Proč koupit SUV? Srovnání ukazuje výhody i nevýhody populárních automobilů

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 10. 2019 6:02
SUV pomalu, ale jistě vytlačují z nabídek jednotlivých výrobců auta s dříve běžnou karoserií hatchback, sedan či kombi. Mají ale sportovně-užitková auta skutečně tolik výhod, že po MPV brzy dost možná vymažou i další automobilové segmenty? Německý autoklub ADAC se to rozhodl zjistit u deseti dvojic, z nichž jeden model je SUV a druhý má klasickou karoserii.

Ford EcoSport vs. Fiesta

Jak Ford EcoSport, tak Ford Fiesta spadají mezi malá auta. Přesto ale nejde o technické příbuzné. Především proto, že SUV bylo původně vyvinuto pro jihoamerické a asijské trhy a představeno bylo dříve než aktuální sedmá Fiesta. Mnohem více tak má EcoSport technicky společného s Fiestou s pořadovým číslem šest. Co z toho vyplývá? Třeba fakt, že i přes četné modernizace nedokáže SUV s hatchbackem udržet krok, co se asistenčních systémů týká.

Další nevýhodou může být víko pátých dveří otevírané do boku místo nahoru. ADAC obě auta srovnával s naftovým motorem pod kapotou, který byl u EcoSportu spojen s pohonem všech kol. Ten Fiesta nemá, má nicméně nižší spotřebu paliva. Nutno také podotknout, že naftový EcoSport ani Fiestu v českém ceníku již nenajdete. SUV má více místa v kabině i kufru a lépe se do něj nastupuje. Tím nicméně pozitiva víceméně končí.

Srovnání EcoSport vs. Fiesta

Ford EcoSport 1.5 TDCi AWD Ford Fiesta 1.5 TDCi
Motor: přeplňovaný naftový čtyřválec přeplňovaný naftový čtyřválec
Výkon / Toč. moment: 92 kW / 300 Nm 88 kW / 270 Nm
Zrychlení / Max. rychlost: 11,3 s / 181 km/h 9,0 s / 195 km/h
Hmotnost: 1460 kg 1215 kg
Koeficient odporu vzduchu / čelní plocha 0,37 / 2,45 m2 0,30 / 2,15 m2
Výška karoserie: 165 cm 148 cm
Výška sedadla / prostor mezi sedákem a stropem: 57 cm / 130 cm 44 cm / 117 cm
Známka za nastupování a vystupování: 2,3 2,4
Objem kufru (měření ADAC): 400 / 1215 l 225 / 940 l
Euro NCAP: 4* 5*
Bezpečnost chodců: 58 % 64 %
Spotřeba (udávaná / měření ADAC): 4,8 / 6,0 l/100 km 3,5 / 4,5 l/100 km
Hodnocení ADAC EcoTest: 3* 3*
Cena od (přepočet z německých cen): 733 723 Kč 559 224 Kč

V tomto případě klasická karoserie porazila SUV. Fiesta je dynamičtější, lehčí, aerodynamičtější, lépe chrání chodce (a koneckonců i posádku, což ale ADAC v celkovém skóre nezohlednil) a má nižší spotřebu i cenu. EcoSport kontruje jen vyšší karoserií, lepším nastupováním a větším prostorem vzadu i v kufru.

Celkové skóre (SUV : klasická karoserie): 4 : 6

 

Právě se děje

Další zprávy