Třináctiletý David jezdí s osmikolovou Tatrou v terénu a driftuje s ní na závodech. Řídí od čtyř let

Eva Srpová Eva Srpová
6. 2. 2018 6:47
David Václavík má ježdění a závodění s auty v krvi. Už od útlého věku ho k němu vede jak otec, tak dědeček, bývalý závodník. V posledních letech ho nejčastěji diváci uvidí za volantem osmikolové Tatry, se kterou zdolává překážky na polygonu, anebo s ní driftuje.
13letý kluk řídil Tatru v extrémním terénu. Zvládl to skvěle | Video: SEJFER

David Václavík je dítě školou povinné, letos bude slavit čtrnácté narozeniny. Ale za volantem se chová jako zkušený závodník. Poprvé usedl za řídítka podomácku vyrobeného motokrosového speciálu ve čtyřech letech a z něj okamžitě přesedl na čtyřkolku Suzuki 400.

David Václavík miluje řízení. Ve třinácti letech bravurně zvládá Tatru v terénu.
David Václavík miluje řízení. Ve třinácti letech bravurně zvládá Tatru v terénu. | Foto: René Václavík

Asi by se k nim nedostal tak snadno a brzy, kdyby nepocházel ze závodnické rodiny. Odmala ho k autům vede otec René i dědeček, také automobilový závodník, Libor Václavík. Ten se v nedávné době proslavil kaskadérským kouskem, kdy s Tatrou přejel nejvyšší překážku na světě.

Libor Václavík je také jedním ze zakladatelů centra bezpečné jízdy Libros Ostrava. A právě díky tomu se jeho vnuk David motal okolo strojů odmala. V šesti letech už kroužil na zasněžené ploše testovací tratě s Renaultem Laguna.

"Děda dal Davidovi k osmým narozeninám dárek - Fiat 126p , tedy dobře
známý polský "maluch". Chtěl, aby se naučil řídit co nejdřív, zejména proto, že bylo vidět, že má talent," vzpomíná Dalimil Frič z Librosu.

Projekt ilegální autoškoly vždy probíhal na uzavřeném prostoru, připomíná Frič. Pak David přesedl do off-roadu značky Nissan a začal se učit v terénu pod dohledem dědečka. V osmi letech poprvé usedl za volant nákladní Tatry a v deseti už řídil trucktrialový speciál Tatra 813 8×8 kolos, se kterým závodil Libor Václavík, Davidův dědeček.

"Měl velký cit pro spojku a řazení rychlostí velkou a těžkou pákou s meziplynem včetně řazení "půlek", tolik složité i pro zdatného řidiče, zvládal skvěle," vzpomíná Dalimil Frič.

V roce 2015 přišel další "výukový vůz" s technologií Easydrift. S ním se učí smyky a driftování kolem kuželů. První velké veřejné představení Junior Drifting předvedl před 100 000 diváky na dnech NATO v roce 2016 na mošnovském letišti, vloni měl samostatné driftovací vystoupení na mezinárodním Czech Stunt Days na domácím "hřišti", tedy v Centru bezpečné jízdy Libros Ostrava.

 

Právě se děje

před 15 minutami

Trump zrušil veškeré sankce, které USA uvalily na Turecko kvůli operaci v Sýrii

Americký prezident Donald Trump nařídil zrušit veškeré sankce, které Spojené státy minulý týden uvalily na Turecko kvůli jeho vojenskému vpádu na severovýchod Sýrie. Trump to oznámil na tiskové konferenci s tím, že Turecko informovalo americkou vládu, že v Sýrii ukončí bojové operace a že klid zbraní bude trvalý.

Trump také naznačil, že sankce proti Turecku mohou být opět uvaleny, pokud by se "stalo něco, co by se mu nelíbilo".

Zdroj: ČTK
před 17 minutami

Pohledávky britské Citibank vůči OKD jsou platné, rozhodl soud

Pohledávky za více než deset miliard korun, které za společností OKD přihlásila v roce 2016 britská banka Citibank, jsou oprávněné. Rozhodl o tom Krajský soud v Ostravě. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Spor pravděpodobně bude pokračovat u vyšší instance, protože zástupce insolvenčního správce i státní zástupce se odvolají. Rozhodnutí soudu právníci obou stran odmítli komentovat.

Těžební firma OKD se do úpadku dostala v roce 2016. Insolvenční správce Lee Louda tehdy pohledávky Citibank zamítl, a banka se tak nemohla účastnit insolvenčního řízení, jinak by byla největším věřitelem firmy. Citibank zastupuje držitele dluhopisů, které vydala v roce 2014 společnost New World Resources (NWR), jež v té době byla majitelem OKD. Společnost OKD za tyto závazky ručila.

Zdroj: ČTK
Další zprávy