Nenápadná a zdánlivě jednoduchá součástka, která rozhoduje o životě a smrti. I tak by se dalo mluvit o stěračích. Pro výhled řidiče jsou nepostradatelné, přitom snadno selžou. Pohybují se, ale neodvedou požadovanou práci.
Stírací lišty jsou dnes vyráběny z pokročilejších materiálů než v minulosti. Dokud jsou v pořádku, odvádějí velmi dobrou práci, i když jsou tenčí a lehčí. Odvrácenou stranou je ovšem snazší zranitelnost.
Auta se špinavými šmouhami přes půl okna jsou nejčastěji vidět právě teď, v prvních jarních dnech. Podepsala se na nich zimní sezóna. Stačí pár ranních mrazíků, aby se stěrače proběhly po namrzlém skle.
Tenkým břitům lišt nedělá dobře ani souvislá hladká vrstva ledu, jehož povrch je vždy hrubší, než vypadá. Jakmile na skle zůstane pár ostrůvků ztvrdlého ledu nebo zmrzlých kapek, je poškození dílem okamžiku.
U moderních vozů tomu pomáhá automatický režim stěračů. Dobře míněný pomocník řízený čidly za sklem hned po zapnutí zapalování zaregistruje zhoršenou viditelnost a spustí akci. I to je důvod se raději nejdříve zahřát důkladným ručním oškrábáním skla a až potom usednout za volant. Paradoxně i pro šťastné jedince, kteří mají čelní okno vyhřívané.
Jakmile stěrače začnou nechávat na skle zřetelné špinavé stopy, je rozhodně třeba neodkladné výměny. Špatný výhled řidiče je bez debaty riskantní, trpí ale i samotné okno. Prachové částice jsou abrazivní a jejich opakované přejíždění sklo poškrábe.
Při výběru náhradních dílů není od věci vyzkoušet nejdříve značkové servisy. Přestože třeba u olejů si účtují nepřiměřené marže, stěrače se všude vejdou do částky, která vás neodradí od další návštěvy.
Někdy přitom zanikají i obvyklé rozdíly mezi asijskými a evropskými značkami. Například e-shop Škody nabídne na Octavii třetí generace kompletní nové lišty za 989 korun, u Hondy Civic necháte v opravně o sto korun méně. Výrobce zde totiž pragmaticky dodává samostatné břity. Podobnou cenu zaplatíte za originální stěrače i na Dacii Duster a Sandero.
Konkrétně však záleží na servisní politice každé automobilky. Robustní stěrače na naši dlouhodobou Kiu Sorento bychom například pořídili jen v kompletní sadě za 1300 korun.
Zručnější motoristé si mohou pořídit i samostatné břity a vyměnit je svépomocí. I u značek skupiny Volkswagen se originální sady prodávají za částky kolem 250 korun. V druhovýrobě lze pořídit také stěrače prověřených dodavatelů jako Bosch a Continental. U nápadně levných výrobků neznámých značek je na místě spíše opatrnost.
Snaha splnit všechny požadavky za co nejnižší cenu totiž vede k tomu, že jen drobná tolerance funkci stěrače znehodnotí. O čemž se opakovaně přesvědčili i kupující nových vozů prémiových značek, kteří museli nepovedené stěrače reklamovat hned cestou ze showroomu.