Strávili jsme den s kamioňačkou. Bez lásky k řízení a také trochy talentu tahle práce dělat nejde

Eva Srpová Eva Srpová
26. 5. 2018 6:49
Řízení musíte mít trochu v genech, je rozdíl jezdit osobákem a pak sednout do 24tunového kolosu a vyrazit na jih Portugalska, říká Šárka Přidalová, které se splnil sen. Je z ní kamioňačka.
Stírá se rozdělení na mužské a ženské profese. V Česku teď jezdí mnohem více řidiček kamionu. | Video: Tomáš Cetkovský, Eva Srpová

"Děda jezdil s kamionem po Česku. Už jako dítě jsem velké auto milovala a občas mě brával s sebou. Došlo mi, že mám geny po něm, a tak jsem se rozhodla jít za svým snem," říká jen lehce přes 160 centimetrů vysoká Šárka Přidalová, zatímco zkušeně odpřahává tandemový vlek ze své 24tunové Scanie.

Šárka Přidalová jezdila jako malá v nákladním autě se svým dědou. Tuto profesi si vysnila.
Šárka Přidalová jezdila jako malá v nákladním autě se svým dědou. Tuto profesi si vysnila. | Foto: Eva Srpová

Včera se vrátila z jihu Španělska a už se chystá do Portugalska. Kolik kilometrů měsíčně najezdí? Chvíli se zamyslí a počítá. "Povede se i patnáct tisíc měsíčně. Ráda totiž jezdím daleko po celé EU, a tak mě moje dispečerka vychází vstříc," dodává Šárka. 

Ve firmě, kde pracuje, je jednou z mála žen, které jezdí dálky úplně samy. Prý jí to tak vyhovuje. "Pouštíte si muziku, jakou chcete a zastavíte, kde chcete. Mám to tak ráda. Neznamená to, že bych byla na cestách sama. Na parkovišti se vždycky dám do řeči s dalšími kamioňáky, je hodně zajímá, jak se mi jezdí," říká Šárka Přidalová.

Už jako malá si raději trávila čas s kluky, do šestnácti let hrála fotbal. Vyučila se automechaničkou, takže na nákladní vůz měla řidičský průkaz hned v plnoletém věku, profesní průkaz o tři roky později. Když začala ve 22 letech jezdit s dvanáctitunovým přívěsem, zaslechla v rádiu inzerát.

Jičínská firma C.S.Cargo vyhlásila nábor, že hledá kamioňačky, a to i bez praxe. "Nadchla mě představa, že mě zaučí a mohla bych jezdit do zahraničí. Přijela jsem na pohovor, dopadl dobře, a hned druhý den jsem vyrazila do Belgie," vzpomíná Šárka na to, jak před dvěma lety začínala.

První cesty s ní absolvovali zkušenější řidiči. Aby otestovali, jestli na takovou práci má a ukázali jí, co musí umět ona. "Všichni mi vlastně říkali, že mě co učit nemají, že jsem pro tu práci jako dělaná," směje se. Našla se v tom.

Jak se podle ní pozná dobrý řidič kamionu? "Většina lidí si zkrátka myslí, že je to jen o tom točení kolečkem. Musíte ale umět zvládat krizové situace a mít hlavně dobrý odhad, hlavně při manévrování a parkování.

Práce řidiče kamionu je i hodně o administrativě, musí zvládat i logistiku.
Práce řidiče kamionu je i hodně o administrativě, musí zvládat i logistiku. | Foto: Eva Srpová

Stane se, že mám blbý den, ale výjimečně. Většinou totiž zacouvám i do malého prostoru správně hned napoprvé. To pak někteří chlapi koukají, že baba umí jezdit líp než oni," usmívá se blonďatá kaimoňačka.

Rodina ji prý podporuje, i když mamince se to zezačátku moc nelíbilo, její přítel je totiž také řidičem kamionu, a tak ví, že věčně není doma. Teď jí ale fandí. Nejpyšnější je samozřejmě děda, který Šárku inspiroval. Když Šárka přijede domů do Žulové na Jesenicku, děda se hned ptá, kde byla a co zažila.

Nejraději Šárka jezdí dlouhé trasy, třeba do Španělska.
Nejraději Šárka jezdí dlouhé trasy, třeba do Španělska. | Foto: Eva Srpová

"Je mi jasné, že tuhle práci nepůjde dělat pořád. Teď je mi 25, jednou budu chtít rodinu… Ale kdo ví, jak to bude," říká Šárka. Její přítel je totiž také řidičem kamionu, a tak má prý pro Šárčinu lásku k tomuto povolání pochopení.

V jičínské firmě C.S.Cargo aktuálně pracuje zhruba 40 řidiček kamionu, tedy dvakrát víc než v době, kdy firma vyhlásila zmíněný inzerát s náborem na kamioňačky.

"Kampaň byla velmi zdařilá. Stále běží a mohu říci, že za tu dobu už si ostatní na ženy jako řidičky kamionů zvykli. Je to příležitost pro ženy, které rády řídí a které stály či stojí před rozhodnutím změnit dosavadní styl života.

Tuto Scanii má Šárka v péči, stará se i o servis.
Tuto Scanii má Šárka v péči, stará se i o servis. | Foto: Eva Srpová

Práce řidiče se totiž za uplynulé roky výrazně posunula a už není jen ryze mužskou záležitostí. Kamiony jsou čím dál modernější a jejich řízení snazší, přibývá naopak hodně administrativy," vysvětluje Aziz Jahić, marketingový ředitel C.S.Cargo, proč se rozhodli oslovit především ženy.

Během kampaně, která se vyhlásila v poprvé v roce 2015, se firmě ozvaly stovky žen. Jaké jsou? Prý nejen mladé dívky, kterým nechybí odvaha, ale také ženy, které mají děti. Ty chtějí jezdit trasy po Česku, které jsou kratší.

Aziz Jahić dodává, že nejdůležitější je samozřejmě řádné proškolení. Sama Šárka vysvětluje, že musí zvládat i mnoho dalších úkonů, máte na starosti náklad, musíte umět odplachtovávat, přepřahávat, není od věci zvládat i běžný servis.

Na parkovištích v zahraničí se prý ostatní kamioňáci často ptají, jak se jí jezdí.
Na parkovištích v zahraničí se prý ostatní kamioňáci často ptají, jak se jí jezdí. | Foto: Eva Srpová

"Nedávno jsem poprvé píchla kolo. Na trase jel zrovna i jeden kolega, tak mi pomohl, ale věřím, že příště to zvládnu sama, jen je potřeba trochu páry," směje se.  

V zahraničí si všímá, že žen jezdí čím dál více. Jen velmi ojediněle se setkala s negativními reakcemi od mužů. "Ale stalo se to, jim třeba vadí, že dělám práci, o které si oni myslí, že je ryze jejich," zamýšlí se Šárka. Jinak ale rozdíl nevnímá.

Na pracovní pohovor přijela z 200 kilometrů vzdálené vesničce na Jesenicku, druhý den vyrazila s kamionem do Belgie.
Na pracovní pohovor přijela z 200 kilometrů vzdálené vesničce na Jesenicku, druhý den vyrazila s kamionem do Belgie. | Foto: Eva Srpová

Dělat tuto práci by nešlo, pokud vás nebaví řízení a cestování. "Když někde jsem, třeba si i přivstanu a aspoň na hodinu si jdu projít město nebo okolí, abych taky viděla něco víc než průmyslové zóny a benzinky. Snad jediné, co mi na té práci vadí, jsou někdy zdlouhavé nakládky a večerní hledání místa na parkovišti. Jinak je to ale moje práce snů," zasní se Šárka.

Geny po dědovi v sobě nezapře ani ve volném čase. Spolu s kamarádkou vede spolek dobrovolných hasičů ve Velké Kraši a samozřejmě se stará a jezdí tamním hasičským vozem. Touha "točit tím kolečkem" je něco, v čem se opravdu našla.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Britská libra po odkladu schválení brexitové dohody oslabuje

Britská libra oslabuje poté, co dolní komora britského parlamentu o víkendu odsunula schválení brexitové dohody, dokud její obsah nebude převeden do britského práva. Kolem 08:00 SELČ libra vůči dolaru ztrácela 0,6 procenta na 1,2905 USD. Minulý týden se přitom vyšplhala až na pětiměsíční maximum 1,2990 USD.

Podle analytiků nicméně víkendový vývoj snížil riziko brexitu bez dohody, což brání výraznějšímu propadu libry. Banka Goldman Sachs v nedělí snížila pravděpodobnost brexitu bez dohody na pět procent z dříve předpokládaných deseti procent, napsala agentura Reuters.

Euro si vůči libře připisuje zhruba 0,4 procenta na 0,8644 GBP. Vůči dolaru jednotná evropská měna ztrácí přibližně desetinu procenta na 1,1155 USD.

před 2 hodinami

V Katalánsku se během protestů zranilo skoro 600 lidí, čtyři přišli kvůli gumovým projektilům o oko

Protesty v Katalánsku, které vypukly minulé pondělí po vynesení verdiktu španělského nejvyššího soudu nad politiky tohoto regionu na severovýchodě Španělska, si za týden vyžádaly na 580 zraněných. Informovalo o tom v neděli večer katalánské ministerstvo zdravotnictví. Nejvyšší katalánský soud rovněž v neděli oznámil, že vůči 104 osobám bylo kvůli násilnostem při demonstracích zahájení vyšetřování, 28 z nich je ve vazbě.

Katalánská ministryně zdravotnictví Alba Vergesová v neděli uvedla, že do soboty záchranná služba v souvislosti s demonstracemi ošetřila 565 zraněných; dalších 14 osob bylo zraněno při potyčkách ze soboty na neděli. Třináct zraněných zůstává v nemocnicích. Stav jednoho policisty a jedné demonstrantky je velmi vážný a čtyři zranění přišli při střetech s policií o oko. Podle katalánských médii jim zranění oka způsobily gumové projektily.

Další zprávy