Už jsou tu a bohužel to dělají velmi dobře. Test čínského crossoveru MG ZS

Už jsou tu a bohužel to dělají velmi dobře. Test čínského crossoveru MG ZS
Design nehýří originalitou, ale působí vyrovnaně a moderně.
Jednoduše střižené tvary v interiéru se doplňují s přiměřenou kvalitou materiálů.
Menu centrálního systému je jednoduché, skákání mezi jednotlivými položkami ale při řízení zdržuje.
K výbavám Emotion a Elegance - a tedy i k litrovému motoru - patří koženková sedadla. Vypadají hezky, ale v ramenou jsou trochu úzká. Zobrazit 17 fotografií
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
27. 7. 2022 6:05
Výroba automobilů byla zpočátku doménou Evropy a Spojených států. Postupně jsme se museli smířit s konkurencí japonskou a korejskou, teď jsou na tahu Číňané. Jednou z prvních vlaštovek je crossover MG ZS a je to věru vlaštovka zdařilá. Praktická, dobře vybavená a překvapivě pohodlná. Vstřícnou cenu a sedmiletou záruku v Česku podtrhuje zázemí servisní sítě Mitsubishi.

Za pouhých třicet let se Čína v očích většiny z nás stihla změnit nejprve ze vzdálené uzavřené země v obrovskou příležitost a později v nebezpečnou hrozbu. V této poslední fázi se nám vrací nucený prodej technologií založený na tom, že kdo chtěl v říši středu vyrábět auta, musel založit společný podnik s místní automobilkou a předat jí všechny znalosti.

Státem vlastněný konglomerát Shanghai Automotive Industry Company (SAIC), největší z domácí "velké čtyřky", je příkladem za všechny. Společné podniky provozuje jak s Audi, Volkswagenem a Škodou, tak se třemi značkami amerického General Motors. K tomu před patnácti lety převzal zkrachovalou britskou skupinu Rover, do níž patřila i tradiční sportovní značka MG. Právě tu teď SAIC nasazuje ke vpádu do Evropy.

V západních zemích se už MG prodává několik let. K nám přichází díky iniciativě dovozce Mitsubishi, jemuž teď některé modely v nabídce chybí. Auta pořídíte u devatenácti jeho prodejců po celé republice. Jako první přijíždí kompaktní crossover ZS, mířící proti Nissanu Juke, Renaultu Captur nebo Škodě Kamiq.

Jak už to u čínských výrobků bývá, původnost a originalita nemají vysokou prioritu. Zepředu vám ZS může připomínat Mazdu CX-3 a zezadu Hyundai ix35. Zájemcům o levnější auto ale určitě stačí, že vypadá k světu. Je proporčně vyvážené a sleduje poslední módu.

Ještě lepší dojem dělá interiér. Zapomeňte na nějaké špatně slícované plasty nebo ostrý odér lepidel, jakým ještě nedávno obšťastňovaly posádku Dacie. MG je úplně jinde a kdyby bylo na volantu logo Nissanu nebo Fordu, ani by vás nenapadlo o zemi původu pochybovat. Povrchové úpravy jsou kvalitní, atmosféra příjemná a celkový dojem útulný.

Pár much by se tu jistě našlo. Volant má jen výškové nastavení, hlavní displej nereaguje na dotyk úplně citlivě, jeho grafika je hodně strohá a pro některé funkce - konkrétně vnitřní cirkulaci vzduchu - musíte i v takto jednoduchém menu klikat několikrát. Také na panelu hlavních přístrojů bychom raději viděli ručičky než poměrně malé "digitálky". Ale jak jsme si během týdenního užívání ověřili, s tím vším se dá žít.

K celkové prostornosti kabiny nemáme výhrady. Čtyři dospělí se svezou s veškerým komfortem, ve štychu je nenechá ani sympaticky hluboký kufr. Sedadla jsou ukotvená kofmortně vysoko, a to i přední. Cestující vzadu pod ně pohodlně zasunou nárty, řidič by však uvítal možnost sedět o pár čísel níž, aby lépe viděl na semafory. A přední opěradla můžou urostlejším Evropanům připadat úzká. 

Vynucená spolupráce se západními výrobci je nejnápadnější pod kapotou. Kromě základní atmosférické patnáctistovky zděděné po Roveru se totiž nabízí i tříválcové litrové turbo, které v Šanghaji "vyvinuli společně" s General Motors. Přeloženo do češtiny je to stejný motor, který poháněl minulou generaci Opelu Astra.

Což má hned dva příznivé dopady. Prvním je velmi kultivovaný chod bez vibrací - mimochodem jde o jediný litrový motor s vyvažovací hřídelí. A za druhé je tu sedmiletou praxí prokázaná spolehlivost bez vážných potíží. Co by za takovou referenci daly některé francouzské značky… 

Při rozjezdu motoru chybí trochu razance, ale jakmile se dostane do souvislého tahu, poradí si bez podřazování i s táhlými kopci. Což je skoro škoda, protože šestistupňová převodovka řadí hladčeji než ve většině aut z Koreje. Spotřeba se jako u konkurence pohybuje kolem 6,5 litru a zůstane tam i při 120 km/h na dálnici.

Není známo, zda výrobce ladil pérování specificky pro Evropu. Pokud ale nechal stejné nastavení, jaké prodává v Indii a Čile, udělal pro české motoristy vůbec to nejlepší. Žádné rádoby sportovní drkotání na přehnaně utažených tlumičích, ZS se měkce pohupuje jako lyžař na pokrčených nohou a uvolněně pohlcuje díry, dlažbu i kanály. V zatáčkách se o to víc naklání a celkově dává přednost plynulému stylu jízdy, což také nejlépe odpovídá poslání menšího rodinného auta.

Věcí, které bychom mohli malému vetřelci vytknout, není mnoho. Zmínit musíme podprůměrné výsledky v nárazových testech, i když odpovídají ceně. Méně pochopitelná nám připadá omezená variabilita výbavy. Už od druhého stupně Emotion dostanete povinně koženkové potahy sedaček - my bychom dali přednost látkovým, a to nejen v parném létě.

Jinak ovšem jde o zdařilé auto a jakou radost z něj mohou mít prodejci Mitsubishi, tak musí všechny ostatní bolet hlava. Dvacet let legální špionáže Číňané nepromarnili a učili se pilně.

MG ZS 1.0 TGI

Motor: benzinový 3válec, 999 cm3
Výkon: 82 kW při 5200 ot./min
Točivý moment: 160 Nm při 1800-4700 ot./min
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,2 s
Kombinovaná spotřeba: 6,6 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 448 l 
Cena: od 495 000 Kč

Jediné, v čem původ vozu naplňuje očekávání, je cena. S atmosférickou patnáctistovkou startuje na 425 000 korunách, přičemž výbava zahrnuje samočinnou klimatizaci, zadní parkovací senzory nebo sedmnáctipalcová litá kola. Za Škodu Kamiq v podobné specifikaci zaplatíte o pětačtyřicet tisíc víc. 

K litrovému turbomotoru je povinná vyšší výbava Elegance, kterou vidíte na snímcích. Kromě zmíněných koženkových potahů přidává přední mlhovky, navigaci, bezklíčové odemykání a prosklenou střechu. Za to vše zaplatíte 495 000 Kč, takže náskok před konkurencí zůstává podobný.

 

Právě se děje

Další zprávy