Naftovou Octavii vyměnili za Teslu. Ušetříme a někdy i víc ujede, věří česká policie

Tesla Model Y v barvách táborské městské policie.
Městská policie v Táboře včera slavnostně ukázala veřejnosti své nové hlavní zásahové vozidlo, Teslu Model Y.
V tomto případě jde o Model Y Dual Motor Long Range s výkonem 378 kW, pohonem všech kol a dojezdem 533 km.
Auto se ukázalo také na e-Salonu v Letňanech začátkem listopadu.
Miroslav Ryba je velitelem druhé směny městské policie v Táboře a jejím koordinátorem elektromobility, stál už za koupí e-Nira, sám ve svém volném častě také zpracoval analýzu TCO právě u korejského elektromobilu a naftové Octavie. Zobrazit 15 fotografií
Foto: Miroslav Ryba / MP Tábor
Jan Matoušek Jan Matoušek
před 2 hodinami
Policejní elektromobily jsou v Česku stále trochu neznámou. Po Praze sice jezdí flotila Hyundai Ioniq v barvách státní policie, kromě nich ale zatím příslušníci spoléhají na spalovací auta. Jednou z mála výjimek je městská policie v Táboře. Už několik let úspěšně provozuje elektrickou Kiu Niro a teď do flotily přidala jako první v Česku i Teslu.

Na rozdíl od USA je policejní Tesla v Evropě zatím vzácností, o to více pozornosti tak bude ta táborská alespoň zpočátku přitahovat. Model Y v bílé barvě, s modrými majáčky a velkými nápisy "městská policie" zkrátka nevidíte každý den. Její nákup je přitom dílem pečlivých propočtů a také roků zkušeností s provozem elektromobilu na tísňové lince v nepřetržitém provozu.

Od začátku července 2020 takhle ve středočeském městě funguje Kia e-Niro, která stihla najet už 256 tisíc kilometrů. Její nákup prosadil, podobně jako teď u Modelu Y, velitel druhé směny a koordinátor elektromobility městské policie Miroslav Ryba, který v minulosti pracoval také v IT. Nečekejte ale nějakého nekritického obdivovatele aut do zásuvky, pořízení elektromobilu namísto spalovacího auta má totiž velmi dobře a dopodrobna spočítané.

"Analýzu TCO (celkových nákladů po dobu vlastnictví - pozn. red.) jsem dělal ve svém volném čase a bez nadsázky to bylo velmi náročné. S klidným svědomím mohu říct, že se nám elektromobil skrze náklady na celý životní cyklus proti vozu se spalovacím motorem vyplatí," líčí Ryba. Srovnání dělal u e-Nira z roku 2020 a naftové Octavie s výkonem 110 kW z roku 2016.

"Hodnotil jsem náklady na ujetých 220 tisíc kilometrů. U hlavního zásahového vozidla tohoto nájezdu dosáhneme po třech letech a devíti měsících. Pak mi vyšlo, že nám zakoupení elektromobilu ušetřilo 386 398 korun," vypočítává. Vzápětí dodává, že třeba v kapitole o pneumatikách musel přistoupit ke kvalifikovanému odhadu podle aktuálních cen. Hlavní poselství jeho analýzy je ale jasné.

Strážník však přidává i další zajímavá čísla. "Střídají se velmi pomalé hlídkové jízdy, pak 'stojky', kdy hlídáte určitý prostor, s jízdou 'pod majáky', kdy využíváte téměř celý výkonnostní potenciál vozu. Průměrná rychlost našich vozů je 25 až 28 km/h. Třeba předchozí Škoda Octavia 2.0 FSI druhé generace měla spotřebu kolem 12 l/100 km, ke konci životnosti spotřebovávala ještě motorový olej tempem asi 0,5 l/1000 km.

Aktuálně provozovaná Škoda Octavia 2.0 TDI třetí generace má u nás spotřebu 8,664 l/100 km. Vysoká je i poruchovost u těchto vozů," vysvětluje Miroslav Ryba. "V našem provozu se jednoznačně ukazuje, že elektromobil je nejvhodnější," říká.

Mimochodem hlavní zásahové vozidlo v nepřetržitém provozu, kterým Model Y bude, ujede ročně asi 58 tisíc kilometrů.

Tesla přitom nebyla jedinou volbou, Ryba před jejím pořízením vyzkoušel zhruba deset různých elektroaut, která sám bodoval v parametrech pro městskou policii nejdůležitějších. "Právě Tesla Model Y se dle mého názoru jeví v poměru ceny a užitné hodnoty pro naše účely jako nejvhodnější," vysvětluje.

Vypichuje především velký zavazadlový prostor i menší přední "frunk". V něm se totiž dají vozit věci, které by v normálním zavazadelníku musely být kvůli ochraně umístěné ještě v dodatečném kufru, což zabírá zbytečně moc místa. "Jedná se o defibrilátor, resuscitační vak, detektor na alkohol i drogy, tiskárnu a další věci," vypočítává Miroslav Ryba. Body navíc získala třeba i 360stupňová kamera, která má takzvaný sentry režim, tedy umí nahrávat okolí vozu i na dálku. Takový záznam případně mohou strážníci využít.

Roli hrála i přítomnost pohonu všech kol, proto například z výběru vypadl SsangYong Torres EVX, který má jinak podle Miroslava Ryby také zajímavý poměr ceny a užitné hodnoty. Čtyřkolka ale umožňuje zásah i v náročnějších povětrnostních podmínkách. Pro úplnost můžeme dodat, že strážníci budou mít k dispozici Model Y Dual Motor Long Range s dojezdem 533 km a výkonem 378 kW.

Nákup Tesly přišel táborskou radnici na 1 021 700 korun, a to včetně 300tisícové dotace od ministerstva životního prostředí. Dodatečnou výbavu, tedy třeba majáky, mříž mezi prostorem pro cestující a zavazadla či odolnější potahy, pak Miroslav Ryba odhaduje na dalších asi 200 tisíc korun.

Alfou a omegou je u elektromobilů samozřejmě jejich dobíjení. Za více než čtyři roky provozu elektrického Nira si to strážníci mohli poměrně dobře vyzkoušet. "V případě hlavního vozu městské policie máme vyzkoušeno, že většinu roku stačí nabíjet pouze při předávání směn, tedy ráno a večer. Když jsou velké mrazy a spotřeba se zvýší, můžeme nabíjet i přes oběd nebo o dalších pauzách. Nikdy se však nestalo, že by nám rychlost nabíjení nestačila," říká k tomu Ryba. Denně přitom auto ujede v průměru asi 160 kilometrů.

"Můžeme dokonce hovořit o jistém paradoxu, kdy jistotu minimálního dojezdu máme u elektromobilu větší než u naftového motoru TDI. Je to dané tím, že nabíjíme, kde parkujeme, a dojezd tak máme před každou směnou v závislosti na podmínkách 350 až klidně 500 km. U TDI se na začátku směny můžeme setkat s dojezdem 100 až 150 km a první, co řešíme, je tankování s jízdou přes půl města," uzavírá strážník táborské městské policie Miroslav Ryba.

Podívejte se, jak Miroslav Ryba představuje novou policejní Teslu.

Tesla pro městskou policii Tábor | Video: Radniční minuty Tábor
 

Právě se děje

Další zprávy