Trabant má narozeniny. Vzpomínejte s námi na legendu

Radek Pecák Radek Pecák
12. 11. 2012 12:00
Ekologové by dnes konstruktéry za nápad použít duroplast velebili
Foto: Radek Pecák

Teprve před dvěma lety Trabant 601 vypadl ze žebříčku třiceti nejrozšířenějších aut registrovaných v České republice. Přesto jich dosud v tuzemsku můžete potkat přes dvacet tisíc.

7. listopadu oslavila tato značka 55. výročí svého vzniku. Na počest 40. výročí Velké říjnové socialistické revoluce východoněmečtí komunisté svůj nový automobil v roce 1957 pojmenovali Trabant - v překladu to znamená totéž co družice.

Tento název sice zdánlivě nedává logiku, protože trabanty obvykle nelétají, ale v NDR ho tak pojmenovali na počest umu sovětského pracujícího lidu, který krátce předtím vypustil do vesmíru první družici Sputnik.

První trabant s označením P 50
První trabant s označením P 50 | Foto: Radek Pecák

Dříve vysmívaný nápad použít coby materiál na výrobu karosérií slisovanou směs textilního odpadu s pryskyřicí se v dnešní době jeví jako téměř geniální. Automobilky nyní hledají různé cesty, jak snížit hmotnost svých vozů a současně si počínat co nejvíce ekologicky.

Tehdy to ale byla z nouze ctnost, plechu se totiž nedostávalo. Duroplast byl prvně použit již při výrobě předchůdce prvního trabantu - vozu P 70. Ten se začal vyrábět již v roce 1955 a ještě dva roky se vyráběl souběžně s trabantem P 50 (500).

Přestože se vozům nesprávně říkalo "bakeliťáky", oficiální název použitého materiálu zní duroplast.

"Význačnou novinkou tohoto vozu je jeho karoserie z plastické hmoty duroplastu, jež svými vlastnostmi předčí v mnoha směrech plech - je lehčí, odolnější proti poškození nárazem, nemají na ni vliv korosivní účinky povětrnosti, vyniká dobrou isolační schopností vůči teplotě i hluku a snáší stejně dobře vysoké teploty jako mnohastupňový mráz, je pružná a snadno se opravuje," napsal už v roce 1956 o připravovaném automobilu časopis Svět motorů.

Geniální tvary

Duroplast měl nevýhodu, že se dal obtížně formovat do složitějších tvarů. Proto designéři museli vymyslet co nejjednodušší karosérii. Ta se pak ale ukázala jako geniálně nadčasová.

Vojenská verze
Vojenská verze | Foto: Radek Pecák

Auto se vyrábělo ve Cvikově, v továrně, odkud paradoxně před druhou světovou válkou vyjížděly luxusní limuzíny značek Horch a Audi.

První vyrobený trabant s označením P 50 sice byl skutečně vyroben 7. listopadu 1955, ale pak ještě osm měsíců trvalo, než se rozjela sériová výroba.

Duroplastová karosérie byla navěšena na kovovém rámu. Vůz poháněl dvouválcový dvoutaktní vzduchem chlazený motor o zdvihovém objemu válců 500 cm3. Jeho výkon byl maximálně 18 koní.

Čtyři rychlostní převody se již tehdy řadily pákou u volantu. Vůz byl určen pro čtyři pasažery. Na výběr byly čtyři barvy - světle žlutá, šedomodrá, světle modrá a světle červená. V létě 1959 se objevují první dvoubarevná lakování, později dokonce tříbarevná.

Automobil se zhruba každé dva roky modernizoval, mimo jiné se zvyšoval výkon motoru. V roce 1959 se začala prodávat i karosérie kombi.

Vzorník barev
Vzorník barev | Foto: Aktuálně.cz

V roce 1963 se poprvé trabanty dovezly do československých prodejen Mototechna. Bylo to rok před tím, než produkce zakulacenějšího trabantu skončila a z výrobních pásů začal sjíždět slavnější Trabant 601. Dostal opět silnější motor a automobil už uměl uhánět i více než sto kilometrů v hodině.

Trabant 601 se vyráběl 27 let

V nabídce byl opět jako sedan a jako kombík. Pro armádu se dělaly kabriolety a část z nich se pod označením Tramp dostala i do rukou civilistů.

K dispozici byly dva stupně výbavy. S označovalo Standard a vyšší úroveň měla označení de Luxe. Výbava byla prostinká a jízda nebyla příliš komfortní. Kvůli chlazení motoru vzduchem například z kopce vůz vůbec netopil.

Řez vozem ukazuje jednoduchost konstrukce
Řez vozem ukazuje jednoduchost konstrukce | Foto: Aktuálně.cz

Majitelé však oceňovali snadnou a levnou údržbu a také velkorysý zavazadlový prostor. Vždyť i sedan měl objem kufru 415 litrů, což je více, než má například nyní prodávané MPV Seat Altea.

Navíc byl levný. Koncem 70. let přišel Trabant v Československu na 36 500 korun, přičemž škodovka stála podstatně více.

Od roku 1988 se už pod kapotu montoval čtyřválcový motor z volkswagenu Polo. Tato auta však zájem nevzbudila, vyrobilo se jich jen necelých 40 tisíc kusů. Celková bilance vyrobených trabantů se tak zastavila na čísle 2,8 milionu.

Před čtyřmi roky se objevily informace, že by měl vzniknout další trabant, tentokrát poháněný elektromotorem, ale plány se zatím neuskutečnily.

Podívejte se na také na galerie vlevo od článku

 

Právě se děje

Další zprávy