Elektromobil za čtvrt milionu? Na Slovensku začal stát přispívat na jejich nákup

Peugeot e-208 je jedním z na Slovensku vyráběných elektromobilů.
Volkswagen e-up! - 449 900 Kč
Škoda Citigoe iV - 479 900 Kč
Smart EQ fortwo - 591 690 Kč
Smart EQ forfour - 591 690 Kč Zobrazit 11 fotografií
Foto: Peugeot
Jan Matoušek Jan Matoušek
11. 12. 2019 6:02
Od poledne 11. prosince mohou slovenští zájemci o elektrický nebo plug-in hybridní vůz zaregistrovat on-line svou žádost o státní pobídku. Ta se pohybuje ve výši osm nebo pět tisíc eur a dosáhnou na ni i soukromé osoby. Například elektrický Volkswagen e-up! tak může stát zhruba čtvrt milionu, tedy téměř o polovinu méně než na českém trhu.

Vyšší sumu osmi tisíc eur, v přepočtu 204 200 korun, dostanou zájemci o čistě elektrické vozidlo. Pět tisíc eur, v přepočtu 127 625 korun, dostanou zájemci o plug-in hybrid. I ten umí jezdit čistě na elektřinu, ale pouze určitou část trasy v řádech desítek kilometrů. Ke slovu tedy nejspíše přijde i klasický spalovací motor, většinou na benzin a výjimečně na naftu. V obou kategoriích jde jak o osobní vozy, tak i o užitková auta s celkovou hmotností do 3,5 tuny.

"Primárním cílem je motivovat spotřebitele k nákupu vozidel, která přispívají ke snižování množství vypouštěných znečišťujících látek," uvedl mluvčí slovenského ministerstva hospodářství, které výzvu na poskytnutí dotace vyhlásilo, Maroš Stanko. 11. prosince tedy bude spuštěna on-line registrace, kompletní žádosti bude možné podávat od 17. prosince.

Ceny po dotacích

V následujícím přehledu se můžete podívat na ceny některých elektrických a plug-in hybridních aut na Slovensku po započtení dotace osm nebo pět tisíc euro. Nutno podotknout, že jde o sumu získanou rozdílem aktuální ceníkové ceny, někde jde o akční sumu, a výše poskytované dotace. Škoda Citigo-e iV přitom v přehledu nefiguruje proto, že slovenské zastoupení značky má v ceníku poznámku "vyprodáno" a auto už není ani v konfigurátoru. Ještě nedávno přitom bylo auto dostupné i se startovacím bonusem za 17 590 euro.

Kia e-Niro - od 28 490 euro, v přepočtu asi 727 tisíc korun
Hyundai Ioniq Electric
- od 27 990 euro, v přepočtu asi 714 tisíc korun (v ceně je zahrnutý i bonus od dovozce)
Hyundai Kona Electric - od 27 890 euro, v přepočtu asi 712 tisíc korun (v ceně je zahrnutý i bonus od dovozce)
Nissan Leaf - od 27 630 euro, v přepočtu asi 705 tisíc korun
Peugeot e-208 - od 20 990 euro, v přepočtu asi 536 tisíc korun (v ceně je zahrnutý i bonus od dovozce)
Renault Zoe - od 19 900 euro, v přepočtu asi 508 tisíc korun (v ceně je zahrnutý i bonus od dovozce)
Volkswagen e-up! - 9970 euro, v přepočtu asi 254 tisíc korun (v ceně je zahrnutý i bonus od dovozce)
Volkswagen e-Golf - 19 990 euro, v přepočtu asi 510 tisíc korun (v ceně je zahrnutý i bonus od dovozce)

Kia Niro PHEV - od 26 890 euro, v přepočtu asi 686 tisíc korun (v ceně je zahrnutý i bonus od dovozce)
Hyundai Ioniq PHEV - od 25 490 euro, v přepočtu asi 651 tisíc korun (v ceně je zahrnutý i bonus od dovozce)
Mitsubishi Outlander PHEV
- od 31 990 euro, v přepočtu asi 817 tisíc korun
Škoda Superb iV - od 29 430 euro, v přepočtu asi 751 tisíc korun
Toyota Prius Plug-in - od 25 990 euro, v přepočtu asi 663 tisíc korun (v ceně je zahrnutý i bonus od dovozce)

Žádat o příspěvek mohou právnické osoby, obce či vyšší územní celky, ale také fyzické osoby nejen z řad podnikatelů, ale i nepodnikatelů. Jinými slovy může na pobídku dosáhnout každý. Jedinou překážkou mohou být stanovené podmínky. Především cena auta nesmí překročit hranici 41 666,67 eura bez daně, tedy 50 tisíc eur s daní (v přepočtu asi 1,063 milionu korun bez daně a 1,276 milionu korun s daní).

To mimo jiné znamená, že na pobídku nedosáhnou zájemci například o Mercedes-Benz EQC nebo Audi e-tron, jejichž cena stanovenou sumu výrazně přesahuje. Další podmínkou je, že auto, pro které platí žádost o dotaci, je nové, a nebylo tedy ještě nikdy registrované. Zájemce ho zároveň musí zaplatit hotově, výzva uvádí, že není možné využívat leasing, a vlastnit nejméně dva roky. Po tyto dva roky musí mít auto také havarijní pojištění a na karoserii viditelně nálepku s textem "Jezdím ekologicky s podporou Ministerstva hospodářství Slovenské republiky".

Pro právnické osoby pak platí, že nejvýše mohou dostat pobídku ve výši 200 tisíc eur. To znamená na nákup 25 elektromobilů nebo 40 plug-in hybridů. Soukromníci, tedy nepodnikatelé, a obce či vyšší územní celky mohou získat podporu maximálně pro jedno vozidlo. Jakmile bude dotace schválena, má její příjemce rok na to, si auto koupit, a stát mu následně vyplatí pobídku ve zmíněné výši.

Ministerstvo hospodářství vyčlenilo na pobídky ze státního rozpočtu pět milionů eur, což by teoreticky mělo stačit na 625 elektromobilů. Tato částka se ale může s ohledem na vývoj situace zvýšit. Výzva je přitom časově neomezená, hraniční je pouze zmíněná suma ze státního rozpočtu.

Tím se aktuální výzva liší od té z konce roku 2016. Tehdy mohli také o dotace žádat soukromníci, sběr žádostí byl ale časově omezen. Ministerstvo nakonec dobu prodloužilo až do poloviny loňského roku, ani tak se ale nepovedlo vyčerpat celou sumu ve výši 5,2 milionu eur.

Poskytovaná suma byla tehdy pět tisíc eur na nákup elektromobilu a tři tisíce eur na nákup plug-in hybridu. Mluvčí ministerstva hospodářství Maroš Stanko říká, že meziročně narostl prodej zmíněných kategorií vozidel díky pobídkám až o 350 procent. Pořád jde ale o stovky kusů. ČTK uvádí, že výzva z roku 2016 podpořila nákup 831 elektrických nebo plug-in hybridních vozů. "Je předpoklad, že poptávka po elektromobilech bude i díky vyšším dotacím větší než u pilotního projektu," předpovídá Stanko.

"V evropských zemích je evidentní, že podíl elektromobilů roste zejména tam, kde zavedli pobídky," všímá si také vedoucí partner pro automobilový sektor v poradenské společnosti EY Petr Knap.

"Výše slev či jiných pobídek v kombinaci s jinými zvýhodněními mohou napomoci rozhodování části domácností," doplňuje s tím, že ale dotace nejspíše nikdy úplně nevykompenzují stále vysoký cenový rozdíl mezi běžným spalovacím vozem a elektromobilem či plug-in hybridem.

Například 100kW elektrický Volkswagen e-Golf stojí na Slovensku s pětitisícovým akčním bonusem 27 990 eur. Podobně výkonný benzinový Golf 1.5 TSI s 96 kW stojí od 18 820 eur (tři tisíce eur z této sumy lze ušetřit při nákupu skladového vozu).

Ani osmitisícová pobídka tedy úplně nesmaže cenový rozdíl, elektrický model je navíc zvýhodněn už přímo automobilkou. Mimochodem bonus na nákup elektromobilu či plug-in hybridu lze odečítat i z akčních cen. Zmíněný elektrický Golf tak může být, podle aktuálního ceníku, teoreticky zvýhodněný až 13 tisíci eur.

Na rozdíl od Slovenska se v České republice pobídky na nákup elektromobilů nikdy netýkaly soukromníků. A platí to i v rámci aktuální výzvy, která byla vyhlášena ministerstvem průmyslu a obchodu začátkem prosince. Sběr žádostí, které mohou podávat podnikatelé, nikoliv však například obce nebo kraje, začne 6. ledna příštího roku a skončí 28. května příštího roku.

Stát na podporu vyčlenil 50 milionů korun, přičemž žádat lze o podporu na elektrická vozidla, případně elektrická vozidla s prodlužovačem dojezdu. Nejde jen o osobní auta (ta mají limit 1,25 milionu korun bez DPH) a lehká užitková vozidla, ale i motocykly či čtyřkolky, minibusy a nákladní vozy do dvanácti tun. Žádat lze i o dotaci na neveřejnou nabíjecí stanici.

Výše dotace se odlišuje dle velikosti podniku. Malé podniky tak dostanou až 30 procent ceny osobního auta a 40 procent u ostatních kategorií vozidel. Pro střední podniky dosahuje výška podpory až 25 procent u osobních a 35 procent u ostatních vozidel a u velkých podniků je to až 20 procent u osobních a 30 procent u ostatních vozidel. Minimální výše dotace je potom 250 tisíc korun, což znamená, že ani jedna z kategorií si tak například nemůže koupit jen jednu Škodu Citigo-e iV. Pro podnikatele může být limitující i to, že podporu nelze získat na leasing elektrického auta.

Jak už však bylo řečeno, na rozdíl od Slovenska na pobídku k nákupu nedosáhne běžný zákazník. "Vzhledem k tomu, že už i Polsko zavádí dotace na nákup, je Česká republika v porovnání s našimi sousedy výjimkou, co se týče absence podpory pro spotřebitele," říká Petr Knap z EY. 

To má za následek minimálně dva jevy. Tím prvním je menší rozšíření elektromobilů mezi domácnostmi, druhý by ale mohl být ještě zásadnější. "Není dobře, že budeme vnímáni jako země Evropské unie, která pouze očekává, že jiné unijní státy v pobídkách podpoří rozvoj trhu, na který chtějí umisťovat výrobci produkty českého automobilového průmyslu," myslí si Knap.

Podle ministerstva životního prostředí přitom snahy o zavedení dotací i pro soukromé osoby existovaly. "Plánovali jsme se inspirovat německým modelem. To znamená polovina podpory od státu a polovina od výrobců," říká mluvčí resortu Dominika Pospíšilová. "Už v roce 2016 jsme kvůli tomu měli se zástupci některých automobilek i dovozců několik jednání, ale automobilky nejevily o participaci na dotačním programu zájem," dodává.

V České republice se na rozdíl od Slovenska zatím žádný elektromobil velkosériově nevyrábí. Změnit by to od příštího roku mohlo díky Hyundai Kona Electric, o jehož produkci v nošovickém závodě automobilky se v poslední době spekuluje. Naproti tomu na Slovensku se od roku 2013 montuje Volkswagen e-up!, k němuž se letos přidali i sourozenci Škoda Citigo-e iV a Seat Mii Electric. V trnavském závodě koncernu PSA se od letošního roku vyrábí Peugeot e-208. Slováci také upravují dodávku Nissan e-NV200 na rozvážkový automobil Nissan Voltia.

V galerii se podívejte na nejlevnější elektromobily na českém trhu.

 

Právě se děje

Další zprávy