Třináctiletý David jezdí s osmikolovou Tatrou v terénu a driftuje s ní na závodech. Řídí od čtyř let

Eva Srpová Eva Srpová
6. 2. 2018 6:47
David Václavík má ježdění a závodění s auty v krvi. Už od útlého věku ho k němu vede jak otec, tak dědeček, bývalý závodník. V posledních letech ho nejčastěji diváci uvidí za volantem osmikolové Tatry, se kterou zdolává překážky na polygonu, anebo s ní driftuje.
13letý kluk řídil Tatru v extrémním terénu. Zvládl to skvěle | Video: SEJFER

David Václavík je dítě školou povinné, letos bude slavit čtrnácté narozeniny. Ale za volantem se chová jako zkušený závodník. Poprvé usedl za řídítka podomácku vyrobeného motokrosového speciálu ve čtyřech letech a z něj okamžitě přesedl na čtyřkolku Suzuki 400.

David Václavík miluje řízení. Ve třinácti letech bravurně zvládá Tatru v terénu.
David Václavík miluje řízení. Ve třinácti letech bravurně zvládá Tatru v terénu. | Foto: René Václavík

Asi by se k nim nedostal tak snadno a brzy, kdyby nepocházel ze závodnické rodiny. Odmala ho k autům vede otec René i dědeček, také automobilový závodník, Libor Václavík. Ten se v nedávné době proslavil kaskadérským kouskem, kdy s Tatrou přejel nejvyšší překážku na světě.

Libor Václavík je také jedním ze zakladatelů centra bezpečné jízdy Libros Ostrava. A právě díky tomu se jeho vnuk David motal okolo strojů odmala. V šesti letech už kroužil na zasněžené ploše testovací tratě s Renaultem Laguna.

"Děda dal Davidovi k osmým narozeninám dárek - Fiat 126p , tedy dobře
známý polský "maluch". Chtěl, aby se naučil řídit co nejdřív, zejména proto, že bylo vidět, že má talent," vzpomíná Dalimil Frič z Librosu.

Projekt ilegální autoškoly vždy probíhal na uzavřeném prostoru, připomíná Frič. Pak David přesedl do off-roadu značky Nissan a začal se učit v terénu pod dohledem dědečka. V osmi letech poprvé usedl za volant nákladní Tatry a v deseti už řídil trucktrialový speciál Tatra 813 8×8 kolos, se kterým závodil Libor Václavík, Davidův dědeček.

"Měl velký cit pro spojku a řazení rychlostí velkou a těžkou pákou s meziplynem včetně řazení "půlek", tolik složité i pro zdatného řidiče, zvládal skvěle," vzpomíná Dalimil Frič.

V roce 2015 přišel další "výukový vůz" s technologií Easydrift. S ním se učí smyky a driftování kolem kuželů. První velké veřejné představení Junior Drifting předvedl před 100 000 diváky na dnech NATO v roce 2016 na mošnovském letišti, vloni měl samostatné driftovací vystoupení na mezinárodním Czech Stunt Days na domácím "hřišti", tedy v Centru bezpečné jízdy Libros Ostrava.

 

Právě se děje

Další zprávy