Strávili jsme den s kamioňačkou. Bez lásky k řízení a také trochy talentu tahle práce dělat nejde

Eva Srpová Eva Srpová
26. 5. 2018 6:49
Řízení musíte mít trochu v genech, je rozdíl jezdit osobákem a pak sednout do 24tunového kolosu a vyrazit na jih Portugalska, říká Šárka Přidalová, které se splnil sen. Je z ní kamioňačka.
Stírá se rozdělení na mužské a ženské profese. V Česku teď jezdí mnohem více řidiček kamionu. | Video: Tomáš Cetkovský, Eva Srpová

"Děda jezdil s kamionem po Česku. Už jako dítě jsem velké auto milovala a občas mě brával s sebou. Došlo mi, že mám geny po něm, a tak jsem se rozhodla jít za svým snem," říká jen lehce přes 160 centimetrů vysoká Šárka Přidalová, zatímco zkušeně odpřahává tandemový vlek ze své 24tunové Scanie.

Šárka Přidalová jezdila jako malá v nákladním autě se svým dědou. Tuto profesi si vysnila.
Šárka Přidalová jezdila jako malá v nákladním autě se svým dědou. Tuto profesi si vysnila. | Foto: Eva Srpová

Včera se vrátila z jihu Španělska a už se chystá do Portugalska. Kolik kilometrů měsíčně najezdí? Chvíli se zamyslí a počítá. "Povede se i patnáct tisíc měsíčně. Ráda totiž jezdím daleko po celé EU, a tak mě moje dispečerka vychází vstříc," dodává Šárka. 

Ve firmě, kde pracuje, je jednou z mála žen, které jezdí dálky úplně samy. Prý jí to tak vyhovuje. "Pouštíte si muziku, jakou chcete a zastavíte, kde chcete. Mám to tak ráda. Neznamená to, že bych byla na cestách sama. Na parkovišti se vždycky dám do řeči s dalšími kamioňáky, je hodně zajímá, jak se mi jezdí," říká Šárka Přidalová.

Už jako malá si raději trávila čas s kluky, do šestnácti let hrála fotbal. Vyučila se automechaničkou, takže na nákladní vůz měla řidičský průkaz hned v plnoletém věku, profesní průkaz o tři roky později. Když začala ve 22 letech jezdit s dvanáctitunovým přívěsem, zaslechla v rádiu inzerát.

Jičínská firma C.S.Cargo vyhlásila nábor, že hledá kamioňačky, a to i bez praxe. "Nadchla mě představa, že mě zaučí a mohla bych jezdit do zahraničí. Přijela jsem na pohovor, dopadl dobře, a hned druhý den jsem vyrazila do Belgie," vzpomíná Šárka na to, jak před dvěma lety začínala.

První cesty s ní absolvovali zkušenější řidiči. Aby otestovali, jestli na takovou práci má a ukázali jí, co musí umět ona. "Všichni mi vlastně říkali, že mě co učit nemají, že jsem pro tu práci jako dělaná," směje se. Našla se v tom.

Jak se podle ní pozná dobrý řidič kamionu? "Většina lidí si zkrátka myslí, že je to jen o tom točení kolečkem. Musíte ale umět zvládat krizové situace a mít hlavně dobrý odhad, hlavně při manévrování a parkování.

Práce řidiče kamionu je i hodně o administrativě, musí zvládat i logistiku.
Práce řidiče kamionu je i hodně o administrativě, musí zvládat i logistiku. | Foto: Eva Srpová

Stane se, že mám blbý den, ale výjimečně. Většinou totiž zacouvám i do malého prostoru správně hned napoprvé. To pak někteří chlapi koukají, že baba umí jezdit líp než oni," usmívá se blonďatá kaimoňačka.

Rodina ji prý podporuje, i když mamince se to zezačátku moc nelíbilo, její přítel je totiž také řidičem kamionu, a tak ví, že věčně není doma. Teď jí ale fandí. Nejpyšnější je samozřejmě děda, který Šárku inspiroval. Když Šárka přijede domů do Žulové na Jesenicku, děda se hned ptá, kde byla a co zažila.

Nejraději Šárka jezdí dlouhé trasy, třeba do Španělska.
Nejraději Šárka jezdí dlouhé trasy, třeba do Španělska. | Foto: Eva Srpová

"Je mi jasné, že tuhle práci nepůjde dělat pořád. Teď je mi 25, jednou budu chtít rodinu… Ale kdo ví, jak to bude," říká Šárka. Její přítel je totiž také řidičem kamionu, a tak má prý pro Šárčinu lásku k tomuto povolání pochopení.

V jičínské firmě C.S.Cargo aktuálně pracuje zhruba 40 řidiček kamionu, tedy dvakrát víc než v době, kdy firma vyhlásila zmíněný inzerát s náborem na kamioňačky.

"Kampaň byla velmi zdařilá. Stále běží a mohu říci, že za tu dobu už si ostatní na ženy jako řidičky kamionů zvykli. Je to příležitost pro ženy, které rády řídí a které stály či stojí před rozhodnutím změnit dosavadní styl života.

Tuto Scanii má Šárka v péči, stará se i o servis.
Tuto Scanii má Šárka v péči, stará se i o servis. | Foto: Eva Srpová

Práce řidiče se totiž za uplynulé roky výrazně posunula a už není jen ryze mužskou záležitostí. Kamiony jsou čím dál modernější a jejich řízení snazší, přibývá naopak hodně administrativy," vysvětluje Aziz Jahić, marketingový ředitel C.S.Cargo, proč se rozhodli oslovit především ženy.

Během kampaně, která se vyhlásila v poprvé v roce 2015, se firmě ozvaly stovky žen. Jaké jsou? Prý nejen mladé dívky, kterým nechybí odvaha, ale také ženy, které mají děti. Ty chtějí jezdit trasy po Česku, které jsou kratší.

Aziz Jahić dodává, že nejdůležitější je samozřejmě řádné proškolení. Sama Šárka vysvětluje, že musí zvládat i mnoho dalších úkonů, máte na starosti náklad, musíte umět odplachtovávat, přepřahávat, není od věci zvládat i běžný servis.

Na parkovištích v zahraničí se prý ostatní kamioňáci často ptají, jak se jí jezdí.
Na parkovištích v zahraničí se prý ostatní kamioňáci často ptají, jak se jí jezdí. | Foto: Eva Srpová

"Nedávno jsem poprvé píchla kolo. Na trase jel zrovna i jeden kolega, tak mi pomohl, ale věřím, že příště to zvládnu sama, jen je potřeba trochu páry," směje se.  

V zahraničí si všímá, že žen jezdí čím dál více. Jen velmi ojediněle se setkala s negativními reakcemi od mužů. "Ale stalo se to, jim třeba vadí, že dělám práci, o které si oni myslí, že je ryze jejich," zamýšlí se Šárka. Jinak ale rozdíl nevnímá.

Na pracovní pohovor přijela z 200 kilometrů vzdálené vesničce na Jesenicku, druhý den vyrazila s kamionem do Belgie.
Na pracovní pohovor přijela z 200 kilometrů vzdálené vesničce na Jesenicku, druhý den vyrazila s kamionem do Belgie. | Foto: Eva Srpová

Dělat tuto práci by nešlo, pokud vás nebaví řízení a cestování. "Když někde jsem, třeba si i přivstanu a aspoň na hodinu si jdu projít město nebo okolí, abych taky viděla něco víc než průmyslové zóny a benzinky. Snad jediné, co mi na té práci vadí, jsou někdy zdlouhavé nakládky a večerní hledání místa na parkovišti. Jinak je to ale moje práce snů," zasní se Šárka.

Geny po dědovi v sobě nezapře ani ve volném čase. Spolu s kamarádkou vede spolek dobrovolných hasičů ve Velké Kraši a samozřejmě se stará a jezdí tamním hasičským vozem. Touha "točit tím kolečkem" je něco, v čem se opravdu našla.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

AC Milán vydřel remízu 1:1 s Udine a na Inter ztrácí tři body

Fotbalisté AC Milán ve 25. kole italské ligy doma zachránili remízu 1:1 s Udine až díky gólu z penalty ze sedmé minuty nastavení. "Rossoneri" z druhého místa neúplné tabulky ztrácejí tři body na městského rivala Inter, ale lídři Serie A mají k dobru čtvrteční utkání v Parmě.

AC Milán se bez zraněného kanonýra Zlatana Ibrahimovice trápil a na San Siru se v 68. minutě jako první prosadil Rodrigo Becao. Hosté z Udine dlouho sahali po nečekané výhře, ale v nastavení Jens Stryger Larsen zahrál v šestnáctce rukou a spolehlivý exekutor AC Franck Kessié z penalty nezaváhal.

Záložník Antonín Barák přispěl k vítězství Hellasu Verona 3:0 na stadionu Beneventa. Za hosty se v první půli prosadil Davide Faraoni a vlastní branku si vstřelil Daam Foulon. Po změně stran zvýšil Kevin Lasagna. Hellas poskočil na osmé místo.

Další český reprezentant Jakub Jankto odehrál za Sampdorii závěrečnou půlhodinu při venkovní remíze 1:1 s městským rivalem FC Janov. Gólfový účet derby v 52. minutě otevřel Davide Zappacosta, v 77. minutě odpověděl další obránce Lorenzo Tonelli. Sampdoria zůstala desátá a tři kola čeká na plný bodový zisk.

Italská fotbalová liga - 25. kolo:

Sassuolo - Neapol 3:3 (34. vlastní Maksimovič, 45.+1 Berardi z pen., 90.+5 Caputo - 38. Zieliňski, 72. Di Lorenzo, 90. Insigne z pen.), AC Milán - Udine 1:1 (90.+7 Kessié z pen. - 68. Rodrigo Becao), Benevento - Hellas Verona 0:3 (25 Faraoni, 34. vlastní Foulon, 50. Lasagna), Bergamo - Crotone 5:1 (12. Gosens, 48. Palomino, 50. Muriel, 58. Iličič, 85. Mirančuk - 23. Simy), Cagliari - Boloňa 1:0 (19. Rugani), FC Janov - Sampdoria Janov 1:1 (52. Zappacosta - 77. Tonelli), Fiorentina - AS Řím 1:2 (60. vlastní Spinazzola - 49. Spinazzola, 88. Diawara).

Tabulka:

1. Inter Milán 24 17 5 2 60:24 56
2. AC Milán 25 16 5 4 48:30 53
3. Bergamo 25 14 7 4 60:32 49
4. Juventus Turín 24 14 7 3 48:20 49
5. AS Řím 25 14 5 6 50:38 47
6. Neapol 24 14 2 8 52:28 44
7. Lazio Řím 24 13 4 7 38:32 43
8. Hellas Verona 25 10 8 7 34:27 38
9. Sassuolo 24 9 9 6 40:37 36
10. Sampdoria Janov 25 9 4 12 34:37 31
11. Udine 25 7 8 10 27:34 29
12. Boloňa 25 7 7 11 32:38 28
13. FC Janov 25 6 9 10 27:37 27
14. Fiorentina 25 6 7 12 26:38 25
15. Spezia 25 6 7 12 32:46 25
16. Benevento 25 6 7 12 25:47 25
17. Cagliari 25 5 6 14 27:41 21
18. FC Turín 23 3 11 9 33:41 20
19. Parma 24 2 9 13 19:47 15
20. Crotone 25 3 3 19 24:62 12
před 3 hodinami

Kanadský soud uznal útočníka, který najel v Torontu do davu lidí, vinným

Kanadský soud uznal vinným z desetinásobné vraždy a 16 pokusů o vraždu Aleka Minassiana, který v roce 2018 vjel v Torontu s dodávkou do chodců. Deset jich zabil a 16 zranil. Osmadvacetiletý muž se hlásil ke skupině lidí žijících v "nedobrovolném celibátu" (anglicky involuntary celibate, zkráceně incel), která je spojována také s dalšími útoky, píší americká média.

Minassianův právník se soudu snažil dokázat, že jeho klient nevěděl, že činí něco špatného, protože trpí poruchou autistického spektra. Minassian se loni k činu nepřiznal a jeho právní zástupci tvrdili, že vzhledem ke svému psychickému stavu není trestně odpovědný.

Soudkyně Anne Molloyová však rozhodla, že se tato tvrzení nepodařilo přesvědčivě prokázat. Není podle ní pochyb, že jeho činy byly dopředu naplánované a úmyslné, a že si byl plně vědom toho, co dělá. Minassian podle ní rovněž vyhledával a užíval si pozornost, kterou mu jeho čin přinesl.

Minassian najel v dubnu 2018 se zapůjčenou dodávkou do davu chodců v rušné čtvrti na severu Toronta. Mezi mrtvými bylo osm žen a dva muži, lidé ve věku mezi 22 a 94 lety.

Zdroj: ČTK
Další zprávy