Proč koupit SUV? Srovnání ukazuje výhody i nevýhody populárních automobilů

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 10. 2019 6:02
SUV pomalu, ale jistě vytlačují z nabídek jednotlivých výrobců auta s dříve běžnou karoserií hatchback, sedan či kombi. Mají ale sportovně-užitková auta skutečně tolik výhod, že po MPV brzy dost možná vymažou i další automobilové segmenty? Německý autoklub ADAC se to rozhodl zjistit u deseti dvojic, z nichž jeden model je SUV a druhý má klasickou karoserii.

Hyundai Kona Electric vs. Ioniq Electric

Došlo i na souboj elektrických Hyundai, a to přesto, že minimálně papírově není tento souboj příliš rovný. Kona totiž spadá mezi malá SUV, Ioniq je typický zástupce nižší střední třídy. Prostorově jsou ale na tom podle ADAC překvapivě hodně podobně, a to i co se velikosti kufru týká. Kona pak i přes elektrický pohon vyniká tam, kde spalovací SUV. Je těžší, méně úsporná a dražší, má ale třeba vyšší světlou výšku.

Nutno ale podotknout, že ADAC vzal do testu elektrickou Konu s větší baterií (64 kWh místo 39,2 kWh) a vyšším výkonem, což se podepsalo i na ceně. K dispozici je totiž i slabší verze s nižší kapacitou a dojezdem, tím pádem ale také nižší cenou. Ještě víc to vynikne v kontrastu s modelem Ioniq, který se nabízí jen s jednou relativně malou baterií (ADAC měl ještě verzi před modernizací s kapacitou 28 kWh, ta po ní už nabízí kapacitu 38,3 kWh a dojezd podle WLTP 311 km). Pro testovaná auta ADAC naměřil dojezd 375 km u Kony s baterií o kapacitě 64 kWh, respektive 210 km u Ioniqu s baterií o kapacitě 28 kWh.

Srovnání Kona Electric vs. Ioniq Electric

Hyundai Kona EV Hyundai Ioniq EV
Motor: elektromotor elektromotor
Výkon / Toč. moment: 150 kW / 395 Nm 88 kW / 295 Nm
Zrychlení / Max. rychlost: 7,6 s / 167 km/h 9,9 s / 165 km/h
Hmotnost: 1725 kg 1470 kg
Koeficient odporu vzduchu / čelní plocha 0,29 / 2,37 m2 0,24 / 2,2 m2
Výška karoserie: 157 cm 145 cm
Výška sedadla / prostor mezi sedákem a stropem: 52 cm / 125 cm 41 cm / 116 cm
Známka za nastupování a vystupování: 2,4 2,6
Objem kufru (měření ADAC): 225 / 1070 l 260 / 1060 l
Euro NCAP: 5* 5*
Bezpečnost chodců: 62 % 70 %
Spotřeba (udávaná / měření ADAC): 15 / 19,5 kWh/100 km 11,5 / 14,7 kWh
Hodnocení ADAC EcoTest: 4* 5*
Cena od: 1 104 990 Kč 919 095 Kč*

* Cena u Hyundai Ioniq Electric je přepočtena z německé udávané ADAC, protože v Česku se již nabízí varianta s větší baterií za nejméně 899 990 Kč.

I v souboji elektromobilů nakonec zvítězila klasická karoserie nad SUV. Ioniq Electric je lehčí, má lepší aerodynamiku, lépe chrání chodce, spotřebuje méně elektrické energie, dosáhl na lepší výsledek v EcoTestu a je i levnější. Kona Electric je naproti tomu dynamičtější, vyšší a prostornější.

Celkové skóre (SUV : klasická karoserie): 4 : 6

 

Právě se děje

Další zprávy