Do Škody 706 RTO pro máslo. Legendární autobus se proměnil v pojízdnou prodejnu

Tato Škoda 706 RTO se proměnila v pojízdnou prodejnu.
Původní stav
Po rekonstrukci
Ceněný veterán
Prodejna uvnitř
Foto: Madeta
Eva Srpová Eva Srpová
1. 11. 2018 12:30
Slavný československý autobus Škoda 706 RTO netřeba nikomu moc představovat. Krásný kulatý stroj vyráběla Karosa spolu s LIAZ a v současnosti je to vyhledávaný a cenný veterán. Jeden v dezolátním stavu pořídila jihočeská firma Madeta a přestavěla ho na pojízdnou prodejnu. Poprvé ho vystavila při příležitosti stého výročí založení republiky.

Škoda 706 RTO je v současnosti cenný a vyhledávaný veterán. Autobus se sice prodával pod jménem Škoda, avšak na stavbě se podílely firmy LIAZ a Karosa z Vysokého Mýta. Základ měl v nákladním voze, ovšem RTO značilo "rámový, trambusový, osobní" autobus.

Původní stav exempláře, který se přestavěl na pojízdnou prodejnu.
Původní stav exempláře, který se přestavěl na pojízdnou prodejnu. | Foto: Madeta

Karosa dodávala karoserie a také autobus kompletovala, podvozek byl dílem tehdy čerstvě založené liberecké firmy LIAZ. Představen byl v roce 1956, vyrábět se začal o dva roky později. Letos tedy slaví 60 let od premiéry. S výrobou se skončilo v 70. letech.

Autobus uchvátil veřejnost svými tvary. Vzniklo několik typů, přičemž velmi vyhledávaný je model LUX s prosklenou střechou, který byl určen na dálkové jízdy. Celkem vzniklo téměř 14 969 autobusů.

Mnoho z nich ale zamířilo do zahraničí, například i na Kubu, do Sovětského svazu nebo do Egypta. V Česku se jich dochovalo jen asi 80, i proto, že renovace autobusu Škoda 706 RTO bývá finančně velmi nákladná.

Jeden exemplář koupila jihočeská mlékárna Madeta a rozhodla se ho přestavět na pojízdnou prodejnu. "Pořídili jsme ho v roce 2015 od sběratele ze Zábřehu na Moravě, který si z něj chtěl udělat karavan, ale nakonec se k tomu nedostal.

Typ 706 RTO LUX, autokar kdysi určený pro dálkové jízdy.
Typ 706 RTO LUX, autokar kdysi určený pro dálkové jízdy. | Foto: Iveco

Původně jsme chtěli mít autobus hotový na 110. narozeniny, které naše firma slavila v roce 2016, ale nakonec se to protáhlo až do letoška," řekla Aktuálně.cz tisková mluvčí Madety Marta Faktorová.

Premiérová jízda proběhla přesně na sté narozeniny republiky, kdy autobus zaparkoval v Hluboké nad Vltavou a poprvé otevřel své zadní dveře pro zákazníky. "Jsme rádi, že jsme do rekonstrukce šli i za cenu vysokých nákladů, které se vyšplhaly do několika milionů korun, a to nejen v historickém kontextu, ale i proto, že tyto autobusy rychle mizí," dodala Marta Faktorová.

Autobus původně fungoval jako pojízdná laboratoř Státních hmotných rezerv, Madeta ani její předchůdce Jihočeské mlékárny pojízdné prodejny samy neprovozovaly, nicméně tento koncept mobilních provozoven byl za socialismu poměrně běžný. "Víme, že poslední taková jezdila v jižních Čechách do roku 2003 na Blatensku. Provozoval ji pan Plavec, u kterého se byli kolegové před renovací autobusu podívat na interiér, aby se inspirovali při projektování prodejny," dodala Marta Faktorová.

Autobus renovovali v dílně Dopravního podniku města České Budějovice, divize trolejbusy, konkrétně šéf dílen Jindřich Pícha a klempíř Josef Pilný, kteří mají s renovacemi veteránů, a především autobusů, zkušenosti.

V interiéru je technické zázemí rozšířené o elektrocentrálu, chladicí vitríny, obslužný pult, LCD projektor a samozřejmě EET pokladnu. Zákazníci vcházejí do autobusu zezadu, u pokladny za řidičem zaplatí a vycházejí ven předními dveřmi.

Protože jde o historický autobus, nebude brázdit české vesnice příliš pravidelně, má sloužit hlavně jako prodejna při různých promoakcích a bude se objevovat na tradičních trzích.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Sevilla vyhrála na hřišti Levante, Vaclík se do branky nedostal

Sevilla zvítězila v 31. kole španělské fotbalové ligy 1:0 na hřišti Levante. Český brankář Tomáš Vaclík strávil utkání na lavičce úspěšného týmu.

Seville vystřelil výhru podruhé za sebou Júsuf En-Nesjrí, který dal v 50. ligovém utkání za klub 21. branku - pouze Julio Baptista (31) a Carlos Bacca (24) měli ve stejném dresu lepší bilanci. Andaluský celek vyhrál venku podesáté v sezoně, čímž vyrovnal klubový rekord.

Sevilla se v neúplné tabulce dostala na třetí místo o dva body před Barcelonu, která má ale dvě utkání k dobru. Levante je jedenácté.

Španělská fotbalová liga - 31. kolo:

Levante - FC Sevilla 0:1 (53. En-Nesjrí), Pamplona - Valencie 3:1 (13. Martínez Calvo, 32. Calleri, 67. Torres z pen. - 30. Gameiro), Betis Sevilla - Bilbao 0:0,

21:00 Alavés - Villarreal, Elche - Valladolid,

22:00 Cádiz - Real Madrid.

Tabulka:

1. Atlético Madrid 31 21 7 3 57:20 70
2. Real Madrid 31 20 7 4 53:24 67
3. FC Sevilla 32 21 4 7 47:25 67
4. FC Barcelona 30 20 5 5 69:26 65
5. Villarreal 31 12 13 6 48:34 49
6. Betis Sevilla 32 14 7 11 42:45 49
7. San Sebastian 31 12 11 8 48:33 47
8. Pamplona 32 10 10 12 30:37 40
9. Granada 30 11 6 13 36:50 39
10. Bilbao 31 9 11 11 39:33 38
11. Vigo 31 9 11 11 41:48 38
12. Levante 32 9 11 12 38:45 38
13. Cádiz 31 9 9 13 27:45 36
14. Valencie 32 8 11 13 40:47 35
15. Getafe 31 7 10 14 22:34 31
16. Valladolid 30 5 12 13 27:41 27
17. Huesca 31 5 12 14 31:46 27
18. Alavés 31 6 9 16 25:47 27
19. Elche 31 5 11 15 27:48 26
20. Eibar 31 4 11 16 22:41 23
Další zprávy