Ojetý Opel Astra. Kdo nemá na Golf, ušetří dvakrát. Nejvíc vydrží nejslabší verze

Ojetý Opel Astra. Kdo nemá na Golf, ušetří dvakrát. Nejvíc vydrží nejslabší verze
Nízká příď a výrazně skloněné čelní okno dávají Astře tvář a určují vnitřní prostor.
Palubní deska je moderně štíhlá a elegantní, zklamáním je absence odkládacích prostor.
Menu komunikačního systému není uspořádané nejpřehledněji, musíte si na něj zvyknout.
Velká většina vozů na trhu má samočinnou dvouzónovou klimatizaci.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
9. 3. 2021 13:18
Nástup dnešní Astry provázel před pěti lety potlesk novinářů. Lehké, mrštné a úsporné auto si získalo sympatie hlavně skokem proti zavalitému, nemastnému a žíznivému předchůdci. Ve srovnání s konkurencí jde spíš o průměr, jehož kvality navíc vyniknou jen se správným motorem. Proti Golfu jsou ovšem citelně níž i ceny, takže koupi nikomu nebudeme rozmlouvat.

Astra budí sympatie originálním designem a atletickými proporcemi. Působí svěžeji než Golf, štíhleji než Ford Focus a kultivovaněji než tehdejší Hyundai i30. Důležitým rysem je nizoučká příď, z níž se pozvolně zvedá velmi skloněné čelní okno. Kvůli němu auto dorůstá plné výšky až u bočních sloupků. V porovnání s Golfem z toho plyne méně pohodlné nastupování, horší výhled na semafory i lehce tísnivý pocit z prostoru utiskovaného "padajícími" sloupky.

Ani reálně uvnitř není místa na rozdávání - dejme tomu srovnatelně se Seatem Leon nebo Toyotou Auris. Sedí se nízko u podlahy a sedadla vyhoví spíš menším a středním postavám. To platí i vzadu, i když před koleny je místa dost. 

Nízké těžiště a hmotnost na druhou stranu přispívají k jízdní obratnosti, auto je přirozeně agilní i na komfortním pérování a základních 16" kolech. Nejvíc to platí o lehkých benzinových verzích hatchbacku. Kombi už musí dlouhou záď držet na uzdě tužšími tlumiči, totéž platí o přidaných kilech dieselu. 

Nejvíc jistoty nabídnou dva nejslabší motory. Atmosférická čtrnáctistovka se vstřikováním MPI, které ani při častých kratších jízdách nehrozí nebezpečným hromaděním karbonu. A tříválec 1.0 Turbo, často přehlížený, ale spolehlivý, kultivovaný a čilejší, než by naznačovalo 77 kW a pětistupňová převodovka.

Častěji bohužel narazíte na motor 1.4 Turbo, který nejede dravěji, ale o to více proslul technickou nedotažeností. Majitelé si často stěžují na cukání a kolísání výkonu. Několik kusů, kde musel být motor vyměněn kvůli poškozeným pístům, naznačuje, že příčinou jsou sklony k neřízenému detonačnímu spalování. Méně potíží mají uživatelé, kteří připlácejí za vysokooktanový benzin a častěji motor prohánějí do vyšších otáček, místo aby ho drtili zespoda. 

Nejsilnější varianta 1.6 Turbo má vysokooktanový benzin předepsaný povinně. Pro všechny přeplňované motory na benzin je také od podzimu 2017 předepsaný speciální olej Dexos 1 Generation 2 s chemickými přísadami proti vznícení. Toho se držte i v případě, že se po záruce vzdálíte značkovému servisu.

Zdaleka nejvíc Aster pohání diesel 1.6 CDTi. Tichý a úsporný, ale také ochotný si ušetřené peníze vzít zpátky v servisu. První příčinou jsou drahé a neopravitelné japonské vstřikovače Denso. Druhou závady řetězového pohonu rozvodů. Výměna stojí 35 000 Kč a jsou známy případy, kdy se řetěz přetrhl, což znamená 200 000 Kč za nový motor. Do třetice se vyskytlo i několik kusů s prasklou hlavou.

Na okraj dodejme, že loni dostala Astra zcela nové motory, a diesel 1.5 CDTi je dokonce tříválec. Řadu zákazníků to pocitově odrazuje, přestože k tomu není technický důvod - motor je ve skutečnosti polovinou šestiválce pro americké pick-upy. Jeho spolehlivost bude záviset na všem jiném než na počtu válců, ale hodnotit je zatím brzo.

Ani s převodovkami neměl Opel úplně šťastnou ruku. U manuálních skříní pro silnější motory jsou občas slyšet hlučná ložiska, vzácně se vyskytly i případy vyskakování stupňů. K vyhlášeným držákům nepatří ani automaty z amerických dílen General Motors. Naštěstí nejvíc jistoty nabídnou generačně staré "pětikvalty" u základních motorů, které jsme doporučili výše, tedy 1.4 16V a 1.0 Turbo.

Ojetý Opel Astra (typ K)

Na trhu: od 2015
Ceny ojetin: 170 000 až 400 000 Kč
Vnější rozměry: 4370/4705 x1814 x 1485 mm
Rozvor: 2662 mm
Kufr: 360 l (hatchback), 540 l (kombi) 
Motory benzin: 1.4 16V (74 kW), 1.0 Turbo (77 kW) 1.4 Turbo (92 a 110 kW), 1.6 Turbo (147 kW)
Motory diesel: 1.6 CDTi (70, 81 a 100 kW), CDTi Biturbo (110 a 118 kW)

Některé slabiny Opel vyvažuje dlouhou zárukou. Český dovozce k novým vozům poskytoval zdarma nadstandardní pětiletý program Cargarantie na motor a převodovku. Pozor ovšem na to, že šlo o holý motor například bez turba nebo vstřikovačů, podmínkou byla bezchybná každoroční docházka do značkových opraven a v jistém období tato záruka z nabídky zmizela.

Úplně nakonec Astra nepotěší noční letce. Základní halogeny svítí zejména přes potkávací projektor slabě. Diodové světlomety IntelliLux jsou o něco lepší, i když se výkonem do dálky zdaleka nevyrovnají xenonu u předchozí generace. V bazaru je ale skoro nepotkáte a jako náhradní díl stojí přes třicet tisíc na každou stranu.

A jsme u peněz. Čtyřleté benzinové kombi s nájezdem do 80 000 km dnes vyjde přibližně na 320 000 Kč, zatímco Golf ve stejném stavu stojí čtyři sta tisíc. Podobný poměr vidíme u testovaného vozu zapůjčeného v Autocentru AAA Auto. Třlletý diesel s automatem a najetými 32 000 km byl k mání za 360 000 Kč, podobně vybavený Golf Variant jsme našli za 420 000 Kč.

Nad těmito počty je daleko snazší se s kompromisní povahou Astry i slabším motorem smířit a užívat si toho, co umí nejlépe: spolehlivě vás přepravit z místa na místo za rozumný peníz.

 

Právě se děje

Další zprávy