Šetření se nemusí vyplatit. Celoroční pneumatiky v testu německého autoklubu propadly

Martin Přibyl Martin Přibyl
25. 8. 2020 6:02
Německý autoklub ADAC uspořádal ve spolupráci s rakouským ÖAMTC test celoročních pneumatik pro SUV a lehká užitková auta. Výsledky dokládají tvrzení o tom, že když se snažíte umět vše, nakonec neděláte nic dobře. Nejlepší pneumatika si odnesla hodnocení dostatečná, tedy školní čtyřku.
Ilustrační foto z testu.
Ilustrační foto z testu. | Foto: ÖAMTC

Testem prošlo celkem sedm pneumatik od předních výrobců (Continental, Michelin, Goodyear, Bridgestone, Nokian, Vredestein a Uniroyal) o rozměru 235/55 R 17. Takové pláště se hodí třeba pro Ford Kuga druhé generace, první VW Tiguan, MPV jako Ford S-Max a Galaxy a také osobní dodávky typu VW Multivan nebo Peugeot Traveller, Citroën Spacetourer a další.

Celoroční pneumatiky jsou lákavé s ohledem na svoji finanční výhodnost. Na celý rok si stačí pořídit jednu sadu, odpadá nutnost přezouvání (byť se doporučuje jen kvůli opotřebení pravidelně přehazovat mezi koly přední a zadní nápravy).

Tato výhoda se pochopitelně zesiluje u moderních aut s aktivním měřením tlaku v pneumatikách. Pokud by si majitel chtěl ušetřit práci a pořídit si dvě sady kompletů, tedy pneumatik na discích, potřebuje rovněž druhou sadu tlakových čidel. Ta je navíc vždy nutné načíst do řídicí jednotky auta, takže se většinou neobejdete bez cesty do autoservisu. S celoročními pneumatikami takové problémy neřešíte.

Ze zjištění autoklubu ADAC ale vyplývá, že je to šetření na úkor bezpečnosti. Po takových univerzálních pneumatikách se totiž chtějí dvě takřka neslučitelné věci: musí vyhovět v zimě, kdy je sníh a teploty pod nulou, i v létě, kdy slunce rozpaluje asfalt, až ten nekvalitní "teče".

Všechny testované gumy přitom splnily úředně dané podmínky pro udělení alpského symbolu, který je například v Německu pro použití pneumatik v zimě předepsaný. To znamená, že na zasněžené vozovce musí přenést určitou brzdnou sílu. ADAC však testy na sněhu doplnil o testy záběru, ovladatelnosti a pro bezpečnost zásadní brzdné dráhy.

Výsledky testu celoročních pneumatik.
Výsledky testu celoročních pneumatik. | Foto: Aktuálně.cz

Pneumatiky obuté na testovacím Fordu Kuga také musely absolvovat zkoušky na suchu a na mokru. Kromě brzdných drah a jízdních vlastností se tedy hodnotila odolnost vůči akvaplaninku. To vše ve chvíli, kdy teplota asfaltu dosahovala padesáti stupňů.

Možná kvůli tomu, že pneumatiky jsou oficiálně certifikované pro použití v zimě, se ukazuje, že řada z nich má největší problémy na suchu, a neplatí tak zcela populární představa o tom, že se celoroční gumy nehodí do sněhu.

Čtyři z pěti pneumatik, které dostaly hodnocení dostatečná, tedy Continental AllSeasonContact, Goodyear Vector 4 Season Gen-2, Nokian Weatherproof a Uniroyal AllSeasonExpert 2, dosahují obstojných výsledků na mokru a přijatelných na sněhu. Na suché silnici ale za vyšších teplot začínají plavat. Podle ADAC je tak cesta s nimi po dálnici na letní dovolenou poměrně dobrodružná, protože řidič musí často korigovat směr. Hodí se tedy spíš do chladnějšího podnebí.

Srovnání brzdných drah letních a celoročních pneumatik na suché vozovce.
Srovnání brzdných drah letních a celoročních pneumatik na suché vozovce. | Foto: Aktuálně.cz

Z testované sedmičky se naopak v létě nejlépe cítí Michelin CrossClimate+ a Bridgestone Weather Control A005. Zejména druhá pneumatika působí spíše jako letní plášť: na suchu si málem odnesla hodnocení dobrá a na mokru je v testu zcela nejlepší. Na poslední místo ji ale odsoudil mizerný výsledek na sněhu.

Micheliny sice nedosahují kvality bridgestonů na mokru, ale díky tomu, že do takové míry nepropadly na sněhu, nakonec skončily se známkou dostatečná. O lepší výsledek je připravily delší brzdné dráhy a boční vedení na zasněžené vozovce.

Pořízení celoročních pneumatik je tedy vždy otázkou kompromisu mezi bezpečností a pořizovací cenou. Ukazuje se, že u větších aut se jedná o kompromis výraznější než v případě menších vozů. V případě dva roky starého testu plášťů o rozměru 175/65 R 14 T, které jsou určené pro auta velikosti Fordu Fiesta, dostaly čtyři celoroční pneumatiky hodnocení dobrá. Konkrétně se jednalo o Nexen N blue 4 Season, Continental AllSeasonContact, Goodyear Vector 4 Season Gen-2 a Nokian Weatherproof. Až na jednu výjimku tedy o gumy, které patřily k těm lepším i v letošním testu.

Srovnání brzdných drah celoročních a zimních pneu na sněhu.
Srovnání brzdných drah celoročních a zimních pneu na sněhu. | Foto: Aktuálně.cz

Na každý pád ale platí, že se tyto univerzální pneumatiky nemohou měřit se specializovanými zimními plášti na sněhu a letními plášti na suchu a mokru. Jejich ekonomičnost ale často potvrzují vysoké předpokládané kilometrové proběhy. Před jejich pořízením proto zvažte svůj jízdní profil. Zajímavou volbou budou zejména pro malé auto, které se většinu času pohybuje po Praze, kde jen málokdy napadnou ony pověstné čtyři centimetry u Muzea.

 

Právě se děje

před 4 minutami

Airbnb kvůli pandemii ztrojnásobila čtvrtletní ztrátu na 1,2 miliardy dolarů

Americká společnost Airbnb, která zprostředkovává ubytování v soukromí, v prvním čtvrtletí hospodařila s čistou ztrátou 1,17 miliardy dolarů (24,6 miliardy Kč), což je meziročně nárůst na více než trojnásobek. Tržby se ale zvýšily o pět procent na 887 milionů USD (18,7 miliardy Kč), uvedla firma ve své výsledkové zprávě. Na hospodaření stále doléhají dopady koronavirové krize a s ní spojené omezení cest.

Tržby jsou ale vyšší i ve srovnání s rokem 2019, tedy s obdobím před pandemií. Firma také zaznamenala nárůst počtu rezervací, což dává do souvislosti s ustupující pandemií a s očekávaným návratem k masovému cestování. K vysoké ztrátě v prvním čtvrtletí částečně přispěly i výdaje, které má firma s obsluhou dřívějších úvěrů.

Protipandemická opatření mají negativní dopady na tržby Airbnb v celém světě, zejména ale v Evropě. Růst poptávky po cestování firma zaznamenala ve Spojených státech, zájem registruje u pronájmů blízko pláže a na horách. U rezervací ve městech, kde byl před pandemií zájem tradičně velmi silný, se zatím nic zásadního nezlepšilo.

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

Ministr Arenberger musí vysvětlit pronájem své nemovitosti vinohradské nemocnici, sdělil Babiš

Ministr zdravotnictví Petr Arenberger (za ANO) musí podle premiéra Andreje Babiše (ANO) do detailu vysvětlit záležitost týkající se toho, že pronajímal svoji nemovitost vinohradské nemocnici, kterou řídil. Upozornil na to ve čtvrtek server Seznam Zprávy. Babiš o tom s Arenbergerem ráno hovořil. Zároveň sdělil, že chce dokončit kontrolu hospodaření nemocnice.

"Ráno jsem seděl s panem ministrem a požádal jsem ho, aby do detailu ty věci vysvětlil," uvedl Babiš. "Je to pochybení, je to špatně a musí to vysvětlit. Já určitě dokončím nějakou kontrolu hospodaření nemocnice, kde byl ředitelem, abychom se přesvědčili, že je všechno v pořádku," doplnil.

Web Seznam Zprávy napsal, že Arenbergerovi patří areál bývalého státního statku v obci Netřeba na Mělnicku a v jedné z jeho budov sídlí archiv Fakultní nemocnice Královské Vinohrady. Arenberger objekt nemocnici pronajal v roce 2013. Nemocnici vedl od října 2019, předtím v ní byl náměstkem ředitele pro vědu a výzkum.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Lesy ČR loni díky státní podpoře měly zisk 44 milionů Kč po minulé ztrátě 790 milionů Kč

Hospodaření státního podniku Lesy České republiky (LČR) loni skončilo ziskem 44 milionů korun po předloňské ztrátě 790 milionů korun. Zakončit loňský rok v plusu podniku pomohly peníze od státu na kompenzaci snížení cen dřeva z důvodu kůrovcové kalamity ve výši 2,3 miliard korun, uvedla mluvčí podniku Eva Jouklová. Původně podnik v koncepci hospodaření počítal s tím, že kvůli kůrovcové kalamitě za loňský rok utrpí ztrátu až 1,9 miliardy. Kompenzace za nižší ceny dřeva dostali od státu i další vlastníci lesa. Lesům ČR patří téměř polovina lesů v zemi.

"Výsledek velmi pozitivně ovlivnily státní prostředky kompenzující snížení cen dřevní hmoty. Peníze ale hned lesům vracíme při obnově. Naše loňské náklady na pěstební činnost dosáhly bezmála 3,5 miliard korun a zvýšily se o 21 procent oproti roku 2019," uvedl generální ředitel podniku Josef Vojáček. Podnik podle něj také v souladu se Strategií rozvoje podniku z prosince 2020 opět začal tvořit podnikový rezervní fond. "Ten je zásadním zdrojem při nenadálých událostech a kalamitách," uvedl Vojáček.

Podnik loni vysadil 74 milionů sazenic a zalesnil 16.000 hektarů, z toho 3790 hektarů přirozenou cestou. Letos podnik plánuje zalesnit 21.000 hektarů holin a vysadit rekordních 85 milionů sazenic. Plocha holin kvůli masivní těžbě kůrovcového dřeva ke konci loňského roku ve státních lesích vzrostla o šest procent na 32 544 hektarů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy