Jan Matoušek
14. 10. 2019 6:02
SUV pomalu, ale jistě vytlačují z nabídek jednotlivých výrobců auta s dříve běžnou karoserií hatchback, sedan či kombi. Mají ale sportovně-užitková auta skutečně tolik výhod, že po MPV brzy dost možná vymažou i další automobilové segmenty? Německý autoklub ADAC se to rozhodl zjistit u deseti dvojic, z nichž jeden model je SUV a druhý má klasickou karoserii.
Ford EcoSport vs. Fiesta
Jak Ford EcoSport, tak Ford Fiesta spadají mezi malá auta. Přesto ale nejde o technické příbuzné. Především proto, že SUV bylo původně vyvinuto pro jihoamerické a asijské trhy a představeno bylo dříve než aktuální sedmá Fiesta. Mnohem více tak má EcoSport technicky společného s Fiestou s pořadovým číslem šest. Co z toho vyplývá? Třeba fakt, že i přes četné modernizace nedokáže SUV s hatchbackem udržet krok, co se asistenčních systémů týká.
Další nevýhodou může být víko pátých dveří otevírané do boku místo nahoru. ADAC obě auta srovnával s naftovým motorem pod kapotou, který byl u EcoSportu spojen s pohonem všech kol. Ten Fiesta nemá, má nicméně nižší spotřebu paliva. Nutno také podotknout, že naftový EcoSport ani Fiestu v českém ceníku již nenajdete. SUV má více místa v kabině i kufru a lépe se do něj nastupuje. Tím nicméně pozitiva víceméně končí.
Srovnání EcoSport vs. Fiesta
|
Ford EcoSport 1.5 TDCi AWD |
Ford Fiesta 1.5 TDCi |
Motor: |
přeplňovaný naftový čtyřválec |
přeplňovaný naftový čtyřválec |
Výkon / Toč. moment: |
92 kW / 300 Nm |
88 kW / 270 Nm |
Zrychlení / Max. rychlost: |
11,3 s / 181 km/h |
9,0 s / 195 km/h |
Hmotnost: |
1460 kg |
1215 kg |
Koeficient odporu vzduchu / čelní plocha |
0,37 / 2,45 m2 |
0,30 / 2,15 m2 |
Výška karoserie: |
165 cm |
148 cm |
Výška sedadla / prostor mezi sedákem a stropem: |
57 cm / 130 cm |
44 cm / 117 cm |
Známka za nastupování a vystupování: |
2,3 |
2,4 |
Objem kufru (měření ADAC): |
400 / 1215 l |
225 / 940 l |
Euro NCAP: |
4* |
5* |
Bezpečnost chodců: |
58 % |
64 % |
Spotřeba (udávaná / měření ADAC): |
4,8 / 6,0 l/100 km |
3,5 / 4,5 l/100 km |
Hodnocení ADAC EcoTest: |
3* |
3* |
Cena od (přepočet z německých cen): |
733 723 Kč |
559 224 Kč |
V tomto případě klasická karoserie porazila SUV. Fiesta je dynamičtější, lehčí, aerodynamičtější, lépe chrání chodce (a koneckonců i posádku, což ale ADAC v celkovém skóre nezohlednil) a má nižší spotřebu i cenu. EcoSport kontruje jen vyšší karoserií, lepším nastupováním a větším prostorem vzadu i v kufru.
Celkové skóre (SUV : klasická karoserie): 4 : 6