. Zmiňovaný list Braunschweiger Zeitung také informuje, že kvůli nedostatku čipů i dalších dílů bude Volkswagen nucen omezovat výrobu Golfu ve Wolfsburgu i v březnu. Problémy s dodávkami čipů vedle německého koncernu hlásí i další automobilky jako Renault či General Motors.
Zpátky ještě k nejprodávanějším modelům. Škoda Octavia uzavírá nejlepší desítku, její prodeje ale meziročně spadly o 17 procent. Za zmínku mimo první desítku pak stojí, že třeba Ford Kuga hlásí meziročně o 258 procent prodaných kusů více, trojciferný růst zapsal i Smart fortwo. Alespoň dvouciferně rostly mezi jinými Ford Puma, Suzuki Ignis, Porsche Macan nebo Mercedes-Benz GLA.
Jak populární jsou jednotlivé segmenty
Segment | Tržní podíl | Nejprodávanější model | Počet prodaných kusů |
Miniauta | 7,3 % | Fiat Panda | 14 122 ks |
Malá auta | 19,0 % | Toyota Yaris | 18 094 ks |
Kompakty | 15,5 % | Volkswagen Golf | 15 227 ks |
Střední třída | 6,2 % | BMW řady 3 | 9334 ks |
Vyšší střední třída | 2,0 % | Mercedes-Benz třídy E | 4636 ks |
Luxusní auta | 0,2 % | Mercedes-Benz třídy S | 765 ks |
Sportovní auta | 0,5 % | Porsche 911 | 1207 ks |
MPV | 2,4 % | Volkswagen Touran | 3097 ks |
SUV | 43,8 % | Peugeot 2008 | 14 916 ks |
Dodávky | 2,8 % | Citroën Berlingo | 1954 ks |
V tabulce výše se můžete podívat, jak se v Evropě daří jednotlivým segmentům a které automobily jsou v nich nejprodávanější. Asi nepřekvapí dominantní postavení SUV, kterých se v lednu prodalo téměř 44 procent ze všech nových aut. "Poptávka po SUV nevykazuje známky jakékoliv stagnace, přičemž Evropa ukazuje stejný směr růstu popularity jako USA nebo Čína. Výsledek je o to zajímavější, že SUV mají obvykle vyšší cenu i vyšší emise," všímá si analytik Jato Dynamics Felipe Munoz.
Jestliže ještě v roce 2016 byl lednový podíl SUV z celkových prodejů na úrovni 26 procent, v roce 2018 už byl 33 procent, a loni dokonce 40 procent. Letos tedy toto číslo ještě narostlo. Nejoblíbenější byla opět malá a kompaktní SUV, nepřekvapí tedy, že Peugeot 2008 je lídrem celého segmentu. Mezi značkami prodal nejvíce sportovně-užitkových vozů Volkswagen.
V galerii se podívejte na přehled 10 nejprodávanějších nových aut v lednu 2021.