Švihácký okrskář. Ojeté Mitsubishi ASX je skromný držák, ale jenom na benzin

Švihácký okrskář. Ojeté Mitsubishi ASX je skromný držák, ale jenom na benzin
Původní verze z roku 2010 si dodávala kuráž agresivní maskou ve stylu Audi.
Facelift z roku 2019 přinesl jednodušší masku a stříbřité kly.
Palubní deska potvrzuje konstrukční stáří.
Diodové světlomety podávají lepší výkon než původní halogeny. Není to zdrojem světla, ale důmyslnější optikou.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
16. 5. 2023 5:59
Malý crossover ASX byl jedním z nejúspěšnějších modelů Mitsubishi. Mnoho příznivců si získal kombinací skromných rozměrů a terénního vzhledu, navíc byl z počátku téměř bez konkurence. V nabídce zůstal až do roku 2021, do současnosti tak propašoval chvályhodně jednoduchou techniku. Což ovšem platí jen u benzinových verzí. Diesel se moc nepovedl a bez něj nedostanete ani pohon všech kol.

Kolem roku 2010 se nabídka SUV začala zahušťovat. Přibližovala se dnešní podobě, kdy rádoby terénní varianta existuje skoro ke každému modelu každé značky.

Přístup konstruktérů se ovšem lišil. Zatímco Opel postavil první generaci Mokky na skromných základech Corsy a Renault Captur je odvozený od Clia, Mitsubishi naopak zmenšilo velký model Outlander. Tak ASX přišlo k velkorysému podvozku s nezávislým zavěšením. Shodoval se dokonce i rozchod kol, což vyřešily frajersky vytažené blatníky.

Kabina se ovšem na šířku i na délku zdrcla. Vnitřní prostor je tedy štědřejší než u malého hatchbacku, ale k velkým SUV má ještě daleko. Vyhoví spíš čtyřem než pěti, což potvrzuje i objem kufru 420 litrů. Netypickou konstrukcí ovšem vznikly netypické rozměry, takže proti Capturu nebo Peugeotu 2008 je v ASX přeci jen víc místa.

Optikou českých rodin to bylo jasné: kdo chtěl víc místa než ve Fabii, ale neměl na Octavii, šel pro Mitsubishi. A že v prvních letech měli prodejci opravdové žně. Účelově uvažující zákazníci ovšem utráceli rozvážně. Klimatizace byla ve standardu, v bazarech však často najdete auta s plastovým volantem, bez tempomatu i parkovacích čidel.

A také bez pohonu všech kol, který by terénnímu kukuči auta odpovídal. Ale zpátky na zem. Captur nebo 2008 čtyřkolku nenabízí vůbec, stejně jako dnešní Škoda Kamiq a Seat Arona. Mitsubishi ASX pohon všech kol mít mohlo, ale téměř výhradně s dieselem.

A právě ten se Mitsubishi povedl ze všeho nejméně. První ročníky bojovaly s regeneracemi filtru pevných částic, ředěním oleje a některé se i zadřely. To se po úpravách z let 2012 a 2013 zlepšilo, zůstala však složitá a drahá údržba a naprosto extrémní ceny dílů. Tak dopadají všechny motory, kterých se vyrobí málo.

Jako v mnoha jiných případech tak platí, že Japonec raději na benzin. Téměř celou kariéru se ovšem ASX nabízelo jen s atmosférickou šestnáctistovkou MPI, která nemá velké rezervy pro jízdu s plným zatížením a na dálnici je hlučná.

Dvoulitr ji nahradil až na podzim 2019. O dva roky později ASX skončilo, takže těchto aut v bazarech moc nenajdete. Velká škoda. Bílý exemplář vypůjčený z AAA Auto potvrdil, že to je ideální motor. Také měl ovšem najeto jen šedesát tisíc kilometrů a stál 450 tisíc korun.

Přesto bychom ho nikomu nerozmlouvali. Na dnešní dobu je to vzácně bezstresové a řidičsky přátelské auto prosté mnoha moderních zbytečností.

Kdo shání auto za tři sta tisíc, musí slevit z komfortu. Jenže málo platné, jiný srovnatelně spolehlivý motor v podobně jednoduchém autě se hledá čím dál obtížněji. Jako auto na kratší vzdálenosti - a jednou za rok do Chorvatska - ASX moc chyb nemá.

Ojeté Mitsubishi ASX

Na trhu: od 2010 dosud
Ceny ojetin: 200 000 až 500 000 Kč
Vnější rozměry: 4300 x 1770 x 1615 mm
Rozvor: 2670 mm
Kufr: 419 l  
Motory benzin: 1.6 Mivec (85 kW), 2.0 Mivec (110 kW)
Motory diesel: 1.8 DI-D (85 a 110 kW), 2.2 DI-D Aut (110 kW)

První je koroze podlahy v kapsách před zadními podběhy. Není jiná prevence, než koupit auto co nejnovější a ihned začít s ochrannými nátěry.

Druhé riziko číhá u benzinových motorů na LPG. Značkové servisy přestavby prováděly s poněkud nevyrovnanou kvalitou a většina uživatelů si později našla nezávislého "plynaře".

Některé kusy ale dopadly špatně, další mají na průšvih zaděláno a v bazaru nepoznáte, které to jsou. Navíc životnost přestavěného motoru za hranicí 150 tisíc kilometrů je prozkoumaná velmi málo. Jako vždy platí, že pro běh na delší trať je lépe auto koupit na benzin a nad přestavbou mít plnou kontrolu.

 

Právě se děje

Další zprávy