ADAC pro letošní rok testoval dva rozměry pneumatik. Tím prvním je 205/55 R 16, což jsou typické pláště pro auta nižší střední třídy. Obouvá je třeba Škoda Octavia, VW Golf, Opel Astra a řada dalších zástupců jedné z nejoblíbenějších tříd na trhu.
Tím druhým pak 235/55 R 17, což jsou gumy vhodné pro podobně velká SUV, například pro Ford Kuga, nový Peugeot 3008/5008 nebo Volkswagen Tiguan předchozí generace. Stejný rozměr obouvají ale i velká MPV jako VW Multivan.
Autoklub u pneumatiky testuje jízdní vlastnosti na jednotlivých typech povrchů. Hodnotí brzdné dráhy, ovladatelnost, na mokru odolnost vůči akvaplaninku. Výsledky jsou hodnoceny známkami od jedné do pěti jako ve škole a do celkového hodnocení pak vstupují s různou vahou. Připočítávají se k nim pak ještě výsledky v ekonomických a ekologických kritériích: spotřeby, opotřebení a hlučnosti.
Váhy u kritérií jsou přitom stanoveny tak, aby zohledňovaly podmínky, které v zimě běžně panují ve střední Evropě. Nejdůležitější váhu tedy má chování na mokru, o něco menší důležitost mají výsledky na sněhu, následuje je sucho a led.
Na Octavii je nejlepší Bridgestone
V případě jednoho z nejrozšířenějších rozměrů 205/55 R 16 uspěla v testu především pneumatika Bridgestone Blizzak LM005. ADAC pozitivně hodnotí její výkony na suchu, výtečná je zejména mokru, horší je ale opotřebení, plášť tedy bude mít kratší životnost.
Pro ty, kterým jde o to, aby pneumatika dobře fungovala, a ještě dlouho vydržela, je pak určen druhý v pořadí, Michelin Alpin 6, ten za cenu horších výsledků na suchu a mokru zvládne podle odhadů ADAC ujet na 43 000 kilometrů. Podobně je na tom na mokru o něco horší Dunlop Winter Sport 5: ujedete na něm více než na Bridgestonech, ale přitom je levnější než Micheliny.
Zajímavou možností pro ty, kdo chtějí dostupnější pneumatiky, jsou pak gumy Hankook i*cept RS2 nebo o něco málo horší, ale také levnější Maxxis Premitra Snow WP6.
Zklamáním je výsledek tradičně velice dobrých pneumatik značky Continental. Model WinterContact TS860 skončil jen s hodnocením "uspokojivý". Celkový výsledek mu zhoršilo chování na suchu, za nějž dostal čistou trojku. Stejný problém potkal i pneumatiky Goodyear UltraGrip 9+ a ještě hůře dopadly pneumatiky Pirelli Cinturato Winter.
Vyhnout byste se na každý pád měli plášťům značek King Meiler Winter Tact WT81 (občas jen jako Winter Tact WT81) a Tristar Snowpower HP. Test ukončily s hodnocením "nevhodné".
V případě Tiguanu vyhrál Michelin
Pokud byl v případě Octavie Michelin druhý, v případě Tiguanu nebo Multivanu jeho model Pilot Alpin 5 již zvítězil, a odnesl si dokonce jako jediný plášť v testu hodnocení "dobrý". Může za to chování na suchu. Auto se na michelinkách dá precizně vést zatáčkami a při úhybném manévru je dostatečná bezpečnostní rezerva. Pneumatika je dobře ovladatelná i na mokru, ale potýká se s akvaplaninkem. Skvělý výsledek jí tak nakonec zajistilo chování na sněhu.
Drtivá většina ostatních pneumatik v této kategorii si odnesla hodnocení "uspokojivý". To znamená, že je ADAC ještě doporučuje, ale většina z nich má nějaké nedostatky v jednom z hlavních kritérií. Goodyear, Bridgestone (vítěz v menším rozměru), Pirelli nebo Continental ztrácí na suchu, Dunlop a Vredestein na sněhu a Nokian na mokru.
S nejhorším hodnocením v případě rozměru 235/55 R 17 skončily Semperity Speed-Grip 3. Jsou jen dostatečné a může za to jejich špatný výsledek na suchu. Tyto pneumatiky si tedy zopakovaly horší známku z kategorie 205/55 R 16.
BMW na barumkách? Otestováno AutoBildem
Německý magazín AutoBild testuje pneumatiky ve větším měřítku než ADAC. Pro svůj letošní test si vzal na paškál padesát gum o rozměru 245/45 R 18. To jsou pneumatiky, které se hodí na auta vyšší střední třídy, třeba BMW řady 5, na němž ostatně i samotné zkoušky proběhly.
Místo padesáti gum jich v tabulce je jen dvacet. Proč? AutoBild nejprve prověřuje brzdnou dráhu z 80 km/h na mokru a třicet nejhorších modelů z následujících testů vynechá. Pro postup do finále bylo letos nutné zabrzdit na 37 metrech, nejlepším pneumatikám v tomto směru (Bridgestone Blizzak LM005) stačilo 30,3 metru.
Tento základní test slouží k oddělení zrna od plev. Mezi plevami zůstaly ze známějších značek Riken, Firestone nebo GT Radial a z českého hlediska je zajímavé i to, že s brzdnou dráhou 39,3 metru skončily v pomyslné kvalifikaci pneumatiky české značky, ovšem s čínským původem, Tomket Snowroad 3.
Ryze český (pravda, s německým vlastníkem) Barum naopak do finále postoupil, a prošel si tedy dalšími testy ovladatelnosti a brzdných drah na suchu, mokru, sněhu i ledu. Jako druhé nejlevnější gumy ve finálové dvacítce nakonec Barum Polaris 5 získaly hodnocení "dobré" a skončily na 15. místě. Porazily dokonce slovutnější, ale jen "uspokojivé" pneumatiky Pirelli Sottozero 3 a Nokian WR A4.
V případě barumek AutoBild pozitivně hodnotí vyvážené jízdní vlastnosti na suchu a sněhu, dobrá je i rychlostní rezerva při akvaplaninku. Horší je pak delší brzdná dráha na mokru, jen průměrné opotřebení (a tedy rovněž průměrný kilometrový nájezd) a zvýšený valivý odpor, který se nepříznivě podepíše na spotřebě.
Vítězem tohoto testu se nakonec staly pneumatiky Michelin Pilot Alpin 5. Jsou dobré na sněhu, suchu i mokru, mají krátké brzdné dráhy, nízkou spotřebu, a ještě ke všemu vydrží hodně kilometrů. Nevýhodou je pro Michelin tradiční vysoká cena.
Na druhém místě skončily Bridgestone Blizzak LM005. Stejně jako v případě testu ADAC jejich jinak vyvážené vlastnosti sráží vyšší opotřebení. Třetí Goodyear UltraGrip Performance+ pak nabízí jen průměrný komfort jízdy a shodně na čtvrtém místě skončivší pláště Kleber Krisalp HP3 a BF Goodrich g-Force Winter 2 mají zvýšený jízdní odpor.