Stále se vám v autě mlží okna? Budete se divit, příčina může být pod kobercem

Martin Frei Martin Frei
26. 1. 2022 14:15
My lidé nevydechujeme jen oxid uhličitý, ale i vlhkost a mastnotu. Proto okna automobilu, v němž sedáme dlouhé hodiny, potřebují jednou za čas umýt zevnitř. Když se ale mlžný povlak na sklech vytvoří za pár dní znovu, je něco špatně. Babské rady na mytí bizarními prostředky nefungují, někde v autě je prostě moc vlhko. Podívejme se na místa, kde to hrozí nejčastěji.
Foto: Shutterstock

Na chronicky zamlžená okna se lidé ptají často, v opravnách i na internetu. Ve vzdělaném 21. století se přitom lze dočíst podivuhodné rady. Například mytí skel pěnou na holení nebo svépomocnou tvorbu pohlcovačů vlhkosti. Krátkodobě mohou přinést jistou úlevu, ale podstatu problému nevyřeší. Místo na příčinu totiž míří pouze na příznaky.

Nadměrné mlžení oken je důsledkem trvale vysoké vlhkosti v kabině. V prvních minutách po zimním startu, než se vzduch v kabině ohřeje, je normální. Ventilace je však navržená tak, aby si s tím dokázala rychle poradit.

Filtr zachycuje velké množství nečistot. Lépe je měnit ho každý rok.
Filtr zachycuje velké množství nečistot. Lépe je měnit ho každý rok. | Foto: Shutterstock

Musí ovšem fungovat správně. Právě ve ventilačním okruhu jsou dvě místa, kde se může hromadit vlhkost a proudící vzduch ji stále znova vynáší dovnitř kabiny. Prvním je filtr na samotném vstupu do celé ventilační soustavy. Drobnost za tři sta korun, kterou mají skrblíci sklon při servisní prohlídce vynechat. Za několik let nahromaděný prach, pyl a nečistoty pak zadržují vlhkost jako houba.

Stejný proces může nastat o stupeň dále, v tepelném výměníku. To je komora, v níž vzduch dosahuje požadované teploty tím, že proudí přes radiátor topení nebo výparník klimatizace. Právě druhý případ ovšem vede k vysrážení vlhkosti, která by pak měla odtéct pod auto - odtud známé loužičky, když s klimatizovaným vozem někde zastavíte.

V útrobách složitě tvarovaných dílů ale vždy nějaká ta kapka zůstane a po delší době používání se kapek sejde víc než dost. Výsledkem toho je častěji tvorba plísní a nepříjemný zápach. Výměník však patří k důvodným podezřelým i při hledání původu vlhkosti ve vozidle. 

Přístup k tepelnému výměníku je po odkrytí plastů u nohou spolujezdce.
Přístup k tepelnému výměníku je po odkrytí plastů u nohou spolujezdce. | Foto: ford-forum.de

Náprava je zde složitější než u filtru, který stačí jednoduše vyměnit. Výměník ukrytý pod palubní deskou je přístupný poměrně obtížně. Zručnější uživatelé sdílí postupy na čištění pomocí sprejů s aplikační hadičkou. Pokud už je však výparník klimatizace zanesený výrazněji, nemusí to stačit. Profesionálové proto doporučují důkladnější proplach čisticí kapalinou

Vůbec nejčastější způsob, jakým se voda do kabiny dostane, jsou netěsnosti a ucpané odtokové hadice z míst, odkud měla vytéct ven. První z nich je prostor pod takzvaným torpédem neboli krytem stěračů. Tudy se také nasává vzduch do ventilace, proto je do přepážky otevřený přístup vzduchu. Spolu s ním se sem dostává také prach, listí, jehličí a za deště voda. 

Velké nečistoty zachytí vrchní plastová mřížka. Spousta menších se ale dostane dovnitř a ucpe odtokové hadičky.
Velké nečistoty zachytí vrchní plastová mřížka. Spousta menších se ale dostane dovnitř a ucpe odtokové hadičky. | Foto: ford-forum.de

Ta by měla následně odtéct hadičkami v rozích. Když se za léta provozu zanesou nečistotami, voda se v přepážce pod stěrači hromadí, až začne přetékat kolem ventilátoru do kabiny a v tichosti zaplavovat prostor pod nohama řidiče nebo spolujezdce. Posádka si dlouho nemusí ničeho všimnout, protože vlhkost nasákne do spodního koberce, přes nějž jsou ve většině aut položené tvarované koberečky.

Vozy vybavené otevíracím střešním oknem mají odtoky také ve střeše. I do nich pronikají nečistoty, a pokud je ucpou, najde si voda cestu jinam. Buď pod nohy cestujících vzadu, nebo do kufru. Kanálky a hadičky zde i v přední části karoserie je proto potřeba pravidelně čistit.

První krok: nahlédnout pod vrchní koberce a prověřit stav těch spodních.
První krok: nahlédnout pod vrchní koberce a prověřit stav těch spodních. | Foto: Shutterstock

Nakonec se do kabiny může dostat kapalina ostřikovače, je-li auto vybaveno zadním stěračem. Hadička k němu bývá spojená ze dvou částí, které se mohou působením nadměrného tlaku rozpojit - buď když kapalina v zimě zamrzne, nebo když se ucpe tryska ostřikovače. 

Jelikož nefunkční zadní ostřikovač považujeme za banalitu, zůstane závada často neodhalena. Při každém opláchnutí čelního skla tak vyteče půl deci kapaliny do kufru, až se v něm vytvoří malý bazén. Nejčastěji v boční kapse pro umístění nářadí či lékárničky.

Při pátrání po příčinách nadměrného mlžení oken je určitě záhodno začít havarijními stavy. Tedy právě kufrem, vlhkými koberci a vyplavenou přepážkou pod stěrači. Výměna vzduchového filtru kabiny by měla správně patřit ke každoroční prevenci, důkladnější opraváři doporučují před každou jarní sezonou i dezinfekci tepelného výměníku.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 34 minutami

Ledecká je popáté Královnou bílé stopy

Trojnásobná olympijská vítězka Ester Ledecká je popáté Královnou bílé stopy. Vyhrála i hodnocení obou svých sportů, tedy alpského lyžování a snowboardingu. Na trůnu vystřídala snowboardcrossařku Evu Samkovou, která o vrchol olympijské sezony přišla poté, co si v prosinci zlomila obě nohy u kotníků. Naopak Ledecká v Pekingu vyhrála paralelní obří slalom na snowboardu a přidala ke dvěma zlatým olympijským medailím z Pchjongčchangu další triumf.

Ledecká na ZOH útočila na medaile i na lyžích. V kombinaci skončila čtvrtá, v superobřím slalomu pátá a ve sjezdu ji jen hrubá chyba srazila až na 27. příčku. Na stupně vítězů se mezi lyžařkami dostala v závodech Světového poháru. Při únorových sjezdech v Crans Montaně byla první a druhá, v lednu obsadila třetí příčku při sjezdu v Cortině d'Ampezzo. Třetí místo jí patřilo i v celkovém hodnocení sjezdu ve Světovém poháru.

Aktualizováno před 1 hodinou

Německo a Francie oznámily první případy opičích neštovic, WHO se obává šíření

Po zjištění výskytu opičích neštovic v několika evropských zemích z tohoto týdne potvrdilo první případy této vzácné nemoci také Německo, Francie, Belgie a Kanada. Austrálie má podezření na nákazu u muže, který se vrátil z cesty do Evropy. Opičí neštovice jsou vzácné virové onemocnění, jehož projevy jsou podobné lidským neštovicím, avšak obvykle s mírnějšími projevy. Zástupce Světové zdravotnické organizace dnes řekl, že v souvislostí s nadcházejícím létem se obává šíření této nemoci.

První dva výskyty oznámila Belgie. Nákaza se objevila u dvou lidí z různých měst, kteří se však v poslední době zúčastnili téhož večírku na blíže neurčeném místě. Oba mají mírný průběh onemocnění. Virolog Steven Van Gucht z belgické agentury pro veřejné zdraví Sciensano agentuře Reuters řekl, že očekává další nárůst případů, Belgie však podle něj zvládne dostat virus pod kontrolu.

Virus se podle Světové zdravotnické organizace (WHO) přenáší blízkým kontaktem s tkání a tělesnými tekutinami nakaženého a také kapénkami. Přenos může nastat rovněž přes kontaminované materiály, například přes ložní prádlo.

Zdroj: ČTK
Další zprávy