Divá Barča Škoda 706 R. Za volantem jednoho z nejkrásnějších náklaďáků

Divá Barča Škoda 706 R. Za volantem jednoho z nejkrásnějších náklaďáků
Foto: Jiří Šmíd
Michal Borský
19. 1. 2020 6:57
Asi každý z vás si vybaví notoricky známý nápěv písně Ladislava Vodičky o řidiči a jeho tvrdém chlebu. Je-li nějaké vozidlo přímo ztělesněním této pravdy, pak je to bezesporu Škoda 706 R, nejspíš nejkrásnější náklaďák, jaký u nás kdy vznikl.

Když se díváte mezi příčkami jejího gigantického volantu na nekonečnou příď s okřídleným šípem na samém konci, mimoděk vám v mysli vytanou rázovité postavy chlapů s drsnýma rukama od šmíru, věčnou cigaretou v koutku úst a měkkým srdcem pod modráky.

Jeden z nich mi po letech vypravoval, že chodit v zimě do práce se rovnalo pobytu v jádru ekologické katastrofy: již zdálky bylo vidět těžký naftový mrak, vznášející se nehybně nad areálem ČSAD a teorie o škodlivosti kouření tabáku nabývala v těchto kulisách naprosté nicotnosti.

Ano - zatímco dnes mají naftové motory podivný nakyslý odér, starší stroje čpí štiplavým pachem, na který už jsme skoro zapomněli. Když se podíváte za odjíždějící Barčou, užijete si dosyta nejen mračen černého dýmu, halícího vzdalující se tupláky, ale i brumenda velkého motoru či hlasitého loupání v převodovce.

Do modelové řady patřil také dnes už ikonický autobus Škoda 706 RTO.
Do modelové řady patřil také dnes už ikonický autobus Škoda 706 RTO. | Foto: DPP

Všech pět stupňů se řadí pochopitelně na dvakrát a směrem dolů povinně i s meziplynem - pokud netrefíte jeho správnou míru, nezařadíte, což může vést k nebezpečným situacím například při jízdě z kopce. Šichta je také s volantem, který postrádá servo.

Zatímco u pozdějších modelů jste se mohli celým mužem položit na horizontálně situovaný věnec a usnadnit si tak točení, u takřka svisle zasazeného kola 706 R přijdou v zatáčkách vhod i silné paže spolujezdce. Zatočit na místě? Nemyslitelné!

Pro méně znalé je potřeba vysvětlit, co se skrývá pod označením Škoda 706 R. Jedná se o předválečnou řadu těžkých užitkových automobilů, kdy 70 označuje nostnost 70 metráků, šestka na konci zase počet válců motoru. Erko pak informuje, že se jedná o rekonstruovaný typ.

Vznikly ale i další varianty, například 706 RS (sklápěč), dále také autobus 706 RO, tedy přímý předchůdce dnes už ikonického busu RTO, existovala i řada 806 R a 906 R, které zvládly větší náklad, lidově se jim říkalo osmituna nebo devítituna. Pamětníci by si možná vzpomněli také na popelářský vůz KuKA (Keller und Knappich Augsburg).

Barču vyvíjeli v utajení během druhé světové války. První generace 706 R je dokonce nejvzácnější, zatím v Česku nenatrefíte na pojízdný kus, i když několik v nálezovém stavu existuje. Poznal by se snadno díky výrazně členité masky chladiče, podle které se autu dostalo přezdívky Krokodýl.

První prototypy s výjimkou jednoho kusu vznikly až v letňanské Avii, továrna Škoda, resp. AZNP neměly s nákladními vozy nic společného. I proto, že mladoboleslavská fabrika byla po bombardování Rudou armádou těsně po konci války poničená.

K přerozdělení automobilové výroby připomínající kulový blesk došlo na území Československa po politickém rozhodnutí před koncem 40. let. V letech 1946 až 1951 se tedy řada 706 R vyráběla v Letňanech, po přechodu Avie na výrobu proudových letounů byla produkce přemístěna do Mnichova Hradiště, motory vznikaly v libereckém Hanychově.

Logickým následkem přenosu výroby a administrativních zmatků byl dočasný pokles kvality výrobků. Není bez zajímavosti, že významný počet vyrobených vozů putoval na export, a to přestože na domácí půdě se potřebné nákladní techniky nedostávalo. Jenže valuty měly zkrátka vyšší cenu. Lodě Československé námořní plavby s nákladem škodováckých těžkotonážníků mířily do Jižní Ameriky, Asie, Afriky a samozřejmě i na evropské trhy.

Dochovalo se několik sklápěčů, valníků a cisteren.
Dochovalo se několik sklápěčů, valníků a cisteren. | Foto: Jiří Šmíd

V 50. letech byla řada 706 R stará teprve deset let, ale už se dalo mluvit o morálním i technickém zastarávání. V přípravě byl už mnohem modernější "trambus" 706 RT, od něhož si tehdejší orgány hodně slibovaly. Milé Barče odzvonil umíráček v roce 1958 po vyrobení několika desítek zbylých exemplářů.

Otázka počtu dochovaných exemplářů se dá zodpovědět jen odhadem, i když kvalifikovaným. Existuje několik valníků, sklápěčů a cisteren. Můžeme s jistotou dokumentovat dvanáct jezdících vozů, dalších osm kompletních, omezeně pojízdných či momentálně v renovaci.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Schůzka ruského prezidenta Putina a jeho amerického protějška Bidena, chystaná na červen, se může uskutečnit ve Švýcarsku, uvedl ruský list Kommersant

Moskva dosud oficiálně nepotvrdila, že se schůzka uskuteční. Ještě hodně záleží na tom, jak dopadnou jednání šéfů diplomacií obou zemí Sergeje Lavrova a Antonyho Blinkena, naplánovaná na 19. a 20. května na Islandu, připomněl Kommersant.

Biden navrhl Putinovi schůzku během telefonického rozhovoru v polovině dubna. Přesný termín nebyl uveden. Bílý dům jako místo setkání navrhl třetí zemi. Kreml uvedl, že nedal oficiální odpověď ohledně schůzky a Moskva návrh studuje. Podle zdrojů Kommersantu Biden navrhl, že by se mohl s Putinem sejít v jedné z evropských zemí 15.-16. června.

před 3 hodinami

Mexický prezident se omluvil za 110 let starý masakr Číňanů

Mexický prezident Andrés Manuel López Obrador se omluvil za 110 let starý masakr Číňanů ve městě Torreón. Masového vraždění, které López Obrador označil za malou genocidu, se dopustily oddíly hlásící se k mexické revoluci, uvedla agentura AP. Během tří dnů bylo zavražděno 303 osob, což byla zhruba polovina tehdejší čínské komunity v Torreónu.

"Musím se smutkem říct, že i po této malé genocidě pokračovaly beztrestný útlak a vraždění členů čínské komunity, ať už kvůli rasismu nebo z úmyslu je okrást," uvedl López Obrador. Podle něj diskriminace byla založena na rozšířených stereotypech, kterým Číňané v té době čelili.

Mexický prezident také řekl, že jeho země je vděčná za bratrství, které Čína prokázala během epidemie covidu-19. Mexiko, které vykazuje čtvrtý nejvyšší počet úmrtí v souvislosti s covidem-19, si v Pekingu objednalo zhruba 29 milionů dávek vakcíny proti covidu-19, z nichž zatím dostalo deset milionů.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Do španělského autonomního města Ceuty, jež leží na africkém kontinentě, v pondělí nelegálně vstoupilo nejméně 2700 lidí a mezi nimi stovky nezletilců

Španělské úřady uvedly, že se jedná o druhý početnější příchod migrantů za poslední měsíc. Na konci dubna do Ceuty doplavalo z Maroka přes 150 lidí. Občas se migranti, hlavně ve větších skupinách, snaží překonat pevninskou přísně hlídanou hranici. Na její zhruba osmikilometrové délce stojí také deset metrů vysoký plot. Dnešní hojnější přeplavání hranice, které začalo od ranních hodin, podle policie usnadnil také nízký příliv. Kapacity pro přijetí migrantů ve městě jsou v současnosti přeplněné, uvedla stanice RTVE.

Zdroj: ČTK
Další zprávy