Divá Barča Škoda 706 R. Za volantem jednoho z nejkrásnějších náklaďáků

Divá Barča Škoda 706 R. Za volantem jednoho z nejkrásnějších náklaďáků
Foto: Jiří Šmíd
Michal Borský
19. 1. 2020 6:57
Asi každý z vás si vybaví notoricky známý nápěv písně Ladislava Vodičky o řidiči a jeho tvrdém chlebu. Je-li nějaké vozidlo přímo ztělesněním této pravdy, pak je to bezesporu Škoda 706 R, nejspíš nejkrásnější náklaďák, jaký u nás kdy vznikl.

Když se díváte mezi příčkami jejího gigantického volantu na nekonečnou příď s okřídleným šípem na samém konci, mimoděk vám v mysli vytanou rázovité postavy chlapů s drsnýma rukama od šmíru, věčnou cigaretou v koutku úst a měkkým srdcem pod modráky.

Jeden z nich mi po letech vypravoval, že chodit v zimě do práce se rovnalo pobytu v jádru ekologické katastrofy: již zdálky bylo vidět těžký naftový mrak, vznášející se nehybně nad areálem ČSAD a teorie o škodlivosti kouření tabáku nabývala v těchto kulisách naprosté nicotnosti.

Ano - zatímco dnes mají naftové motory podivný nakyslý odér, starší stroje čpí štiplavým pachem, na který už jsme skoro zapomněli. Když se podíváte za odjíždějící Barčou, užijete si dosyta nejen mračen černého dýmu, halícího vzdalující se tupláky, ale i brumenda velkého motoru či hlasitého loupání v převodovce.

Do modelové řady patřil také dnes už ikonický autobus Škoda 706 RTO.
Do modelové řady patřil také dnes už ikonický autobus Škoda 706 RTO. | Foto: DPP

Všech pět stupňů se řadí pochopitelně na dvakrát a směrem dolů povinně i s meziplynem - pokud netrefíte jeho správnou míru, nezařadíte, což může vést k nebezpečným situacím například při jízdě z kopce. Šichta je také s volantem, který postrádá servo.

Zatímco u pozdějších modelů jste se mohli celým mužem položit na horizontálně situovaný věnec a usnadnit si tak točení, u takřka svisle zasazeného kola 706 R přijdou v zatáčkách vhod i silné paže spolujezdce. Zatočit na místě? Nemyslitelné!

Pro méně znalé je potřeba vysvětlit, co se skrývá pod označením Škoda 706 R. Jedná se o předválečnou řadu těžkých užitkových automobilů, kdy 70 označuje nostnost 70 metráků, šestka na konci zase počet válců motoru. Erko pak informuje, že se jedná o rekonstruovaný typ.

Vznikly ale i další varianty, například 706 RS (sklápěč), dále také autobus 706 RO, tedy přímý předchůdce dnes už ikonického busu RTO, existovala i řada 806 R a 906 R, které zvládly větší náklad, lidově se jim říkalo osmituna nebo devítituna. Pamětníci by si možná vzpomněli také na popelářský vůz KuKA (Keller und Knappich Augsburg).

Barču vyvíjeli v utajení během druhé světové války. První generace 706 R je dokonce nejvzácnější, zatím v Česku nenatrefíte na pojízdný kus, i když několik v nálezovém stavu existuje. Poznal by se snadno díky výrazně členité masky chladiče, podle které se autu dostalo přezdívky Krokodýl.

První prototypy s výjimkou jednoho kusu vznikly až v letňanské Avii, továrna Škoda, resp. AZNP neměly s nákladními vozy nic společného. I proto, že mladoboleslavská fabrika byla po bombardování Rudou armádou těsně po konci války poničená.

K přerozdělení automobilové výroby připomínající kulový blesk došlo na území Československa po politickém rozhodnutí před koncem 40. let. V letech 1946 až 1951 se tedy řada 706 R vyráběla v Letňanech, po přechodu Avie na výrobu proudových letounů byla produkce přemístěna do Mnichova Hradiště, motory vznikaly v libereckém Hanychově.

Logickým následkem přenosu výroby a administrativních zmatků byl dočasný pokles kvality výrobků. Není bez zajímavosti, že významný počet vyrobených vozů putoval na export, a to přestože na domácí půdě se potřebné nákladní techniky nedostávalo. Jenže valuty měly zkrátka vyšší cenu. Lodě Československé námořní plavby s nákladem škodováckých těžkotonážníků mířily do Jižní Ameriky, Asie, Afriky a samozřejmě i na evropské trhy.

Dochovalo se několik sklápěčů, valníků a cisteren.
Dochovalo se několik sklápěčů, valníků a cisteren. | Foto: Jiří Šmíd

V 50. letech byla řada 706 R stará teprve deset let, ale už se dalo mluvit o morálním i technickém zastarávání. V přípravě byl už mnohem modernější "trambus" 706 RT, od něhož si tehdejší orgány hodně slibovaly. Milé Barče odzvonil umíráček v roce 1958 po vyrobení několika desítek zbylých exemplářů.

Otázka počtu dochovaných exemplářů se dá zodpovědět jen odhadem, i když kvalifikovaným. Existuje několik valníků, sklápěčů a cisteren. Můžeme s jistotou dokumentovat dvanáct jezdících vozů, dalších osm kompletních, omezeně pojízdných či momentálně v renovaci.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 minutou

Maďarská policie dopadla českého převaděče, vezl třicet Syřanů

Policejní hlídka ve městě Dunavecse v centrální části Maďarska v nočních hodinách objevila ve vozidle se slovenskou poznávací značkou řízeném českým občanem tři desítky Syřanů bez dokladů, kteří nemohli prokázat, že se v Maďarsku nacházejí legálně. Oznámila to v pátek maďarská policie na svém webu, na kterém zveřejnila také snímky z nitra dodávky plné uprchlíků.

Zatímco Syřany maďarské úřady po výslechu vyhostí, řidiče policie zadržela a chystá se požádat o uvalení vazby, protože je podezřelý z obchodování s lidmi. Za to mu může v případě odsouzení hrozit trest až pěti let vězení za normálních okolností, za přitěžujících až 15 let, dodala policie.

Zdroj: ČTK
před 5 minutami

Zaměstnanci italské Alitalie protestovali proti úbytku pracovních míst

Silnici mezi římským letištěm Fiumicino a metropolí dnes zablokovaly stovky protestujících. Vyzývali italskou vládu, aby zabránila zániku pracovních míst při přeměně ztrátové Alitalie na nové aerolinky ITA. Informovala o tom agentura Reuters. Protestující se usadili uprostřed silnice, policisté se štíty přihlíželi. Alitalia a další letecké společnosti musely zrušit přes 130 letů.

Ztrátová Alitalia činnost ukončí 15. října. Nástupnická ITA si podle odborů ponechá pouze 2800 z téměř 11 000 zaměstnanců Alitalie. Nástupnické aerolinky podle nich také nabízí méně štědrou pracovní smlouvu. Zaměstnanci Alitalie dále požadují, aby jejich podpora v nezaměstnanosti trvala pět let místo dojednaného jednoho roku.

Vyjednávání mezi leteckou společností ITA a odbory je nyní pozastaveno. "Vláda o tomto vyjednávání mlčí. Pro nás je zásadní proto, aby se zachovala pracovní místa," uvedly odbory v prohlášení.

Zdroj: ČTK
před 38 minutami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy. Brabec to řekl novinářům.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
Další zprávy