Symboly automobilového průmyslu poslední dekády: Úspěch Dacie a SUV, propad Fordu či Citroënu

ČTK ČTK
23. 5. 2018 15:30
O téměř půl milionu klesly v západní Evropě za posledních deset let prodeje automobilů. Vyplývá to z analýzy společnosti EY. Nejvíce se tento úbytek dotkl Citroënu, Opelu nebo Fiatu. Naopak nejvíce si v posledním desetiletí polepšila rumunská Dacia.
Dacii Duster lze považovat za jeden z největších automobilových úspěchů posledních deseti let.
Dacii Duster lze považovat za jeden z největších automobilových úspěchů posledních deseti let. | Foto: Eva Srpová

Na západoevropském trhu si za posledních deset let nejvíce z prodávaných automobilových značek polepšila Dacia. Její prodej vzrostl o 305 tisíc vozů, tedy o 444 procent, na 373 628 aut. V absolutních nárůstech následují Nissan, Kia, Hyundai a Škoda Auto.

Druhý Nissan zvýšil prodej o 236 tisíc vozů, Kia rostla o 187 tisíc, značka Hyundai prodala o 186 tisíc aut více a Škoda zvýšila za deset let prodej v západní Evropě o 174 tisíc vozů na celkových téměř půl milionu.

Celkově prodej v zemích západní Evropy ovšem klesl za deset let o 475 150 aut na 14,32 milionu vozů. Nejprodávanější jsou VW, Renault a Ford. Škoda je absolutně na 13. místě.

Složení prodaných vozidel podle značek na západoevropských trzích se tak podle partnera EY Petra Knapa za posledních deset let podstatně pozměnilo. "Jasným premiantem růstu je rumunská Dacia, ale dobře se dařilo i Škodě, korejským výrobcům a prémiovým značkám. Celkově se však v roce 2017 oproti 2007 v západní Evropě prodalo o půl milionu aut méně," podotkl.

Novodobá značka Dacia pod křídly francouzského Renaultu začala ve větší míře působit na trhu v roce 2004. Od počátečního jediného modelu Solenza se rozrostla na pět modelových řad: Logan, Sandero, Duster, Dokker, Lodgy. "Celkově značka těží z velmi konkurenceschopné ceny, je vnímána jako solidní hodnota za skvělou cenu a přitom nabízí širokou modelovou nabídku. Tak se stala pro zákazníky, kteří chtějí maximální užitek za minimální cenu, velmi preferovanou volbou," podotkl Knap.

Česká Škoda oproti roku 2007 obměnila generace svých tradičních modelových řad, na módní vlnu SUV naplno vsadila teprve v loňském roce. Zejména na trzích jižní Evropy má značka potenciál k dalšímu růstu, k tomu ji do budoucna může pomoci i chystaný crossover.

Na ústupu podle počtu prodaných aut jsou naopak podle EY Opel, Citroën, Toyota, Ford a Fiat. Největší propad zaznamenal Opel, kterému klesl prodej o 305 tisíc vozů, Citroën klesl o 353 tisíc a Toyota loni prodala o 268 tisíc aut méně. V relativním srovnání se nejméně dařilo Hondě, která zaznamenala pokles prodeje o 55 procent, Lancii (-50 procent) a Alfě Romeo (-42 procent).

"V souhrnu se dá zobecněně říci, že se nedařilo značkám, které pozdě vsadily na módní vlnu crossover/SUV anebo nasadily globální modely, které náročným evropským zákazníkům nebyly zcela po chuti. To se týká zejména evropského Fordu (-21 procent). Společným jmenovatelem neúspěchu může být i kvalita vnímaná zákazníky," doplnil Knap

 

Právě se děje

před 9 minutami

Španělské fotbalistky vstoupily do stávky, podpořil je Griezmann

Španělské prvoligové fotbalistky vstoupily v sobotu do stávky. Dva zápasy musely být odloženy, poté co hráčky splnily svou hrozbu z října. Fotbalistky se snaží o vyjednání nové kolektivní smlouvy s kluby, podpořila je i hvězda Barcelony Antoine Griezmann.

Fotbalistky si stávku odhlasovaly drtivou většinou na shromáždění 23. října. Poté, co ani další jednání nevedla k zažehnání sporu, ohlásila hráčská asociace AFE, jež zastupuje muže i ženy, v sobotu začátek stávky. "Dnes říkáme my fotbalistky dost!" uvedla na videu asociace reprezentační brankářka Mariasun Quiňonesová se San Sebastianu.

Svým kolegyním poslal slova povzbuzení francouzský mistr světa Griezmann, jenž hraje ve Španělsku celou profesionální kariéru. "Kamarádky z ženského fotbalu, které stávkují za svá práva, mají mou plnou podporu. Hodně štěstí!" napsal na twitteru bývalý hráč San Sebastianu a Atlética Madrid, jenž od letoška působí v Barceloně.

Fotbalistky požadují po klubech zvýšení minimální roční mzdy z 16.000 eur (přes 400.000 korun) na 20.000 eur (přes 500.000 korun). Největším problémem byla nicméně dohoda ohledně platů při částečném úvazku - hráčky chtěly minimálně 75 procent z plného profesionálního úvazku (12.000 eur), kluby byly ochotny jednat maximálně o 50 procentech (8000 eur).

Ve španělské lize hraje 16 týmů, ale jen několik je plně profesionálních. K nejúspěšnějším klubům patří podobně jako mezi muži Barcelona a Atlético Madrid. Real Madrid bude mít svůj ženský tým od příští sezony.

Ženský fotbal zažívá ve Španělsku boom od roku 2015, kdy se národní tým poprvé představil na mistrovství světa. Do ženského fotbalu začali poté proudit sponzoři a výrazně se zvýšil mediální zájem. Na zápas žen Atlética proti Barceloně přišlo v minulé sezoně na stadion Wanda Metropolitano přes 60 tisíc diváků.

Další zprávy