Že je VinFast nejpopulárnější v domovském Vietnamu, není překvapivé. Podle statistik Vietnamské asociace automobilových výrobců VAMA značka na tamním trhu loni zaujímala šestiprocentní podíl a drží se na sedmé příčce nejprodávanějších značek. Před ní si žebříček přisvojily značky výhradně z Asie.
Prvenství patří jednoznačně Toyotě, vždyť ta si ve Vietnamu drží 24procentní podíl. Japonská automobilka má vybudovanou pozici, na vietnamském trhu působí od poloviny 90. let, naproti tomu VinFast je mladá značka. Vždyť své první auto ukázala teprve v roce 2019.
VinFasty na silnicích hlavního města ale nepřehlédnete. I proto, že model e34, tedy elektrické kompaktní SUV, používají taxislužby ve výrazném tyrkysovém laku. Vietnamská auta, a to především SUV modely VF5 a VF8, působí velmi moderně, skoro až nepatřičně.
Jednak díky designu, který není tak asijský jako auta, která v Hanoji jezdí (vedle Toyoty tu dominují modely Hyundai, Kia, Mazda a Mitsubishi a Honda). Jednak proto, že elektromobilita je tu v úplných plenkách. V Hanoji sotva natrefíte na veřejné nabíjecí stanice.
"Běžní" lidé, kteří si VinFasty kupují, si musí zajistit nabíjení v garážích svých kanceláří. Absolvovat dlouhé cesty po Vietnamu elektromobilem tak není v tuto chvíli moc komfortní. Proč si tedy lidé vietnamské elektromobily kupují?
Částečně hraje roli národní hrdost. VinFast je zatím jediná vietnamská automobilka. Zároveň lidem může imponovat i to, že ji založil Pham Nhat Vuong, nejbohatší Vietnamec. I životní příběh tohoto 55letého "selfmademana" je zajímavý, studoval v Moskvě, v 90. letech postavil na Ukrajině továrnu na výrobu instantních nudlí, kterou o 20 let poté úspěšně prodal koncernu Nestlé. Jeho majetek se podle odhadu agentury Bloomberg dá vyčíslit na 44 miliard dolarů.
Jeho společnost VinGroup je konglomerát, který se věnuje všem myslitelným obchodním odvětvím. V podstatě není obor, ve kterém by neobchodoval, ať už jde o nemovitosti, zdravotnictví, potravinářství, autoprůmysl, maloobchod, či technologie.
"Má dokonale promyšlený ekosystém služeb. Společnost VinGroup obchoduje s nemovitostmi, vlastní obchodní řetězce. Když si koupíte byt, dostanete výraznou slevu na pořízení auta nebo vouchery do obchodů. Navíc zdejší vláda domácí značku podporuje všemi způsoby," vysvětluje nám Tuang z Hanoje, který pracuje v autoprůmyslu.
Mluvit otevřeněji o formách podpor, natož sdělit do článku své celé jméno, raději nechce, přece jen, tamní politický systém má trochu jiné představy o demokratickém vyjadřování, než jsme v Evropě zvyklí. Připomíná ale, že ve VinFastech jezdí samozřejmě i vládní úředníci.
Vietnam se ale nyní světu otvírá víc, alespoň tomu automobilovému. Vláda schválila dohodu, díky které padají dovozní cla na auta. Letos činí 49 procent, příští rok se sníží o dalších sedm procentních bodů. Následující roky se budou snižovat a v roce 2030 skončí úplně.
Právě proto sem chtějí přijít automobilky z Evropy. Škoda Auto oficiálně vstoupila na vietnamský trh v pondělí 25. září, když otevřela první dealerství v Hanoji (více info v Hospodářských novinách).
Nejprve sem bude importovat SUV modely Karoq a Kodiaq lodí z Evropy, koncem příštího roku už se má otevřít nový závod, který staví tamní partner Škody TC Motor Group. V něm bude kompletovat modely Kushaq a Slavia, které sem bude dovážet v rozloženém stavu z indického závodu v Púne. Na ty se nebude clo díky kompletaci přímo ve Vietnamu vztahovat vůbec, a tak se nabídnou za konkurenceschopnější cenu.